A fogyás fizikája

Ön szerint mivel éget el több kalóriát: egykilométernyi futással vagy egykilométernyi gyaloglással?

Kapcsolódó cikkek

Dr. David Ashton, a Healthier Weight nevű, túlsúlyos betegekkel foglalkozó brit egészségügyi szervezet vezetője az alábbi érdekességekről számolt be.

„Ha megérek valakit, hogy fusson egy mérföldet vagy sétáljon egy mérföldet, melyikkel fog több kalóriát elégetni? Legtöbben azt mondják, a futással, de ilyenkor mindig azt válaszolom nekik, hogy mindkettőhöz ugyanannyi energiára van szükség: körülbelül 100 kcal-ra. Elvégre, ha ugyanazt a tömeget ugyanakkora távolságon mozgatjuk, az ehhez szükséges munkavégzésnek is ugyanakkorának kell lennie: ez egyszerű fizika. Az egyetlen különbség az, hogy futással rövidebb idő alatt teljesíthető a táv.

Már ezerszer elmagyaráztam ezt a pácienseimnek, ám most a Syracuse Egyetem tudósainak egy vizsgálatából úgy tűnik, téves tanácsot adtam. A kutatók megmérték 12 férfi és 12 nő tényleges kalóriafelhasználását, miközben nagyjából egy mérföldet (1600 métert) futottak vagy gyalogoltak a futógépen. A férfiak átlagosan 124 kcal-t égettek el futás közben, míg gyalogláskor csak 88-at; a nőknél a két érték 105 illetve 74 kcal volt. A futáshoz és sétához szükséges kalóriamennyiség tehát jelentősen különbözött. De vajon miért?

A válasz a test tömegközéppontjának elhelyezkedésével függ össze. Miközben sétálunk, a lábunkat nagyjából egyenesen tartjuk, így a tömegközéppont egy enyhe emelkedéstől és süllyedéstől eltekintve ugyanott marad. Futás közben viszont egyik lábunkról a másikra ugrálunk, és a súlypont minden ugráskor magasabbra kerül. Földet éréskor a lábak a behajlítás által tompítják az ütközést: a súlypont ekkor kerül a legalacsonyabbra. Ilyenkor tehát erős fel-le mozgás történik.

Ahhoz, hogy a testsúlyt függőleges síkban, felfelé és lefelé mozgassuk, le kell győzni a gravitációt, ez pedig energiát igényel – ezért van az, hogy a futás több energiát fogyaszt. Az én feltevésem az volt, hogy az egyetlen eltérés futás és gyaloglás között a vízszintes síkban történő mozgás sebességében van, és nem vettem figyelembe azt a jelentős erőkifejtést, amit függőleges irányban végzünk.

Az egészség szempontjából tulajdonképpen mindez nem számít sokat. A séta is nagyszerű mozgásfajta, ha a fogyásról és az egészséges testsúly megtartásáról van szó. Igaz, hogy a kalóriák égetése valamivel több időt vesz igénybe, mint futásnál, de annyi baj legyen! Legalább zavartalanul élvezheti a látványt!”

Vote it up
161
Tetszett?Szavazzon rá!