Mérges madarak, avagy Angry Birds

Hogyan lett a rendkívül népszerű figurák megalkotója a földkerekség egyik legbefolyásosabb személyisége?

Két éve kevesen ismerték a finn Rovio Mobile Ltd. játékgyártó nevét. Idén tavasszal viszont az amerikai Time magazin már a világ száz legbefolyásosabb személye közé sorolta a cég marketingigazgatóját, Peter Vesterbackát. A cég által készített Angry Birds (Mérges madarak) mobiltelefonos játék mostanára jelenséggé nőtte ki magát. Minden idők legtöbbször letöltött játéka, naponta több mint kétszázmillió percet foglalkoznak vele. A tojásaikat elorzó malacokra mérges madarak története világszerte elbűvölte az embereket. Az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában, Dél-Koreában meg Izraelben a legnépszerűbbek, de az okostelefonok elterjedésével Kínában és Indiában is gyarapodik a közönségük.

Reader’s Digest: Mikor eszmélt rá, hogy a Mérges madarak világsiker?
Peter Vesterbacka: Amikor a játék rajongói fényképezkedni akartak velem. Eleinte kissé zavarba jöttem. Egy éve még örültünk, ha például az Egyesült Államokban valaki fölismerte a kapucnis felsőmön díszelgő madárfigurát. Manapság amint a reptérre érek, a vámosok rögtön szóba elegyednek velem, elmesélik, ki melyik szintre jutott.

RD: A játék fergeteges sikere meglepetésként hatott?
PV: Nem mondhatnám. A Rovio az Angry Birds megszületése előtt már 51 játékot fejlesztett ki. Valahányszor elkészült egy új játék, rokonaink és ismerőseink próbálták ki először. Rendszerint elég hamar visszahozták a telefonokat, és mintegy mellékesen megjegyezték: „Egész jó játék.” Miután az Angry Birdsöt adtuk oda nekik tesztelésre, senkinek sem akaródzott lemondania a próbakészülékről. Folytatni akarták a játékot.

RD: Hogyan született az Angry Birds?
PV: 2009 tavaszán a vezető terveizőnk, Jaakko Iisalo kitalált egy játékkoncepciót ezekkel a madárfigurákkal. Az elképzelés nem bizonyult életképesnek, de a madarakba mindenki beleszeretett. Nyolc hónap alatt kidolgoztunk egy rájuk alapozott játékot, amelyet 2009 decemberében hoztunk forgalomba. Kezdetben úgy gondoltuk, százezer darabot tudunk eladni belőle, így megtérül a fejlesztési költség. Az értékesítés mindinkább nekilódult, és 2010 tavaszán kibontakozott az Angry Birds-jelenség.

RD: Mitől annyira népszerű?
PV: Az Angry Birdsszel könnyű elkezdeni a játékot, de nagyon nehéz abbahagyni. Nem követel elmélyültséget, villámgyors reflexeket. Nagyszülők is tudják az unokáikkal együtt játszani. A siker fő zálogai azonban a madarak.

RD: Mi teszi különösen vonzóvá a madarakat?
PV: Az, hogy egy kicsit darabosak. Nem tökéletes szuperhősök, ráadásul indokoltan dühösek. A madárkarakterek mindegyikének megvan a maga rajongótábora.

RD: Melyik madár a legnépszerűbb?
PV: Talán a piros, mert az emberek sokszor láthatják. A fekete bombázót is kedvelik, mert az meg nagyon hatékony.

RD: És melyik a legkevésbé népszerű?
PV: A bumerángmadár szélsőséges indulatokat vált ki. Van, aki ezt kedveli leginkább, mások utálják, mert nehezebb irányítani.

RD: A malacok is tetszenek valakinek?
PV: Igen, kelendő a plüssváltozatuk.

RD: Nem szorul háttérbe a játékfejlesztés?
PV: A Rovio nem „pusztán” játékfejlesztő, hanem szórakoztatóipari vállalkozás. Már eddig is sokat fáradoztunk azon, hogy márkatermékeket, például plüssfigurákat, társasjátékot és szakácskönyvet dobjunk piacra. Az a szándékunk, hogy az Angry Birdsöt ütőképes márkává tegyük ebben az üzletágban. Folyamatosan fejlesztünk ki újabb Angry Birds-témájú játékokat, de kizárólag akkor adjuk közre őket, ha száz százalékig elégedettek vagyunk velük.

RD: Önnek melyik madár a kedvence?
PV: A Mighty Eagle. Ezt a „sasgórét” írattam beosztásként a névjegyemre is.

Vote it up
16
Tetszett?Szavazzon rá!