Intsen búcsút a fájdalomnak!

Többtucatnyi házi praktika, melyeknek köszönhetően akár gyógyszerek nélkül is jobban érezheti magát

Kapcsolódó cikkek

Becslések szerint minden negyedik felnőtt krónikus fájdalommal él. Pedig szerintünk létezik visszaút a fájdalom előtti időszak aktívabb életviteléhez, s önnek mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy végigmenjen ezen az úton. Nem minden fájdalmat lehet teljesen kiiktatni, de minden egyes esetben tehet valamit azért, hogy sokkal jobban érezze magát. Az itt ismertetett módszerek persze csak kiegészíthetik az orvos által előírt gyógykezelést, hiszen a legtöbb fájdalom valamilyen egészségi probléma tünete, ami miatt feltétlenül forduljon orvoshoz!

Vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók
Ha támad a fájdalom, a legtöbb ember a legegyszerűbb és a leggyorsabb megoldást keresi: leugrik a gyógyszertárba paracetamolért vagy valamilyen nemszteroid gyulladáscsökkentő szerért (NSAID-ért), például diklofenákért, ibuprofenért vagy naproxenért. Mit kell tudni ezekről a vény nélkül kapható gyógyszerekről?

A paracetamol csak a fájdalmat csökkenti, a gyulladást nem. Hatását az agy fájdalomérző és hőszabályzó központjain keresztül fejti ki. Általában nem olyan hatékony, mint az NSAID-ok. Ugyanakkor általában kevésbé bántja a gyomrot, és kevesebb mellékhatást okoz, mint az NSAID-ok. Ám a javasolt napi mennyiséget túllépve a kockázat ugrásszerűen megnő, illetve erősebben károsítja a májat. Hatékonyan enyhíti a mérsékelt fej-, torok-, fog- és hátfájást, az izom-, a menstruációs, valamint a porckopásos panaszokat, de fejfájás ellen hatékonyabbak a paracetamol-koffein kombinációt tartalmazó fájdalomcsillapítók, mivel a koffein átmenetileg összehúzza a kitágult s ezzel fájdalmat okozó ereket.

Az NSAID-ok ízületi, izom- és menstruációs fájdalomra, fej-, nyak- és hátfájásra a leghatásosabbak. Az NSAID-ok tartós szedése azonban gyomorvérzést vagy akár fekélyt és vesekárosodást is okozhat, illetve megnöveli a szívbetegség kockázatát. Senkinek sem szabad könnyelműen bánnia ezekkel a vény nélkül kapható szerekkel! Mindazonáltal a mellékhatások általában csak akkor jelentkeznek, ha az NSAID-okat hónapokon vagy éveken át rendszeresen nagy adagban szedik. Az időnkénti alkalmazás a jelek szerint biztonságos.

Barátságosabb fájdalomcsillapítók
Ha elment a kedve a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítóktól, vannak más lehetőségek is.

Gyömbér A New York-i Állami Egyetem kutatóinak nemrég publikált vizsgálata kimutatta, hogy a gyömbér gyulladáscsökkentő hatóanyaga, a 6-gingerol gátolja a gyulladásokat elősegítő citokinek termelődését. A gyömbér friss vagy szárított gyökér, tea, por, tabletta, kapszula és kivonat formájában kapható. Naponta 1-2 grammot vegyen be belőle kapszula formájában (a gyomorpanaszok megelőzése érdekében), napközben kisebb adagokban elosztva. Vagy készítsen gyömbérsört házilag!

Halolaj Az olajos húsú halak, például a lazac vagy a tonhal, gyulladáscsökkentő hatású omega–3 zsírsavakat tartalmaznak. Bár a legtöbbet e vegyületek szívvédő hatásáról hallani, vizsgálatok kimutatták, hogy a reumás ízületi gyulladásban szenvedők reggeli ízületi merevségét és érzékenységét is csökkenthetik. A halolaj emellett fokozhatja az NSAID-ok fájdalomcsillapító hatását. Az Amerikai Szívszövetség azt javasolja, hogy hetente legalább kétszer egyen olajos húsú halat, vagy szedjen halolajkapszulát. Az ajánlott adag naponta kétszer 1000–1500 mg EPA és DHA (ezek a halolajban lévő legfontosabb zsírsavak). Mielőtt elkezdené szedni, kérje ki az orvosa tanácsát!

