Az egészség itala

Milyen az igazi gyümölcslé? Hogyan fogyassza? Hogyan készítse el otthon? Íme, a legfontosabb információk

Kapcsolódó cikkek

Az elmúlt két évtizedben csaknem megduplázódott a gyümölcslevek fogyasztása az Európai Unióban, aminek egyik oka a gyümölcslevek vélt jótékony egészségügyi hatása. Igen ám, de mit is iszunk valójában? Ön például tisztában van vele, mi a különbség a gyümölcslé és a gyümölcsnektár között? Ezt ugyanis fontos tudniuk a cukorbetegeknek, a gyermekeknek és a súlyproblémával küszködőknek is, hiszen a gyümölcslé nem tartalmaz hozzáadott cukrot vagy édesítőszert, a nektár viszont igen. Mi mást kell még tudni a gyümölcsléről?

A friss gyümölcslé egészséges, és nyilvánvaló, hogy jobb a valódit inni, mint a cukrozott vetélytársakat. Azért mégis van néhány olyan szempont, amelyre mindenkinek ügyelnie kell, még akkor is, ha maga készíti el a frissen facsart gyümölcslevét.

Most egy ausztrál dietetikus szakorvos, dr. Naras Lapsys válaszol a gyümölcslevekkel kapcsolatban gyakran felmerülő kérdésekre:

Kérdés: Ihat-e annyi gyümölcslevet, amennyit csak akar?
VÁLASZ: Nem. Szokjon rá arra, hogy a víz legyen a fő folyadékforrása, és fogyasszon rendszeresen gyümölcsöt az eredeti formájában. A friss gyümölcslevet pedig tekintse alkalmankénti egészséges csemegének. Gyakran elfeledkezünk az energiatartalomról, és az innivalókra nem igazán úgy gondolunk, hogy azokban is van kalória. Soha nem eszünk meg három narancsot egyszerre, de gyümölcslé formájában egy pillanat alatt felhajtjuk. Ha két adag gyümölcsöt lében elfogyaszt, azzal már kimerítette a napi nassolási keretet.

Hat népszerű serkentő
Omega–3 zsírsav: hozzájárul a jó közérzethez, segíti az immunrendszert és a szívműködést.
Guarana: növeli az ellenálló és a fizikai állóképességet.
Savófehérje: elősegíti az izomfejlődést és a zsírleadást.
Ginzeng: javítja az egészségi állapotot, gyarapítja az életerőt, és meghosszabbítja az életet.
Kasvirág: serkenti az immunrendszer működését, és enyhíti a megfázásos tüneteket.
Búzacsíra: segíti a májműködést, és egyes bőrbetegségek, például az ekcéma gyógyulását.

Finom és egészséges italok receptjei
Készítse el ezeket a gyümölcsleveket otthon, vagy kísérletezzen és alkossa meg a saját lé-mesterművét.

Univerzális energiafokozó gyümölcslé: 1 hámozott narancs • 1 hámozott citrom • 4 spenótlevél • 2 sárgarépa • 4 zöldbab aprítva • 1 hámozott őszibarack

Öregedés elleni gyümölcslé: 150g fekete áfonya vagy szeder • 150g málna • 1 friss gyömbérgyökér egycentis szelete • 1/2 fokhagymagerezd • 1 grapefruit a fehér héjával • 1 narancs a fehér héjával

Hatékony antioxidáns: 1 hámozott narancs • 1 hámozott citrom • 1 gránátalma magvai • 1 friss ananász ötcentis szelete • 2 sárgabarack kimagozva • 1 csésze pürésített fekete áfonya

Kérdés: Mit a legjobb inni napi rendszerességgel?
VÁLASZ: Igyon egy kis zöldséglevet vagy egy gyümölcs-zöldség vegyes levet. A legjobb a sárgarépa, alma és gyömbér keveréke. A sárgarépa édes, de energiatartalma kisebb, és körülbelül feleannyi benne a szénhidrát, mint a gyümölcsökben. Zellerből szintén kiváló, kevés energiát tartalmazó italt készíthet.

