Ezt teszi önnel a cukor

A cukor annyira egészségtelen, hogy egyesek a drogokéhoz hasonló korlátozást vezetnének be rá. Így védekezzen!

Vajon a cukor nagyobb károkat okoz, mint mondjuk a kokain? A Nature folyóirat egy 2012-es cikke azt állítja, a cukor mérgező anyag, melynek használatát a dohányhoz és az alkoholhoz hasonlóan szabályozni kellene. Több kutatás szerint a túl sok cukor (legyen az akár természetes eredetű répacukor, akár fruktózszirup) nemcsak elhízást okoz, hanem rombolja a májat, tönkreteszi az emésztést, rontja az agyműködést, és hajlamosabbá tesz a szívbetegségre, diabéteszre, sőt, talán a rákra is. Eddig még kevés igazán hatékony intézkedés történt cukorügyben – a szakértők pedig állítják, hogy a figyelmeztetés nem elég, különösen, mivel a cukor rengeteg élelmiszerben előfordul. – Olyan ez, mint lassított felvételen végignézni egy vonatszerencsétlenséget – mondja dr. Laura Schmidt, a Kaliforniai Egyetem kutatója.

Szörnyű hírek ide vagy oda, sokan csak megvonják a vállukat, és visszaülnek a süteményes tál mellé. Mindazonáltal lehet, hogy már ők is érzik a cukortúladagolás hatásait, anélkül, hogy tudnának róla. Most eláruljuk, hogyan szálljon szembe a leggyakoribb problémákkal, hogy megelőzze a hosszú távú károsodást, és egyik napról a másikra jobban érezze magát!

Első jel: stressz-evés
Képes szíverősítőként bedobni egy egész doboz kekszet? Jobb, ha tudja: az ösztönzés nagyon mélyről fakad. Drogfüggést kutató tudósok megvizsgálták, milyen erős szorításban tarthat minket a cukor. Képalkotó eljárással elemezték olyan emberek agyát, akik édes dolgokat ettek. Az eredmény nagyon hasonló volt a drogfüggőkéhez: a cukor ízlelésekor az agynak ugyanazon területei aktiválódtak, mint egy alkoholistánál ivás közben. A jutalmazó hormonnak nevezett dopamin mennyisége megugrik, és arra késztet, hogy egyre többet kívánjunk. (A cukor emellett a szorongásoldó szerotonin termelését is serkenti.)

Megoldás: Stresszhelyzetben sokan hajlamosabbak a kihágásokra. Ennek tudatában heti párszor egy-egy keksz még belefér, de a legtöbb ilyen alkalommal egyen inkább egy tálka zabpelyhet, nem több, mint egy evőkanál barna cukorral – javasolja Jeffrey Fortuna egészség- és viselkedéskutató a Kaliforniai Állami Egyetemről. – A teljes kiőrlésű lisztből készített termék eltelít, az édes íz pedig enyhén megemeli a szerotoninszintet, ezáltal jó érzéshez vezet.

Második jel: elködösülő agy
Az értekezlet közepén váratlanul kikapcsol az agya? A Kaliforniai Egyetem egy kutatása szerint a túl nagymértékű édességfogyasztás hatására szabad gyökök képződnek az agyban, és veszélyeztetik az idegsejtek kommunikációs képességét. Ez pedig károsan befolyásolhatja, milyen jól emlékszünk az utasításokra, mennyire hatékony a gondolkodásunk, és hogyan uralkodunk magunkon, állítja Fernando Gómez-Pinilla, a kutatás szerzője.

Megoldás: Maradjon a maximálisan ajánlott napi bevitel alatt! Ez férfiaknál 9, nőknél 5 teáskanál cukrot jelent. Tanulmányozza a feliratokat és tápértéktáblázatokat a kávézó- és étteremláncoknál: egy nagy pohár vaníliás tejeskávé és egy fánk elég, hogy elérje a napi maximumot! Okosabban teszi, ha inkább a feketekávét választja, mellé egy natúr joghurtot áfonyával és dióval, egy teáskanál mézzel.

Harmadik jel: öregedő bőr
Az édesség ugyanúgy idő előtti öregedéshez vezet, mint a cigaretta és az UV-sugárzás. Amikor a bőr tartószerkezetét adó kollagén és elasztin a napsugarak vagy a szabad gyökök hatására lebomlik, a sejtek megpróbálják regenerálni a bőrt. Ez a képességük azonban idővel lelassul. A cukorbetegeknél a magas vércukorszint miatt a bőrben is nő a cukortartalom; a cukor pedig keresztkötéseket alkot a szabad gyökök által károsított aminosavakkal. E kötések megakasztják a karbantartó folyamatot, és előbb-utóbb a bőr korai öregedését okozzák. (A helyzet azoknál, akiknek rendben van a vércukorszint-szabályozása, nem ennyire drámai.)

Megoldás: Ha a keresztkötések egyszer kialakultak, már nem kapcsolódnak szét, ezért amennyire csak lehet, figyeljen oda a vércukorszintre (különösen, ha cukorbeteg). Ennek része, hogy a cukorbevitelét is korlátozza. William Danby, a New Hampshire-i Dartmouth’s orvosi egyetem bőrgyógyásza így fogalmaz: – A cukor a bőr legfőbb ellensége. – Messzire kerülje el a szénsavas üdítőket és a péksüteményeket, a cukrot pedig cserélje le fahéjra: úgy tűnik, ez a fűszer képes lassítani a keresztkötések kialakulását, a szegfűszeghez, gyömbérhez és a fokhagymához hasonlóan.

Negyedik jel: nehézkes edzés
A glükóz, ez az egyszerű cukormolekula indítja be az izmait a reggeli kocogáshoz. Az előre csomagolt energiaszeletek, melyek „természetes édesítőszerekkel” hirdetik magukat, néha csak fruktózt tartalmaznak, ez a cukorfajta viszont legfőképp a májban bomlik le, nem pedig az izmokban. Ráadásul haspuffadást vagy akár hasmenést is okozhat.

Megoldás: Edzés előtt glükózzal teli, minimális fruktózt tartalmazó harapnivalókat egyen, tanácsolja dr. Richard Johnson, a Coloradói Egyetem belgyógyász professzora. Tegyen próbát egy sportitallal vagy egy minél kisebb cukortartalmú energiaszelettel egy órával a megerőltető edzések előtt.

Vote it up
290
Tetszett?Szavazzon rá!