Kapszaicinkrém A kapszaicin a csípős paprika „erejét” adó vegyület. Tizenhat tanulmány jutott arra a megállapításra, hogy a placebónál hatékonyabb a fájdalom átmeneti enyhítésében. Gumikesztyűs kézzel dörzsöljön egy kevés 0,025% kapszaicint tartalmazó krémet a fájó helyre naponta négyszer. Sérült bőrfelületen ne használja. Lehetséges, hogy csak többheti kezelés után fogja érezni a hatást.

Bromelain Több vizsgálat is kimutatta, hogy az ananász szárában és levében előforduló bromelain nevű enzim enyhíti a fájdalmat és a gyulladást, különösen a húzódások és rándulások, illetve az orrmelléküreg-gyulladás okozta panaszokat. Egyes szakértők naponta 500–1500 mg-ot javasolnak tabletta formájában, bár bizonyos esetekben ennél több (akár napi 2000 mg) is használható. A bioboltokban kapható.

Fűzfakéreg Egy felmérés során napi négy, egyenként 240 mg szalicint (a fűzfakéreg gyulladásgátló hatóanyagát) tartalmazó kapszula hatékonyan csökkentette a derékfájást. Az egy hónapon vagy hosszabb időn át szedett fűzfakéreg azonban az NSAID-okhoz hasonlóan gyomorfekélyt okozhat.

Figyelemelterelés
Jóllehet a kezelésben nagyon sokat segíthet, ha ráhangolódik a fájdalmára és megtanul együtt élni vele – ahelyett hogy küzdene ellene vagy semmibe venné –, a figyelem elterelése is hatásos megoldás. Próbálja ki ezeket:

Képzelődjön! Dale Weinert fizikoterapeuta és ráktúlélő azt javasolja, hogy zuhanyozáskor képzelje el, amint a meleg víz lassan kimasszírozza izmaiból a feszültséget és a fájdalmat, és azok szépen eltűnnek a lefolyóban.

Játsszon videojátékkal! Carl G. Arinoldo Stony Brook-i pszichológus felfedezte, hogy a számítógépes játékok a leghatásosabb eszközök közé tartoznak, ha a fájdalomról kell elterelni a figyelmet. Az akciódús játékok a leghatásosabbak.

Hallgasson zenét! A Clevelandi Klinika Alapítvány egyik vizsgálata során azt tapasztalták, hogy az évek óta krónikus fájdalommal küzdők fájdalomszintje akár 21, depressziójuk szintje pedig 25 százalékkal csökkent napi legfeljebb egyórányi zenehallgatás hatására. Más felmérések szerint a lefekvés előtti zenehallgatás is jótékony hatással lehet az alvásra. A kutatók szerint ennek az az oka, hogy amíg a zenét hallgatjuk, kevésbé figyelünk oda a fájdalomra.

Lélek és test kapcsolata
Elménk nagyban befolyásolhatja, hogyan érzi magát a testünk. – A fájdalom olyan szorosan összefonódik az érzelmekkel, hogy azok feloldása sok esetben a fájdalmat is megszünteti – magyarázza dr. Larry Altshuler, az Oklahoma Cityben működő Kiegyensúlyozott Gyógyítás Egészségügyi Központ alapítója és orvos igazgatója.

Íme, néhány példa, miként alakíthatja át negatív gondolatait továbbra is a valóság talaján álló, de pozitív kicsengésű gondolatokká.

Nem segít: Jaj, már megint itt a fájdalom! Ettől kezdve csak rosszabb lehet a nap.

Segít: Lássuk, hogy vagyok! Mi lenne, ha felkelnék és megpróbálnám, mit bírok?

Nem segít: A zuhanyozás jólesik, de ha abbahagyom, újra jelentkezik a fájdalom.

