Jó és rossz szénhidrátok

A szénhidrátszegény diétás mánia új kifejezésekkel zavarja össze a fogyni vágyókat. Segítünk a tájékozódásban!

Kapcsolódó cikkek

Hogyan kezdődött?
A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a jó egészségi állapothoz kiegyensúlyozott, egészséges, szénhidrátokat is tartalmazó étrend szükséges. A napi kalóriamennyiségnek legalább a harmadának szénhidrátokból kell származnia – az egészséges zsiradékok és fehérjék mellett.

A szénhidrátszegény őrület mögött egyetlen központi érv áll: gyorsabb, egyszerűbb fogyás az alacsonyabb, kevésbé ingadozó vércukorszintnek köszönhetően. A valóságban viszont a helyzet közel sem ilyen egyszerű. Azt senki nem tagadja, hogy érdemes csökkenteni a finomított szénhidrátok – például a sütemények, fehér kenyér, fehér rizs és burgonyachips – mennyiségét az étrendünkben, de sok diéta közvetlen fenyegetést jelent a szív egészségére azáltal, hogy kivétel nélkül minden szénhidrátot az ördögtől valónak tekint.

Ha feketelistára teszi a gyümölcsöket, zöldségeket és teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, rengeteg olyan, a szív- és érrendszer egészségét védő anyagtól fosztja meg magát, melyre nap mint nap szükség lenne: ilyenek az oldható rostok, vitaminok, ásványi anyagok és antioxidánsok. Amikor pedig nagy mennyiségű telített zsírsavval helyettesíti ezeket, az komoly veszélyt jelent a szívére és az ereire. A kutatások kimutatták, hogy hosszabb távon az olyan mérsékelt szénhidráttartalmú étrendek, melyekben szerepelnek gyümölcsök, zöldségek és teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, legalább olyan hasznosak a fogyás szempontjából, sőt, akár jobbak is, mint az alacsony szénhidráttartalmúak.

A csökkentett szénhidráttartalmú termékeken olvasható ígéretek alapján úgy tűnik, ezek egészségesebbek, fogyaszthatnak, szinte varázserejűek – de egy szelet csoki akkor is egy szelet csoki, melyre ugyanúgy vonatkozik a hízás első és legfontosabb természettörvénye: aki a szükségesnél több kalóriát vesz magához, az hízni fog.

Szénhidrátszótár
Segítünk, hogy kiismerje magát az összetett szénhidrátokkal kapcsolatos szakzsargonban, és meg tudja különböztetni a jókat a rosszaktól.

Összetett szénhidrátok Ezeknek a szénhidrátoknak összetettebb a kémiai felépítésük, ezért az emésztés több időt vesz igénybe, lassabban bomlanak le a bélből felszívódó egyszerű cukrokra. A növényi eredetű ételek a maguk nyers, természetes formájában leginkább összetett szénhidrátokból, illetve élelmi rostokból, növényi olajokból és más fontos tápanyagokból állnak. A tápláló összetevők e nyerő kombinációja, valamint a lassabb emészthetőség teszi a zöldségeket és gyümölcsöket az ember számára elérhető legegészségesebb ételek egyikévé. A táplálkozási szakértők az összetett szénhidrátokat gyakran „jó” szénhidrátoknak nevezik.

Egyszerű szénhidrátok Ezek a molekulák egyszerűbb felépítésűek, ezért emésztéskor gyorsan glükózzá, vagyis vércukorrá bomlanak le. Növényi eredetű ételeink némelyike, például a sárgarépa eleve sok egyszerű szénhidrátot tartalmaz, de a legtöbb mégis az élelmiszeripari feldolgozás eredményeként kerül az étrendünkbe. A finomított cukor a legelterjedtebb egyszerű szénhidrátforrás. A fehér liszt és a fehér rizs esetében is gyorsabb a bennük levő szénhidrátok felszívódása, mivel az „egyszerűsítés”, azaz a feldolgozás folyamatában az eredeti növényi nyersanyagból gyakran eltávolítják a rostokat, növényi olajokat és mikrotápanyagokat, így a táplálkozási érték nagy része elveszik. A szakértők ezeket a gyors vércukoringadozáshoz vezető szénhidrát-forrásokat nevezik „rossz” szénhidrátoknak.

Nettó szénhidrát (más néven: felszívódó szénhidrát) Ez a nemrég kitalált fogalom az Atkins-diétából származik. Az elmélet szerint a nettó szénhidrátok alkotják az összes szénhidráttartalomnak azt a részét, mely befolyásolja a táplálkozás során a vércukorszintet. A legtöbb táplálkozáskutató azonban túlságosan trükkösnek, emellett érvénytelennek és haszontalannak is tartja az efféle mérőszámokat.

Vote it up
266
Tetszett?Szavazzon rá!