Füge: friss és fantasztikus

Fogyassza ezt a remek tápanyagforrást: van benne kalcium, vas és B6-vitamin, ráadásul vágyserkentő hatással is bír...

A gyümölcs valójában nem más, mint a füge virágzata, amelyet egyetlen rovar, a fügedarázs poroz be. A növény más gyümölcsfajtákhoz hasonlóan még a levelek kihajtása előtt, a csupasz ágakon hoz bimbókat. A valódi termés a húsos gömbök belsejében rejtőző, észrevehetetlen virágokból kifejlődő sok magocska.

A friss fügét nyár végétől ősz derekáig szüretelik, s csak rövid ideig kapható. Vásárlás előtt figyelmesen vizsgálja át: a gyümölcs legyen puha, de ne túlérett, ne legyenek rajta zúzódások vagy penészesedésre utaló jelek.

A füge már legalább 6000 éve édesíti a mediterrán étrendet, ami adottságait tekintve teljességgel érthető. A füge sok pektint tartalmaz: ez az oldható élelmi rost segíthet a vér összkoleszterinszintjének csökkentésében. A fügének emellett székletlágyító és széklet tömegét növelő hatása is lehet, ezért különösen hasznos azok számára, akik idült székrekedéstől szenvednek. Mások viszont ne fogyasszanak belőle túl sokat, mivel ez hasmenést válthat ki. Van azonban még egy érv, ami mellette szól: vágyserkentő hatású, vagyis remek afrodiziákum.

A friss, érett gyümölcs rendszerint sérülékeny és gyorsan romlik, ezért többnyire aszalják, vagy befőttként, konzervként tartósítják. Igaz, az aszalt füge meglehetősen magas energiatartalmú – 5 nagy szem kb. 180 kcal energiát tartalmaz –, mégis rendkívül értékes rágcsa: az ajánlott napi kalcium- és vasszükséglet többmint 15%-át, 6 g élelmi rostot, több, mint 590 mg káliumot, valamint sok B6-vitamint tartalmaz. A fügében levő vas jobban felszívódik, ha valamilyen citrusfélével vagy más C-vitaminban gazdag étekkel társítja.

A fügével töltött kekszek több értékes tápanyagot, kevesebb zsírt és cukrot tartalmaznak, mint a legtöbb más keksz, de mivel a gyümölcsdarabok a fogakra ragadnak, fontos, hogy csemegézés után cukormentes rágóval rágózzon vagy mosson fogat.

Vote it up
179
Tetszett?Szavazzon rá!