Segít: A zuhanyozás jólesik. Utána talán elég jól leszek ahhoz, hogy vásárolni menjek.

Nem segít: A fájdalom tönkretette az életemet! Már semmire sem vagyok képes.

Segít: A fájdalom megváltoztatta az életemet, ám ennek köszönhetően sokkal jobban odafigyelek magamra. Egyébként még mindig képes vagyok ... (ide írja be, hogy mire).

Nem segít: A családom nem hiszi el, hogy fájdalmam van, és haragszanak rám, amiért nem végzek el mindent úgy, ahogy korábban. Úgy érzem, cserbenhagyom őket.

Segít: Megteszek minden tőlem telhetőt. Rajtam is múlik, hogy a családom jobban megérti-e, hogy milyen hatással van rám az állapotom.

Közérzetjavító módszerek
Fájdalma kezelése szempontjából kulcsfontosságú a megelőzés, amihez ismerni kell a kiváltó tényezőket; ám ugyanilyen fontos annak felismerése is, hogy mitől érzi jól magát a teste. A masszázs egyeseknek kínszenvedés, másoknak mennyei élvezet. Íme néhány jó közérzetet előidéző technika:

Mozogjon! Az úszás, a sífutás, a teniszezés vagy 30 perc tekerés a szobakerékpáron mind elegendők ahhoz, hogy jó közérzetet keltsenek és fokozzák a szervezet fájdalomcsillapítóinak, az endorfinoknak a termelődését.

Szeretkezzen! Nincs ennél élvezetesebb módja az endorfinok felszabadításának.

Simogasson házi kedvencet! Elég, ha csak néhány percig simogat egy macskát vagy kutyát, szervezetében máris jó közérzetet előidéző hormonok – szerotonin, prolaktin és oxitocin – termelődnek. Ráadásul a dorombolás vagy farokcsóválás biztosan mosolyt csal az arcára.

Egyen csokit! Valószínűleg nem véletlen, hogy ennyire szeretjük a csokoládét. Ez a finomság – a testmozgáshoz és a szexhez hasonlóan – fájdalomcsökkentő endorfinokat szabadít fel a szervezetben. Ráadásul más jótéteménnyel is bír. Csak ne vigye túlzásba: 30–50 gramm éppen elég.

Menjen ki a napra! Ugye jobban érzi magát a derűs napokon? De azért ne feledkezzen meg a napsugárzás elleni védelemről se!

Szerezzen magának izgalmas perceket! Nézzen meg egy horrorfilmet vagy üljön fel a hullámvasútra. A félelem utóhatásaként a szervezetben hirtelen nagy mennyiségű endorfin szabadul fel, amitől nagyon feldobódottnak fogja érezni magát.

Beszéljen a legviccesebb barátjával! A vidám emberek társaságában általában ellazulunk.

Mozgással a fájdalom ellen
Még mindig kételkedik abban, hogy a testmozgás enyhítheti a fájdalmát? Nos, a kutatók az alábbi mértékű javulásokat tapasztalták

Állapot
A testmozgás lehetséges előnyei
Mi kell hozzá?
Porckopás
24%-os mozgásképesség-javulás, 30%-os térdfájdalom-csökkenés
Aerob jellegű testmozgás és erősítés hetente háromszor
Migrén
A migrén intenzitásának jelentős csökkenése
30 perc aerob jellegű mozgás hetente háromszor
Hátfájás
50%-os fájdalomcsökkenés, 60%-os javulás a háttal összefüggő mozgásokban
Egy és negyed óra jóga hetente egyszer
Izom- és ízületi fájdalom
25%-os fájdalomcsökkenés
20–30 perc aerob jellegű testmozgás hetente háromszor

Azonnali enyhülés
Az alábbiakban a sokakat érintő fájdalmak esetén hasznos praktikákat ajánlunk.

FOGFÁJÁS
Fájdalomcsillapító szájvíz  A borsmentateának meglepően jó érzéstelenítő hatása van. Tegyen egy teáskanálnyi szárított levelet egy csészényi forrásban lévő vízbe, majd hagyja kihűlni. Szükség szerint öblögessen vele.