Kérdés: Miért jobb turmixgépet használni?
VÁLASZ: Ha a rostok előnyeit is élvezni akarja, minden zöldséget és gyümölcsöt turmixgépbe tegyen, ne gyümölcscentrifugába. Friss gyümölcslevet csak akkor rendeljen, ha tudja, hogy turmixgéppel készítik, nem gyümölcscentrifugával. A centrifuga sima levet ad, de eltávolítja a nagyon fontos rostokat.

Kérdés: Jó a gyerekeknek a gyümölcslé?
VÁLASZ: A nagy mennyiségű gyümölcslé hasmenést okozhat náluk. Az a legjobb, ha a gyerekek vizet isznak. Ha mindennap fogyasztanak gyümölcslevet, egy életre rászokhatnak az édes ízre, amire nincs szükségük. A gyümölcslé nekik inkább alkalmankénti vagy heti egyszeri egészséges desszert legyen. Persze egy kis adag friss gyümölcslé még mindig sokkal jobb, mint a kóla vagy a csokoládé. Igyekezzen arra szoktatni a gyerekeket, hogy a természetes formájukban fogyasszák a gyümölcsöket, ne pedig igyák.

Kérdés: És a centrifugával készült levek?
VÁLASZ: Ezeket mindig zsírszegény tejjel fogyassza, és vásárláskor ellenőrizze az energiatartalmat, hacsak nem kifejezetten hízni akar.

Kérdés: És a gyümölcslé étrend-kiegészítők?
VÁLASZ: Egyáltalán nem ártalmasak, ám a gyártó cégek eddig még nemigen tudják egyértelműen bizonyítani azt sem, hogy érdemleges kedvező hatást gyakorolnának az egészségre. Ezek fogyasztása helyett inkább facsarja ki vagy egye meg a gyümölcsök és zöldségek héját, ezzel további antioxidánsokat visz be a szervezetébe. Én például mindig megeszem a kivi héját is, miután az egész gyümölcsöt alaposan megmostam. Emellett igyekszem bőven fogyasztani különböző színű gyümölcsöket.

Gyümölcslékészítés otthon
A gyümölcslékészítésben az a nagyszerű, hogy nagyon könnyű, bárki meg tudja csinálni. A Juice Fasting Bible című könyv szerzője, dr. Sandra Cabot elsősorban a következőket javasolja.

1. Érzékeny a gyomra vagy irritábilisbél-szindrómája (IBS) van? Mindig hígítsa a gyümölcsleveket vízzel (három rész gyümölcsléhez egy rész vizet tegyen). Az is segíthet, ha a gyümölcsléhez zellerlevet kever.

2. A gyümölcsöt és zöldséget mindig mossa meg folyó vízben, mert lehetnek rajtuk baktériumok. A biotermékeken csakúgy, mint a szokásos módon termesztettekben.

3. A zöldségek szárát és leveleit is használja fel, mert ezeknek magas a vitamin- és ásványtartalmuk. (A sárgarépa tetejét azonban ne használja, mert az elősegítheti a vesekőképződést.)

4. A gyümölcslevet mindig az elkészítéstől számított egy órán belül fogyassza el, mert különben a levegővel érintkezve oxidálódik, és kesernyés lesz.

5. Ha mégis korábban készíti el, tárolja szorosan lezárt edényben a hűtőszekrényben. Vagy azonnal fagyassza le napi adag méretű edényekben és rögtön kiolvadás után igya meg.

6. A citrusfélék fehér belső héját is használja fel, mert rengeteg egészséges flavonoidvegyület van benne.

7. Adjon hozzá citromlevet, mert az segít megőrizni a természetes színeket, és gátolja egyes tápanyagok oxidálódását.

8. Ha fogyni szeretne, főleg zöldségleveket igyon, mert azokban kevesebb energia van, mint a gyümölcslevekben.

9. Válassza a legjobb minőségű gyümölcsöket és zöldségeket.

10. Csak jó minőségű turmixgépet használjon. Bátran kísérletezzen a gyümölcs- és zöldségkeverékekkel. A sokféle színű gyümölcs és zöldség együtt még kellemes látványt is nyújt.

Ismerjen meg további egyszerűen elkészíthető gyümölcsturmixokat!

Vote it up
194
Tetszett?Szavazzon rá!