Lehet, hogy rossz fogyókúrát választott?

Egyértelmű jelei lehetnek, ha a választott diéta nem megfelelő önnek. Ismerje fel ezeket!

A fogyókúrát tartós sikerrel befejező embereknél az a közös nevező, hogy a fogyás érdekében képesek voltak változtatni életmódjukon. Elcsépeltnek hangozhat, de ez többek között a mennyiségek szabályozását jelenti, az egészségtelen ételek visszafogását az egészségesek javára, valamint az olyan szituációk és érzelmi állapotok elkerülését, amelyekről tudja, hogy könnyen túlevéshez vezethetnek.

A fogyókúrák jelentős részének nem eleme hasonló tartós változás ösztönzése – gondoljon csak a rendkívül gyors fogyást ígérő diétákra –, mivel ezeket alapvetően nem is lehetne hosszú távon fenntartani. Egyértelmű jelei lehetnek, ha az ön által választott diéta nem megfelelő önnek – ezeket gyűjtöttük most össze.

Korábbi étkezési szokásainak teljes feladása
Nem tudja még csak elképzelni sem a vasárnapi családi ebédet sült hús nélkül az asztalon? Akkor igen nehéz lesz megtartani egy vegetáriánus vagy egyenesen vegán diétát. Már előre tudja, hogy képtelen lesz 15 percnél többet szánni a vacsora összeállítására a sűrű hétköznapokon? Hogyan fogja akkor végigcsinálni az otthoni főzésre nagy hangsúlyt fektető fogyókúrát? – Ha egyszerűen nem összeegyeztethetők az életmódjával, aligha lesznek tartósak a változások – figyelmeztet Joy Bauer táplálkozástudós.

Egyes ételek teljes mellőzése
A legtöbb táplálkozáskutató egyetért abban, hogy nincs olyan ételfajta, amelyet teljesen ki kellene zárni az étrendjéből – ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének olyanok, amelyeket csak ritkábban kellene fogyasztani, mint például a sült hagymakarikák. Azok a fogyókúrák, amelyek tiltják a makrotápanyagokat, hosszú távon általában fenntarthatatlannak szoktak bizonyulni. Ezek közé a tápanyagok közé tartoznak például a szénhidrátok, amelyek alapvető fontosságúak az energiaellátás szempontjából. Természetesen egy-két hétig különösebb gond nélkül ki lehet húzni; azonban ha az energiabevitel átgondolt csökkentése vagy az adagok fegyelmezett kontrollálása helyett ez az egyetlen lépés, amitől eredményt remél, a látszólag sikeres fogyókúra után azonnal elkezdi visszaszedni a kilókat a következő szénhidrátos falattal.

Nem kezdenek hamar csökkenni a kilók?
Nem szabad alábecsülni a gyorsan tapasztalható látványos eredmények motivációs segítségét. Ha nem látja már pár napon belül a különbséget a mérlegre állva vagy a nadrág felhúzásakor, könnyen lelohadhat a lelkesedés, és az ember hajlamos akár idő előtt feladni az egészet, esélyt sem adva a fogyókúrának, hogy valóban kifejthesse hatását. A Floridai Egyetemen egy újabb kutatás azt mutatta ki, hogy azok a túlsúlyos nők, akik gyorsan kezdtek fogyni, végül az egész fogyókúra ideje alatt is többek fogytak, és később is sikeresebben őrizték meg a diéta során elért eredményeket. Ez nem azt jelenti, hogy a jó diétával pár nap alatt teljesen le kellene fogynia – de a gyors kezdeti sikerek nagy lelki segítséget nyújtanak abban, hogy végigcsinálja az elraktározott zsíroknak örökre búcsút intő, hosszabb fogyókúrát.

Ne kényelmesedjen el!
Ha hozzászokik, hogy mindig előre csomagolt tálcából kerül a tányérra az előírt ennivaló, rendkívül nehézzé válhat a fogyókúra betartása például egy tortákkal terhelt születésnapi mulatságon vagy hasonló, az élet által állított kihívások során. Persze vannak, akik hiába esznek mindennap csomagolt ételt, mégis ráéreznek, mekkora az egészséges adag – de sokan, ha maguknak kell főzniük, elvétik a mértéket. És ha egyszer kiesik a ritmusból, nehéz lesz visszatalálni!

