Az egészséges barna rizs

Nemcsak a cukorbetegekre érvényes: érdemes rizst fogyasztani, de még inkább érdemes barnát

Bár a barna rizs fogyasztása után is bekövetkezik valamelyes vércukorszint-ingadozás (és ez nagyobb mértékű, mint ami például az árpa vagy a zab után lép fel), a vércukorszint szempontjából a barna rizs mégis messze jobb választás, mint a legtöbb fehér rizs.

A barna rizs rosttartalma hatszorosa a fehér rizsének, ráadásul tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és olyan természetes növényi összetevőkkel is, melyek megóvják az egészséget. A barna rizs fogyasztása is szerepet játszhat a 2-es típusú cukorbetegség és szívbetegségek kockázatának csökkentésében. Napi három adag teljes értékű gabona véd a metabolikus szindróma, szívbetegség, diabétesz, stroke és a rák ellen. Egy adag barna rizs fél csészének (125 ml-nek) felel meg.

A hagyományos barna rizs kb. 35 perc alatt fő meg. Ha számít az idő, lehetőleg akkor se válasszon gyors rizst, se fehéret, se barnát, hiszen ezek a félig megfőzött, majd kiszárított rizsek magas glikémiás terhelésűek. Jobban teszi, ha az úgynevezett opál vagy előgőzölt rizs mellett dönt, melynek hasonló a glikémiás indexe a barna rizséhez, és annak sok tápanyagát is tartalmazza. Első számú választása lehetőleg mindig a barna rizs legyen (nagyobb táplálkozási értéke és rosttartalma miatt); az opál rizs a második legjobb lehetőség.

Kezdetben mindegyik rizs barna színű, csak a feldolgozás során, a maghéj és csíra eltávolításával változik át fehérré. A különféle rizsfajták glikémiás indexe eltérő lehet, aszerint, hogy milyen típusú keményítőt tartalmaznak. Három kerülendő fajta a jázminrizs, az arborio (melyet rizottóhoz használnak) és a „ragadós” rizs.

Egészségi előnyök
A barna rizs több, mint puszta rostforrás. Bőven tartalmaz még csontépítő magnéziumot, immunrendszert erősítő antioxidáns szelént, valamint mangánt, mely a szervezet természetes védekezőképességének fenntartásához szükséges.

Konyhai tipp
Mivel a barna rizs teljes értékű mag, ezért van benne némi zsiradék, így nem marad olyan hosszú ideig friss, mint a fehér. A barna rizst szárazon legfeljebb 6 hónapig tárolhatja a szekrényben. Ha mélyhűtőbe teszi, tovább is eláll.

Ételvarázs
Cserélje a fehér rizst barnára például töltött vagy olajban sütött ételekben, vagy köretként fogyasztva. Ezzel csökken az ételek glikémiás index, valamint állaguk roppanósabb lesz és finom, diós ízt kapnak.

Kíváncsi további hasznos rizses tanácsokra? Kattintson!

Vote it up
242
Tetszett?Szavazzon rá!