Az ízületi fájdalom ellenszerei

Íme, tizenhét egyszerűen követhető tipp, hogy kordában tarthassa az ízületi gyulladást

Ön is mászott már ki reggel sajgó tagokkal az ágyból úgy, mintha egy kimerítő focimeccset játszott volna le álmában? Hallja, amint a térde nyikorog a lépcsőn lefelé menet? Két bogyót is be kell bevennie ahhoz, hogy lehajolhasson bekötni a cipőfűzőjét? Ha igen, ez a cikk önnek szól.

Elég pár egyszerű étrendi és életmódbeli változtatás – akár az ülés módjában is –, illetve néhány kulcsfontosságú szer napi szedése, és megkímélheti a kopástól az ízületeket és szalagokat, továbbá enyhíthet az ízületi fájdalmán. Íme, a legjobb tippek, hogy sehol ne fájjon!

1. Reggelente kortyoljon el egy csésze zöld teát! A benne található, katechineknek nevezett polifenolok megelőzték az ízületi gyulladás kialakulását az egereknél, az embernél pedig jelentősen csökkentik a porcok károsodását.

2. Ürítsen ki minden derékmagasság alatti szekrényt és polcot (sőt még jobb, ha megkér erre valakit)! Meg fog lepődni, milyen sokszor hajolgat az ember fölöslegesen azért, hogy elérje az alacsony polcokat. Ha mozgásszervi nehézségei vannak, töltse meg az így kiürülő szekrényeket ritkán használt tárgyakkal, például azokkal az edényekkel, melyeket kizárólag karácsonykor vesz elő, vagy olyan tányérokkal, melyekkel csak vendégségek alkalmával terít meg.

3. Ülés közben mindkét lábát tartsa a talajon! Ha keresztbe teszi a lábát, azzal elzárja a vérkeringést, és a gerinc is kórosan görbült lesz.

4. Amikor fellángol az ízületi gyulladás, váltson csípősebb ételekre! A Cayenne-bors, a gyömbér, kurkuma és hasonló fűszerek olyan összetevőket tartalmaznak, melyek enyhítik a duzzanatokat, és gátolják az agyban az egyik fájdalmat közvetítő vegyület hatását. Kattintson, és rengeteg Cayenne-borsot tartalmazó ételt, illetve gyömbéres receptet ismerhet meg. 

5. Ne pihentesse a csuklóját a csuklótámaszon! Csak arra használja, hogy a csukló egyenes helyzetben maradjon. Ha gépelés közben rátámaszkodik a párnára, azzal összenyomhatja a csuklótájon a lágyszöveteket, az inakat, idegeket és ereket, így csökkenhet a véráramlás a csuklóban és az ujjakban. Ez pedig emelheti a nyomást a csukló tövénél, az úgynevezett csuklóalagútban, ezáltal pedig károsodhatnak az idegek. Inkább csak a gépelés szüneteiben alkalmazza kitámasztásra a párnát – s a legtöbb szakember azt ajánlja, még ekkor is a tenyerével, ne a csuklójával támaszkodjon rá, hogy a legkisebb legyen a sérülés veszélye. Íme, pár további tanács, ha sokat ül számítógép előtt!

6. Tartson egy kicsi gumilabdát az asztalán és az autóban! Amikor munka közben kimegy a mosdóba, vagy az autóban ülve piros lámpához ér, szorítsa meg a labdát mindkét kezével 20-szor. Nemcsak megerősíti vele a kezét, az ízületek hajlékonyságán is javít.

7. Megelőzheti a teniszkönyök kialakulását, ha játék után jegeli a karját. A legegyszerűbb módszer: teniszezés előtt tegyen vizet egy papírpohárba, fagyassza le, majd hámozza le a pohár tetejét, hogy a jég szabaddá váljon. Így anélkül tudja a könyökéhez tartani, hogy lefagyna a keze. Ha a jegelés ellenére mégis jelentkezik a teniszkönyök, próbálja ki a következő gyakorlatot: hajlítsa be derékszögben a karját, a könyöke maradjon az oldalánál, a tenyerek felfelé nézzenek. Tartsa ki ezt a testhelyzetet 5-10 másodpercig, majd lassan engedje le a karját. Ismételje meg tízszer.