Van továbbá egy másik faktor is, amely figyelmet érdemel: a nem a testedzés által keltett hőtermelés (Non-Exercise Activity Thermogenesis, azaz NEAT). Ez a hétköznapi tevés-vevéssel, mint például mosogatással vagy főzés során a hozzávalók szeletelésével elégetett kalóriákat jelenti. Minél egyszerűbb, kényelmesebb a fogyókúra (mint az egészséges, de előre csomagolt ételek esetében), annál több ilyen spontán mozgást kénytelen nélkülözni. Ez nem vicc – átlagosan napi 348 kalória elégetésével is járhatnak az ilyen kis fizikai gyakorlatok, de izgága embereknél a szám akár ennek a kétszerese is lehet.

Nincs kivel ennie?
Gyakran előfordul: azért eszik, mert a környezetében is esznek. Kollégái úgy döntenek, hogy elmennek ebédelni, hát megy velük ön is! Barátai előételt is kérnek, hát ön is kér! Párja kér desszertet is, a fogást pedig már két kanállal hozzák! Ilyen helyzetekben kellemetlen pillanatokat, de legalábbis lelkiismeret-furdalást okozhat a szigorú diéta, ami nem enged kivételeket. Hasonlóképp, ha egy olyan fogyókúrát követ, amelynek köszönhetően teljesen más ételeket eszik, mint környezete, nem kevés akaraterőre lesz szüksége, hogy kitartson a brokkoli mellett, amikor a többiek pizzát rendelnek!

Ha nincs motiválva a testmozgásra
Egyre elterjedtebb nézet, hogy a testmozgás túl van értékelve, ha fogyásról van szó – valóban, önmagában az edzés alig 3 százalékos testsúlycsökkenéshez vezet. Ugyanakkor az olyan fogyókúrák, amelyek nélkülözik (vagy egyenesen tiltják!) a testmozgást, erősen megkérdőjelezhetők. Az edzés a fogyáson túl százféle egészséges hatással jár – legyen szó a javuló inzulinrezisztenciáról, az álmatlanság megelőzéséről, a tüdő működésének serkentéséről, a csontok erősítéséről, a krónikus fájdalmak enyhítéséről és így tovább.

Éhessé, ingerlékennyé válik?
Fogyni nehéz, de azért nem kell, hogy pokollá változtassa a hétköznapjait. Ha már nagyon éhes, az azt jelenti, hogy nem fogyaszt elég ételt, amely eltelítené (mint például a rostokban gazdag zöldségekben találhatók). Ha pedig szokatlanul ideges, az a túl kevés szénhidrát jele lehet – táplálkozástudósok szoktak napi meghatározott mennyiségű étcsokoládét ajánlani, hogy azért legyen némi öröm is a diétában. Ha a fogyókúra hangulatingadozással jár, az első (vagy a második) alkalom kapcsán könnyebben félbe fogja hagyni – ki tartana ki a borús hangulattal járó diéta mellett, ha rossz napja volt a munkahelyén vagy összeveszett a párjával?

Az egészség is nyom a latba
Ha jelentős súlyt kellene leadnia, akkor a fogyáson túl valószínűleg az egészségi állapotot meghatározó egyéb tényezőkben is javulásra van szükség – gondolunk itt a koleszterinszintre, a vércukorra, a vérnyomásra vagy a krónikus fájdalomra. Ha az ön által követett fogyókúra csak a kilókra összpontosít, és hónapok után sem hoz változást a fentiekkel kapcsolatban, az azt jelentheti, hogy nem a legegészségesebb módját választotta a fogyásnak. Hiszen tulajdonképpen választhat egy napi 1600 kalóriás gyorséttermi fogyókúrát is – de biztos, hogy ez a sódús étrend a leginkább megfelelő a szívének, nem pedig inkább egy friss zöldségekben, teljes kiőrlésű lisztből készült termékekben és fehérjékben gazdag zsírszegény diéta?

Vote it up
130
Tetszett?Szavazzon rá!