A YouTube szép új világa

Átalakítja az életünket ez a zenei videókkal, lökött poénokkal és cuki cicusokkal hódító weboldal

A San Diegó-i állatkert elefántkifutója előtt szerény külsejű fiatalember ácsorog. – Ööö, ezekről a micsodákról csak annyit, hogy nagyon, nagyon, nagyon hosszú az ormányuk – dünnyögi zavartan a kamerába. – Nagyjából ezt akartam elmondani.

Szinte hihetetlen, de 2005. április 23-án ezzel a semmi kis videóval világmegváltó új vállalkozás indult el: a YouTube nevű új weboldal.
 

A fiatalember a YouTube egyik alapítója. A Kelet-Németországból származó Jawed Karim társaival, a Tajvanról érkezett Steve Chennel és Chad Hurley-vel lehetőséget láttak abban, hogy olyan szolgáltatást indítanak a világhálón, amellyel az emberek könnyen megoszthatják videofelvételeiket. Az ötlet átütő sikert aratott, egy évvel később a YouTube-on naponta 25 millió videót néztek meg a felhasználók. Tíz év elteltével havonta több mint egymilliárd látogató keresi fel az oldalt, és hatmilliárd órányit tekint meg a percenként feltöltött 100 órányi filmanyagból.

Ma már a kockafejű kamaszoktól a multicégekig mindenki tölti fel a videókat, s a felvételek között minden megtalálható az aranyos állatoktól az elnöki üzenetekig. A hebegős kezdetek óta a YouTube alapvetően megváltoztatta, hogyan dolgozunk, pihenünk és szórakozunk.

Show-biznisz
A YouTube amatőr zenekritikusok, rajzfilmesek, filmkészítők, ifjúságiéletmód-tanácsadók sokaságának nyújt széles nyilvánosságot. – Korábban a tévében és moziban látható produkciókat tolták a passzív közönség orra elé – mondja Don Tapscott torontói szakíró. – Ma már mindenki részt vehet kulturális termékek létrehozásában.

Ezenkívül a YouTube virágzó alternatív szórakoztatóipart hozott létre. Ma már többen nézik, mint bármelyik tévéhálózatot, és Partnerprogramja nézettségük alapján részesedést fizet a videók készítőinek a weboldal évi négymilliárd eurós hirdetési bevételéből. Sok ezren élnek maguk készítette videókból, amelyek sokféle témájúak az amatőr lelki segélytől a vicces jelenetekig. Az amerikai Smosh komikus duó például tavaly 3,5 millió eurót kaszált, a svéd videojáték-szemléző PewDiePie pedig, aki 3,7 milliárdos nézettséget ért el, 6,6 millióval lett gazdagabb.

A feltörekvő tehetségek korábban a klubhálózatokban güriztek vagy beiratkoztak egy művészképzőbe, ma viszont a YouTube oldalain keresztül törnek be a hagyományos média- és szórakoztatóipari piacra – amire talán a kanadai popsztár, Justin Bieber pályája a legjobb példa.

Valaha a tévéigazgatókon, ügynökökön és hivatásos kritikusokon múlott, ki kap akkora nyilvánosságot, hogy sztár lehessen. John Blossom szakíró és elemző szerint ez megváltozott: – A YouTube-on a fogyasztók döntik el, ki fut be. A dél-koreai énekes, Psy slágere, a Gangnam Style 30 országban ugrott az élre a YouTube-nak köszönhetően, amelyen kétmilliárdszor nézték meg. (Lapzártánkkor ez a szám már majdnem elérte a két és fél milliárdot. – A szerk.)

Politika
A YouTube nagyszerű eszköznek bizonyult arra, hogy az „átlagember” leleplezhesse a kormányok disznóságait és politikai változást idézzen elő – különösen olyan országokban, ahol korlátozzák a szólásszabadságot.

