Liszt, de nem búza

A búzát meglepően sokféle módon helyettesítheti, így változatosabban, kiegyensúlyozottabban táplálkozhat

Kapcsolódó cikkek

A búzán kívül még számtalan gabonából és magból, sőt zöldségből és olajos magból is őrölnek lisztet. Ezek nemcsak változatossá tehetik kenyereit és süteményeit, hanem egyéb táplálkozási értékekkel is szolgálnak.

Használatukkor figyelembe kell venni eltérő sütési tulajdonságaikat, mivel mindegyikre igaz, hogy sokkal kevesebb glutént tartalmaz (ha tartalmaz egyáltalán), mint a búzaliszt. Általában össze kell keverni őket búzaliszttel, nehogy a kész kenyér túlságosan sűrű és nehéz legyen.

Hajdinaliszt: ez a diós ízű magból őrölt liszt fehérjében gazdag, valamint hasznos vasforrás. Gluténmentes.

Kukoricaliszt és dara (más néven polenta): általában mély sárga színű, lehet durvábbra vagy finomabbra őrölt. A nagyon finom, fehér kukoricakeményítőt, melyet a kukoricamag belsejéből őrölnek, leginkább sűrítésre használják. Mindegyik változat gluténmentes, de egyébiránt a búzaliszthez hasonló táplálkozási értékű.

Zabliszt: kevés vitaminból és ásványi anyagból tartalmaz jelentős mennyiséget, viszont sok benne az oldható élelmi rost, mely hatásosan csökkenti a magas koleszterinszintet.

Burgonyaliszt: magas keményítőtartalmú, gluténmentes.

Rizsliszt: ez a lágy ízű liszt sokféle sütemény készítéséhez használható. Gluténmentes, emellett kicsit kevesebb fehérjét és rostot tartalmaz, mint a fehér búzaliszt.

Rozsliszt: ízletes, kissé rágós állagú kenyér készül belőle. Magában is egész jól keleszthető, de leggyakrabban búzaliszttel keverik. A sötét rozsliszt hasznos B- és E-vitamin-, vas-, réz-, cink- és rostforrás; a világos rozsliszt arányaiban kevesebbet tartalmaz ezekből a tápanyagokból.

Szójaliszt: nyers vagy pörkölt szójababból készül (az utóbbi finomabb ízű). Magas a fehérjetartalma, és gluténmentes.

A felsoroltakon kívül még árpából, kölesből, csicseriborsóból és szelídgesztenyéből is őrölnek lisztet sütéshez.

Vote it up
147
Tetszett?Szavazzon rá!