Migrén elleni étrend

Ha odafigyel rá, hogy mit eszik, jó eséllyel csökkentheti a migrénes rohamok gyakoriságát és erősségét is

Kapcsolódó cikkek

Bár teljes körű tudományos magyarázatot a migrénre még nem sikerült találni, az köztudott, hogy egyénenként nagymértékben változik, mi váltja ki. Gyakorlatilag bármi lehet a forrása: időjárás, erős szagok, stressz, kialvatlanság, egyes ételek és italok, illetve az ösztrogénszint hullámzása (utóbbi az oka, hogy nőknél háromszor gyakoribb a migrén, mint férfiaknál). Tudatosan összeállított étrenddel esetleg csökkentheti a migrénes rohamok gyakoriságát és erősségét is.

Gyümölcsök, zöldségek és hüvelyesek
A gyümölcsökben, zöldségekben és a hüvelyes növényekben is megtalálhatók azok a növényi ösztrogének (ún. fitoösztrogének), amelyek hatására kiegyenlítettebben fognak jelentkezni az emberi szervezetben az ösztrogének hatásai. Ez különösen hasznos lehet azoknak a nőknek, akiknél jellegzetesen a havivérzés kapcsán lép fel a migrén (amit ilyenkor az ösztrogénszint csökkenése vált ki). További előnyük a zöldség-gyümölcsöknek, hogy alacsony zsírtartalmuknak köszönhetően kisebb az elhízás kockázata, a kevesebb zsírszövetben pedig kevesebb ösztrogén termelődik. A fitoösztrogének mellett a növényi rostok segíthetik az emésztést is.

Mennyit egyen? Az ajánlások szerint napi 7-10 adag zöldséget-gyümölcsöt javasolt fogyasztani.

Halak
Közismert a szívre gyakorolt jótékony hatásuk, de a lazac és a hasonló zsíros halak, mint a makréla, a pisztráng és a hering a migrént is enyhíthetik vagy megelőzhetik. Ezek a halak gazdagok eikozapentaénsavban (EPA) és dokozahexaénsavban (DHA), amelyek fontos omega–3 zsírsavak. A Cincinatti Egyetemen egy hat hétig tartó vizsgálat szerint az omega–3 zsírsavak étrend-kiegészítőként fogyasztva csökkentették a migrénes rohamok gyakoriságát és enyhítették azokat.

Mennyit egyen? Az említett egyetemi kutatás során használt kapszulák 300 milligramm EPA-t és 700 milligramm DHA-t tartalmaztak egyéb olajak mellett. Elegendő lehet az omega–3 zsírsav bevitele, ha hetente négyszer fogyaszt 125 grammos adagokat a fenti halak valamelyikéből.

Kávé
A koffein egyeseknél migrénes rohamot válthat ki, ugyanakkor van, akinél a már kialakult migrénes roham során egy-két csésze kávé elfogyasztása enyhíthet a fájdalmakon. A koffein hatékonyan fokozza a fájdalomcsillapítók hatását, ezért számos fájdalomcsillapító szer – így a migrén elleni gyógyszerek is – kombináció formájában tartalmazza.

Mennyit igyon? Amennyi jólesik. Feltéve, hogy nem a kávé az, ami kiváltja a rohamot. Ebben az esetben kerülje, ha nincs migrénes rohama.

Gyömbér
A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy ez a fűszer olyan összetevőket tartalmaz, amelyek hasonlóan hatnak egyes nem szteroid gyulladásgátló gyógyszerekhez. A migrén ellen azért lehet hasznos, mert gátolja a gyulladást kiváltó prosztaglandinok hatását. Bár kifejezetten fejfájás-csillapító hatását még nem tesztelték, a migrént követő émelygésen mindenképpen enyhíteni fog.

Mennyit egyen? Nincs még meghatározott ajánlott adag, használja szabadon ételei ízesítésekor; ha pedig migrénes rohama van, egy-két teáskanál gyömbért keverjen el egy pohár vízben, vagy készítsen gyömbérsört!

Minden, ami magnéziumban gazdag
Teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, bab, sötét leveles zöldségek – mind magas magnéziumtartalmúak. Ez azért fontos, mert a migrénben szenvedőknél gyakran diagnosztizálnak magnéziumhiányt, amit összefüggésbe hoztak a fejfájásokkal.

Mennyit egyen? Magnéziumból az ajánlott napi adag 310-320 milligramm nők esetében és 400-420 milligramm férfiaknak. Migrénes roham esetén ez lehet akár 400-700 milligramm is. A pörkölt tökmag az egyik legjobb magnéziumforrás, 30 gramm tökmag körülbelül 151 milligramm magnéziumot tartalmaz. Jó választás még a paradió (30 grammban 107 milligramm magnézium) és a mandula (30 grammban 78 milligramm magnézium). Persze étrendi kiegészítőként is szedheti. A patikában kérdezzen rá, melyik típusú magnéziumkészítmény szívódik fel a legkönnyebben, és azt válassza. 

Vote it up
242
Tetszett?Szavazzon rá!