A szíriai lázadók a YouTube-on terjesztették Asszad elnök elleni felkelésük híreit. A Pussy Riot orosz punkegyüttes 2012 februárjában ide töltötte fel, hogyan tiltakoztak Putyin ellen egy moszkvai templomban. 2011 januárjában a YouTube-on láttuk az első felvételeket a kairói Tahrir téri tüntetésekről, amelyek végül Mubarak elnök bukásához vezettek – jóval az előtt, hogy a hagyományos média tudósítani kezdett az eseményekről.

A YouTube-on persze teret kapnak olyan ellentmondásos, megkérdőjelezhető politikai nézetek is, mint a szélsőségesek propagandája vagy például Dzsavád Zarif iráni külügyminiszter 2013. novemberi üzenete, amelyet a nyugati közvéleménynek szánt, azt bizonygatva, hogy országának joga van a nukleáris energiához.

Ám a YouTube-ot sokkal többször használják jó célokra: ilyen például az afrikai mezőgazdaság támogatására felszólítás vagy a jegesvödör-kihívás, amellyel 100 millió dollárt gyűjtöttek az amerikai Amiotrófiás Laterálszklerózis Egyesület és más szervezetek számára.

Világjárás
A Pitcairn-szigetek mindennapjait bemutató videóktól a K2-n rekedt hegymászók friss naplóbejegyzéseiig a YouTube részletesebb képet ad bolygónkról, mint a világ összes dokumentumfilmje vagy magazinmelléklete együttvéve. Minél több tájat és kultúrát láthatunk a helyiek készítette felvételeken, annál kevésbé érezzük őket távolinak és idegennek, így leküzdhetjük az előítéleteinket. Ha például belenézhetünk egy szegény, de összetartó, sarkkörön túli közösség életébe, talán újragondoljuk, mi az igazán fontos számunkra. De a változás mélyrehatóbb is lehet.

– Találkoztam egy tizennégy éves kecskepásztorral Kenyában, aki napelemes mobillal posztolt és nézegetett videókat – meséli Tapscott. – A lány nem jutott vízhez, áramhoz, és hozzáadták egy férfihoz 180 kecskéért – ugyanakkor részese lehetett egy globális médiaélménynek. Képzeljük el, milyen ellentmondásos gondolatokat kelthet benne, amit a YouTube-on lát! Képzeljük el ezt a meghasonlást!

Oktatás
Lelkes amatőrök és hivatásos szervezetek ezrével töltik fel a YouTube-ra programjaikat, amelyek megtanítják az érdeklődőt szinte bármire.

A TED-konferenciákon például a legkülönfélébb témákról adnak elő szakértők az amazonasi törzsektől a fraktálgeometriáig. A Khan Akadémia oldalain közzétett oktatási segédanyagok és minielőadások a matematika, a közgazdaság, az egészségügy és a csillagászat területeit ölelik fel. A nonprofit vállalkozás a YouTube segítségével 400 millió előadást juttatott el eddig jómódú brit iskoláktól szegény indiai falvakig mindenfelé.

Számos tudós a YouTube-on ismerteti új felfedezését. Több mint tízmillióan nézték meg Johnny Chung Leenek, a Carnegie Mellon Egyetem doktoranduszának 2008-ban feltöltött videóját, amely bemutatja, hogyan lehet Nintendo Wii távirányítóval egy átlagos tévét virtuálisvalóság-monitorrá alakítani.

Az emlékezés új formája
– A YouTube kibővíti a memóriánkat – állítja Tapscott. – Óriási mennyiségű információt raktároz arról, mi történik vagy történt a világban, és mindenki számára elérhetővé teszi.

Jól emlékezhet például egy családi összejövetelre, amelyen nem tudott részt venni, mert megnézheti a YouTube-on az ott készült videót. Felelevenítheti a helyi tévé elfeledett híreit. Megtekinthet régi felvételeket az azóta leaszfaltozott kedvenc földútjáról, újra láthat elhunyt írókat, előadókat. A YouTube mélyebb, gazdagabb képet ad a múltról, mint amilyet elmesélt történetekből vagy dokumentumfilmekből kaphatunk.