Szegfűszeg Dörzsölje be szegfűszegolajjal a fájó területet. Az is jó, ha egy szegfűszeget a szájába vesz, és nyelvével odanyomja a fájdalmas részhez.

Sós víz Sós vizes szájöblítéssel csökkenthető az íny duzzanata. Keverjen egy teáskanál sót egy pohárnyi meleg vízbe, és öblögessen vele fél percig, majd köpje ki.

KISEBB ÉGÉSI SÉRÜLÉS
Aloe vera gél Az aloe vera vaskos leveleiben lévő kocsonyás anyag gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatású, enyhíti a fájdalmat és a viszketést, és lelohasztja a duzzanatot. A gélből naponta háromszor egy evőkanálnyit kenjen a sebre (csak elsőfokú vagy kisebb másodfokú égések esetén). Négy vizsgálat eredményei szerint 371 páciens közül az aloe verával kezeltek átlagosan kilenc nappal hamarabb gyógyultak meg, mint azok, akik nem kaptak ilyen kezelést.

Zablisztes fürdő Kisebb égések vagy leégés esetén keverjen egy-két csésze zablisztet (vagy turmixban megőrölt zabpelyhet) egy kád langyos vízbe, majd áztassa magát benne 15 percig. A zabban lévő E-vitamin és avenantramidoknak nevezett vegyületei gyulladáscsökkentő hatásúak, s enyhítik a viszketést.

Citrom Nyílt sebnél ne alkalmazza – utána viszont a citromleves vízzel való öblítés csillapíthatja a viszketést.

MIGRÉN
Erős feketekávé A roham első jelére igyon meg egy csésze jó kávét; a koffein az agy duzzadt ereinek összehúzásával segíthet, ezért is található meg jó néhány, vény nélkül kapható migrén elleni szerben. Egy kis koffein emellett hozzájárulhat a vele egy időben bevett más gyógyszerek felszívódásához. Ne igyon kávét, ha már amúgy is szed koffeint tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszert, vagy ha orvosa nem tanácsolja.

Sötétség és jég Üljön vagy feküdjön le egy kellemes hangulatú, elsötétített szobában. Tegyen hideg vagy jeges borogatást a fejére vagy a tarkójára, és masszírozza meg koponyája és halántéka fájó pontjait. Íme, pár további házi praktika!

HÁTFÁJÁS
Vegyen egy jó meleg fürdőt, vagy álljon forró zuhany alá. Az is jó, ha mikróban felmelegített nedves törülközőt vagy zselépárnát, esetleg fűtőpárnát tesz a hátára. A hő hatására fokozódik a hát vérkeringése, enyhülnek a fájdalomjelzések, s a gerinc feszes izmai ellazulnak és megnyúlnak.

Guggolások Hajolgatás helyett guggoljon. A hajolgatás túlnyújtja a hátizmokat, meggyöngíti a hátat, és kifelé préseli a porckorongokat. A guggolások viszont erősítik a hátat, valamint a far és a comb izmait.

Hátnyújtás Feküdjön hasra a padlón, és csípőjét lent tartva lassan nyomja fel könyökével a törzsét. Ez a mozdulat nemcsak kellemes érzés, hanem ráadásul segít kiegyenesíteni a hátgerincet.

Nyújtás ülve A görnyedt tartás nem tesz jót a hátának – de az sem, ha szálfaegyenesre húzza ki magát. Naponta többször is dőljön neki széke támlájának, ügyelve, hogy talpa a padlón maradjon, hátának pedig legyen némi görbülete (ha kell, tegyen párnát a derekához). Ez a póz egyenletesebben oszlatja el a testsúlyt, és levesz némi nyomást a gerincéről. Ha ez sem segít, vannak más hasznos tippek is.

NYAKFÁJÁS
Forró rizs Öntsön rizst egy kispárnahuzatba, csomózza be a végét, majd melegítse meg a mikróban. Így olyan melegítőpárnához jut, amelyet tökéletesen rá tud illeszteni a nyakára.

