Felejtse el az ismert fogyókúrás tanácsokat!

A legújabb vizsgálatok meglepő tényeket tártak fel a fogyással kapcsolatban

Ne akarjon gyorsan lefogyni!
Sok táplálkozási szakértő nem ért egyet azzal, hogy a gyors fogyás eredménye nem tartós. – Ez szerintem sem igaz – mondja David Allison, az Alabamai Egyetem elhízással foglalkozó kutatóközpontjának igazgatója. – A klinikai vizsgálatok alapján a gyors kezdeti súlycsökkenés hosszú távon alacsonyabb testtömeget eredményez. A Floridai Egyetem egyik vizsgálata például összehasonlította a gyorsan fogyni vágyókat (akik az első hónapban heti 70 dekát fogytak) a lassúakkal (akik heti 20 dekát adtak le) és a kettő közötti tempót tartókkal. A gyorsan fogyásnak indulók csoportja többet fogyott, és 18 hónappal később ötször nagyobb esélye volt az alacsonyabb súly megtartására, mint a lassú csoport tagjainak.

Az új tanács: a drasztikusan csökkentett kalóriabevitel, illetve a víz- és szárazkenyér-diéta köztudottan nem egészséges. Azonban a lassú és folyamatos diéta nem az egyetlen lehetőség. – Sokakat ösztönöz, ha nagy súlytól szabadulnak meg rövid idő alatt – mondja Allison. Válassza, ami önnek jó, de a napi energiabevitele ne menjen napi 1200 kalória alá!

Mindig reggelizzen!
Az Alabamai Egyetem kutatói nem sok bizonyítékát találták annak, hogy a reggeli segít a fogyásban. Amit megállapítottak, az viszont arra utalt, hogy a reggeli kihagyásának nincs jelentős következménye a testsúlyra.

Egy 2002-es amerikai tanulmány szerint az országos súlykontrollregiszterben szereplő, legalább 13 kilogrammot fogyó és a súlyát legalább egy éve tartó több mint tízezer fő közül a sikeres diétázók 78 százaléka rendszeresen reggelizett. A szakértők először úgy értelmezték ezt, hogy a korábbi túlsúlyosoknak segít a reggeli, azonban az újabb kutatások ezt nem támasztották alá.

– Ezt csak úgy lehetne bizonyítani, ha egy csoport kihagyná a reggelit, és mégis híznának – mondja David Leviczky, a Cornell Egyetem táplálkozástudományi professzora.

Amikor azonban a kollégáival elvégezték ezt a kísérletet a közelmúltban, meglepő eredményt hozott. Azok, akik kihagyták a reggelit, 450 kalóriával kevesebb kalóriát fogyasztottak a nap végére, mint akik reggeliztek.

Az új tanács: bár több okból is egészséges a napot reggelivel kezdeni, ne érezze úgy, hogy akkor is ennie kell, ha nem éhes, vagy éppen fogyókúrázik. Nem fog dörömbölni az ajtaján a táplálkozási kommandó, és így is gyorsan lefogyhat.

Otthon enni mindig jobb, mint máshol
– Évekig azt hittük, hogy azok az ételek és italok tartalmazzák a bevitt energia túlnyomó részét, amelyeket általában nem otthon fogyasztunk: üdítőitalok, gyorséttermi hamburgerek vagy az automatákból vásárolt csemegék – állítja Adam Drewnowski, a seattle-i Washington Egyetem kutatója.

Valószínű azonban, hogy félreértelmeztük az adatokat. Az ételre és italra költött összeg 35 százalékát hagyjuk éttermekben, mivel másutt enni általában költségesebb, mint otthon. Ettől viszont nem feltétlenül fogyasztunk el több vagy ugyanannyi kalóriát a vendéglátóhelyeken meg a menzán, mint ha házi koszton lennénk.

A közelmúltban befejezett vizsgálatában Drewnowski arra a következtetésre jutott, hogy a gyorséttermi és a vendéglői fogyasztásból bevitt kalóriák értéke csupán 17–26 százaléka a napi teljes energiabevitelnek. A cukrozott üdítőitalok a bevitt kalóriák közel 1 százalékát adják, miközben az automatákból származó kalóriák értéke gyakorlatilag 0, mondja Drewnowski. Az össz-kalóriabevitel közel 76 százalékáért az otthon elfogyasztott étel-ital a felelős.

Az új tanács: – Tanulmányozza át a boltban kapott blokkot – tanácsolja Drewnowski. – Az ugyanis általában részletezi a vásárolt áruk listáját, így pontosan nyomon követheti a kalóriák eredetét. Törekedjen az egészséges egyensúlyra: sok zöldség-gyümölcs, sovány fehérje, fehér helyett teljes kiőrlésű lisztből készült termék és a lehető legkevesebb feldolgozott élelmiszer legyen az étrendjében!

Az apró változtatások is összeadódnak
A táplálkozástudományi szakértők ma már tudják, hogy az életben nem nagyon működnek az efféle számítások, mint „fogyasszon naponta 200 kalóriával kevesebbet, és egy év alatt 9 kilogrammot fog fogyni”.

Ha ugyanis soványabb lesz, kisebb lesz az energiaigénye is. – Ha például valaki 70 kilogramm, és napi 100 kalóriát éget el az esti sétával, akkor 35 nap után 3500 kalóriával, azaz 0,5 kilogrammal kellene könnyebbnek lennie, ami 365 nap alatt 5 kilogramm – magyarázza Alisson. – Ha azonban csökken a testsúlya, már nem kell 100 kalória ugyanahhoz a sétához. Ha így lenne, 10 év alatt 50 kilogrammot fogyna, ami természetesen lehetetlen.

Az új tanács: egy idő után az efféle apró változtatások már nem segítenek önmagukban. Több kell a fogyáshoz: a napi sétán felül ne tegyen sajtot a szendvicsébe, illetve a főétel mellé köretet!

A túlzó célok gyakran kudarchoz vezetnek
Azonnal hat méretet akar fogyni? Az ilyen irreális célok elérése eleve kudarcra van ítélve. Jobb alacsonyabbra tenni a lécet, például először öt kilogrammot leadni, aztán majd meglátja, hogyan tovább, nem igaz?

– Így okoskodtunk: a túl magas elvárások gyakran frusztrálnak és elbátortalanítanak, így sokszor az egész fogyókúrás program összeroppan – mondja Alisson. – Azonban kiderült, hogy a nagy célokat kitűzők érdekes módon nem hagyják gyakrabban abba a fogyókúrát, mint akik kis lépésekkel haladnak, sőt néha még kitartóbbak is.

A Minnesotai Egyetem tanulmánya szerint azok a nők, akik irreális célokat tűztek maguk elé, nagyobb valószínűséggel érték el az ideális testtömegindexet, mint azok, akik reálisabbnak tűnő célértékkel próbálkoztak.

Az új tanács: A kisebb célok ösztönözhetnek, ha egyenként teljesíti őket, azonban ne ijedjen meg a nagy számoktól sem! – Segít az optimizmus – mondja Alisson –, de tudnia kell, miként érheti el a célját. Például heti öt edzéssel és ha kisebb adagokat fogyaszt az étkezések során.

Vote it up
119
Tetszett?Szavazzon rá!