Gyógynövényekkel a stressz ellen

Az anyatermészet ebben is a segítségünkre van: csökkentse a belső feszültséget, enyhítse a szorongást relaxteával

Az itt ismertetett nyugtató hatású növényekből annyit használhat, amennyit csak akar. Az alapanyagokat ne filterként, hanem szárított formában szerezze be. Egyenlő arányban keverje össze őket, aztán adjon hozzájuk valamilyen természetes ízesítőt, például szárított borsmentát, fahéjdarabkákat vagy apróra vágott szárított narancshéjat, és az egészet tárolja légmentesen záródó üvegedényben! Amikor teát készít, tegyen a keverékből 2-3 teáskanálnyit egy teaszűrőbe, áztassa 5–10 percig egy csésze épp csak felforralt vízben, és már ihatja is!

Nyugtató kamilla
A Matricaria recutita apró, százszorszéphez hasonló virágait már nagyon régóta használják a stressz oldására. A Pennsylvaniai Egyetem kutatói 2009-ben kipróbáltak egy koncentrált kamillakivonatot 61, általános szorongásos zavarban szenvedő önkéntesen. Az alanyok 220 mg gyógyszerkönyvi minőségű kivonatot tartalmazó kapszulát, vagy pedig placebót kaptak. A kamillával kezelt résztvevők szorongásuk jelentős csökkenését tapasztalták. A hatás valószínűleg az apigenin nevű vegyületnek köszönhető, amely enyhe nyugtatóként viselkedik. A kamilla ráadásul másféle jótékony hatásokkal is bír.

Csodás golgotavirág
Egy 2012-es vizsgálatban ez a stresszoldószer segített csökkenteni az Ankarai Oktató- és Kutatókórházban műtétre váró alanyok feszültségét. Azoknál, akik észak-amerikai golgotavirág- (Passiflora incarnata-) kivonatot kaptak, mielőtt a műtétre való előkészítés során gerincvelői érzéstelenítésben részesültek, kevesebb szorongásos tünet volt észlelhető, mint azoknál, akik nem kaptak a gyógynövényből. A német VivaCell biotechnológiai vállalat 2011-es kutatása szerint a golgotavirág fokozza az agysejtek érzékenységét az agy természetes nyugtatójával, a gamma-aminovajsavval (GABA) szemben.

Enyhet hozó citromfű
Amikor a Northumbriai Egyetem vizsgálatában résztvevő önkéntesek napi 300 mg vagy 600 mg citromfüvet (Melissa officinalis), illetve placebót kaptak, majd stresszkeltő feladatokat kellett elvégezniük, a nagyobb adag citromfűvel kezelt alanyok megőrizték nyugalmukat, míg a többiek feszültté váltak. Az Ottawai Egyetem kutatói 2009-ben állapították meg, hogy a rozmaringsavnak nevezett vegyület nem pusztán a növény fűszeres illatáért és ízéért felel, hanem a golgotavirághoz hasonlóan az agyi receptorokra hatva a GABA nyugtató hatását is fokozza.

Feszültségoldó csukóka
A Westminster Egyetem által 2010-ben megkérdezett, magasan képzett brit és ír gyógynövényszakértők mindegyike úgy nyilatkozott, hogy készséggel ajánlaná ezt a növényt szorongás és stressz ellen. A csukóka (Scutellaria lateriflora) 14 másik gyógynövényt megelőzve az első helyre került a feszültséget enyhítő fajok listáján. A herbalisták körében ily népszerű növény emberekre gyakorolt hatását vizsgálva egy 2003-as amerikai tanulmány arról számolt be, hogy a 100 és 350 mg közötti mennyiségű liofilizált csukókával kezelt tíz önkéntes mindegyike a feszültség jelentős csökkenéséről számolt be. A növény nagy mennyiségben tartalmazza a glutamin nevű aminosavat, amely szintén az agy GABA-receptoraira hat.

Gyors megoldások
Az alábbi egyszerű módszerek segítenek a stressz gyors enyhítésében:

Tartson filteres kamillateát az íróasztalában! Ha a munkája stresszessé válik, főzzön gyorsan egy csésze nyugtató teát!

Tegyen 15 csepp citromfűolajat egy kád forró vízbe, és élvezze a finom fürdőt!

Vegyen valamilyen növényi stresszoldó készítményt! Olyan kapszulát vagy tinktúrát keressen, amely az itt felsorolt növények valamelyikét tartalmazza! Mindig tartsa magánál, és alkalmazza az utasítások szerint!

Vote it up
4
Tetszett?Szavazzon rá!