Üzleti élet
– A YouTube gyökeresen megváltoztatta a marketinget – mondja Blossom. – Ma már egy vállalat vagy termék számára elengedhetetlen a youtube-os jelenlét. – A weboldal kiváló lehetőséget nyújt a reklámozásra, ugyanakkor a látogatók megjegyzései gyors visszajelzést nyújtanak a termék fogadtatásáról, ami a marketing megváltoztatására késztetheti a forgalmazót.

Ám a YouTube szűkítheti a társaságok lehetőségeit, hogy meghatározzák, milyen hatást kelt a termékük. Óriási befolyásuk van ugyanis azoknak a videobloggereknek, akik a luxusautóktól a kisvendéglőkig mindent kritizálnak akár többmilliós táboruknak. A cégek arra kényszerülnek, hogy ingyenajándékokkal hízelegjenek nekik, vagy hirdetéseket helyezzenek el a videójuk közelében, esetleg költséges kampányba kezdjenek a videokritika ellensúlyozására. 2009-ben Dave Carroll kanadai zenész a YouTube-on emelt szót a gitárját összetörő United Airlines ellen, s a légitársaság, amelynek emiatt 157 millió euróval csökkent a piaci értéke, kénytelen volt megváltoztatni ügyfélkapcsolati módszereit.

Ugyanakkor a kisebb és kezdő vállalkozások jobb eséllyel vehetik fel a versenyt a nagyobb cégekkel, mert megfizethető, a piaci réseket kihasználó hirdetésekkel jelenhetnek meg a nyilvánosság előtt. Ezenkívül olcsón és hatékonyan hívhatják fel termékeikre a befektetők és jelentősebb vállalatok figyelmét.

Hírközlés
2012-ben a Pew Kutatóközpont nevű politikai agytröszt megállapította, hogy az emberek világszerte a YouTube-on nézik a híreket. Tizenöt hónap forgalmát vizsgálták, és ötben hírekkel kapcsolatos fogalmakra kerestek rá a legtöbbször.

Ráadásul a legtöbbször megnézett videók 39 százaléka nem hivatásos hírügynökségektől, hanem magánemberektől származott, ami azt mutatja, hogy a YouTube jelentős tényezővé tette a civil video-újságírást. Sokszor amatőr felvétel volt az első – nemegyszer egyetlen – beszámoló, amely olyan fontos eseményről tudósított, mint a japán cunami vagy Szaddám Huszein kivégzése. A Neda Agha-Soltan iráni tüntető elleni merényletet bemutató videó névtelen készítője 2009-ben George Polk újságírói díjban részesült.

Manapság gyakran a YouTube és követői határozzák meg, mi szerepel a híradásokban, állítja Blossom, ők választják ki azokat a legfrissebb világeseményeket, amelyekre az emberek kíváncsiak – nem pedig a hírszerkesztők vagy a tévéproducerek.

– A jelentősebb médiavállalkozások a YouTube mögött kullognak, amikor a történésekről beszámolva a nézők figyelméért versengenek – mondja az elemző.

Közösségépítés
A YouTube új közösségek ezreit hozta létre. Ott vannak például a videojátékok hívei, mondja Graham Jones brit szakíró. Egy-egy játék megszállottjai filmeken tárják egymás elé fortélyaikat, trükkjeiket, mások arról vallanak, miért szerették meg az adott játékot, és a közös érdeklődés sokakat az oldalhoz köt. Ugyanez a helyzet más tevékenységeket űzőkkel is, a horgászatról vagy ismeretlen brit rockzenekarokról készített videók megosztóival.

Természetesen a videókhoz fűzött megjegyzések nemegyszer ellentétes hatásúak, a trágár, gyalázkodó megjegyzések inkább taszítják a jó érzésű felhasználókat. Ám a felmérések, teszi hozzá Jones, mégis egyértelműen azt mutatják, hogy nagyságrenddel többen posztolnak pozitív hozzászólásokat, mint kellemetlenkedőket, ezáltal a YouTube segíti összehozni az embereket, mert azt bizonyítja, hogy „a többség valójában jó”.

Vote it up
101
Tetszett?Szavazzon rá!