8. Fontolja meg a következő étrendi kiegészítők szedését:
Gyömbérkivonat, naponta kétszer. Egyesült államokbeli kutatók úgy találták, hogy a gyömbér jelentősen csökkenti a térdfájdalmat az artrózisos betegeknél, továbbá javítja a térd hajlékonyságát. Úgy tűnik, a gyömbérnek is van gyulladáscsökkentő hatása.
 Halolajkapszulák. Egy brit vizsgálat kimutatta, hogy azon artritiszes betegek 86%-ánál, akik csukamájolajat szedtek, sokkal kisebb volt a porckárosodást okozó enzimek mennyisége, mint azoknál, akik placebót kaptak. A csukamájolaj helyett bármely más halolaj-készítmény tökéletesen megfelel.
 Glükozamin/kondroitin. Ezek a kiegészítők meglehetősen drágák, viszont van némi fájdalomcsillapító hatásuk, sőt még a porcok károsodását is lassíthatják. Bár a glükozamin nem mulasztja el azonnal a fájdalmat, hosszú távon eredményesen csökkenti mind a fájdalmat, mind a gyulladást. Még fontosabb, hogy valóban segíti a károsodott porcok helyreállítását.

9. Adjon egy szabad estét a mosogatógépnek, és mosogassa el az edényeket kézzel! A meleg víz, valamint a csukló és a kéz komplex mozdulatait igénylő, könnyű mozgás együtt rendkívül hatékonyan és költségkímélő módon képes rendbe hozni a kezet és a csuklót sérülés vagy műtét után (feltéve, ha nincs rajta seb). Akkor is remekül megőrizheti így a csuklója, kézfeje hajlékonyságát és megfelelő vérellátását, ha artritisszel vagy más fájdalmas problémával küzd. Ha nem bírja a mosogatólevet, használjon kesztyűt.

10. Növelje csuklója mozgástartományát a következő gyakorlattal! Lassan feszítse hátra-, majd hajlítsa előrefelé a kézfejét, mindkét helyzetben kitartva 5-5 másodpercig. Mindkét kézzel végezze ezt el tízszer három alkalommal, naponta kétszer.

11. Amikor felemel valamit, soha ne a hátát hajlítsa, hanem guggoljon le hozzá! A súlyt, amit cipel, szorítsa magához, mintha egy kisbabát vinne, így kisebb az esélye annak, hogy megerőlteti a hátát.

12. Minden reggel hajtson végre 20 hasprés-gyakorlatot! Ez erősíti a hasizmokat, egyúttal kinyújtja és pihenteti a hátát. A haspréshez hajlítsa be a térdét, vagy tegye fel a lábát egy alacsony sámlira vagy székre, miközben a felüléseket végzi.

13. Hosszabb vezetés közben óránként tartson szünetet, szálljon ki az autóból és sétálgasson 5 percet, időnként megnyújtózva, mint egy macska. A háta még hálás lesz érte!

14. Hátkönnyítő gyakorlatként álljon négykézlábra egy puha felületen, és púposítsa fel a hátát, mint egy ijedt cica. Maradjon így 5 másodpercig, majd lazítsa el és engedje le a hasát 5 másodpercre. Hajtson végre két tízes sorozatot minden alkalommal, amikor egy óránál hosszabb ideig egy helyben ül.

15. Ebédre vagy vacsorára egyen egy kis ecetes heringet! A hal gazdag omega–3 zsírsavakban, melyekről kimutatták, hogy gyulladáscsökkentő hatásúak, és enyhítik az artritiszből eredő fájdalmat.

16. Ha fájnak az ízületei, játsszon számítógépes játékokat, olvasson, vagy nézzen meg egy filmet! A kutatók szerint, amikor egy tevékenységre koncentrálunk, az eltereli a figyelmet a fájdalomról.

17. Szokjon le a dohányzásról! A cigarettázástól összeszűkülnek a verőerek, romlik a vérkeringés, ez pedig egy, a Spine című orvosi lapban közölt vizsgálat szerint megnöveli a hátfájás kockázatát, továbbá lassítja a gyógyulását.

Vote it up
353
Tetszett?Szavazzon rá!