Hajszárító Ugyancsak gyors enyhülést hozhat, ha hajszárítóval fúj meleg levegőt a nyakára (de vigyázzon, nehogy megégesse közben a bőrét).

Nyakkörzés Engedje le az állát, majd belégzés közben forgassa lassan jobbra és hátra a fejét. Maradjon egy kis ideig ebben a pózban, a lélegzetét visszatartva, majd kilégzés közben forgassa vissza a fejét a kiindulási helyzetbe. Végezze el a gyakorlatot balra is. Íme, még egy nyaktornagyakorlat!

Krémek A mentolt, kámfort vagy szalicilátot (az aszpirinéhoz hasonló hatóanyag) tartalmazó krémek vagy zselék a nyakra dörzsölve átmeneti enyhülést hozhatnak – ráadásul a kíméletes masszírozás ugyancsak hatásos a fájdalom csillapításában.

Súlytalanság Napozószer, határidőnapló, a gyerekek filctollai – nem kell mindig a kézitáskájában lenniük. Minél többet hagy belőlük a konyhaasztalon, annál több terhet vesz le a nyak- és vállizmairól.

Ergonómia Emelje a monitorját olyan magasra, hogy a szeme a képernyő tetejével legyen egy vonalban. Így nem kell előrehajtania a fejét. Íme, pár további tanács!

REUMÁS ÍZÜLETI GYULLADÁS
Hideg és meleg Tegyen zúzott jeget egy műanyag zacskóba, bugyolálja törülközőbe, s végezzen jeges masszázst a fájó ponton. A hideg enyhíti a fájdalmat, és csökkenti az izomgörcsöket. A hűtést melegítéssel, azaz 20 perces forró fürdővel vagy zuhanyozással váltogatva alkalmazza, de használhat melegítőpárnát is. A hő ellazítja a feszülő izmokat, és enyhíti a fájdalmat.

Mozgásterjedelem-gyakorlat Lassan és kíméletesen mozgassa át minden egyes fájó ízületét, ameddig csak hajlítható. Üljön le például, és fordítsa lassan jobbra, majd balra a fejét. Éreznie kell a feszülést a nyakában, de ha fájdalmat is tapasztal, azonnal álljon le.

Relaxáció Szabaduljon meg a stressztől úgy, hogy keres egy nyugodt zugot 5 percre. Csukja be a szemét, s a levegőt az orrán át beszíva képzelje el, hogy a nyugalom szétárad a testében. Fújja ki a levegőt a száján át, s gondolja, hogy azzal együtt a feszültség is távozik.

Masszírozó zuhanyrózsa Ha még nincs ilyenje, érdemes venni egyet. Higgye el, a forró masszázs mennyei érzés lesz.

MENSTRUÁCIÓS GÖRCSÖK
Kényeztető fürdő Adjon néhány csepp levendulaolajat egy kád meleg vízhez, és áztassa magát benne 15-20 percig. A hő serkenti a véráramlást, és ellazítja a feszülő izmokat, a nyugodt fürdőzés pedig „kimossa” önből a feszültséget.

Ajaknyomás Ha 15 percenként egy percig nyomva tartja felső ajka közepét, közvetlenül az orra alatt, és ezt naponta néhányszor megismétli, az állítólag enyhíti az erős menstruációs vérzést, és csökkenti a fájdalmat.

Magzati pózban fekvő nőMagzatpóz Valószínűleg ösztönösen is ezt a pózt veszi fel, amikor görcsök kínozzák. Feküdjön az oldalára, és húzza fel a hasához a térdét. A méh helyzete így megváltozik, és a hasizmai sem feszülnek annyira.

Csípőbillegtetés Csípője izmainak nyújtása segíthet a görcsök megszüntetésében. Álljon csípőszélességű terpeszbe, térdét kissé behajlítva, és tegye csípőre a kezét. Himbálja a csípőjét előre-hátra 15-ször.

Vote it up
297
Tetszett?Szavazzon rá!