Mire figyeljen, ha vega étrendre vált?

Közismertek a vegetarianizmus egészségi előnyei, ám vannak veszélyei is. Íme, a megoldás

Kapcsolódó cikkek

Kevesebb fehérje?
A fehérjebevitel létszükséglet az emberi szervezetnek, ha nem kapja meg az ajánlott napi 50–175 grammot, az fáradtsággal, vérszegénységgel, illetve az izomzat, az immunrendszer vagy akár a látás gyengülésével is járhat. Hogyan juthat mégis elegendő fehérjéhez? Ötvözze az alternatív, növényi fehérjeforrásokat, hogy még véletlenül se szenvedjen hiányt! Készítsen igazi fehérjebombát: a sült tofut vagy tempét keverje össze zöldségekkel, és tálalja quinoával! A babfélék és a lencse ugyancsak tökéletes fehérjeforrások. Az ezekhez hasonló fogásokból álló diéták ráadásul bizonyítottan csökkentik mind a rákos betegségek, mind a szív- és érrendszeri betegségek veszélyét.

Vitaminhiány?
A B12-vitamin több mindenhez elengedhetetlen – alapvető fontosságú a vörösvérsejtek termeléséhez, az idegrendszer működéséhez és a sejtek anyagcseréjéhez is. Komolyabb hiánya akár depresszióval és egyéb pszichiátriai tünetekkel, valamint az ízlelő- és szaglókészség romlásával is járhat. Hogy elegendő B12-vitamint kapjon szervezete, fogyasszon élesztőt vagy B12-vitamin-kiegészítőt. Hasonlóképp fontos a D-vitamin is: szükséges az erős csontokhoz, mivel segíti a kalcium felszívódását és csontba való beépülését. D-vitaminhoz legegyszerűbben napozással juthat, illetve gabonafélék vagy D-vitamin-kiegészítő fogyasztásával. Fontos, hogy a következő tünetek jelentkezése esetén minél gyorsabban orvoshoz forduljon: dermedtség és szokatlan, csípős érzés a kézfejen, lábon vagy lábfejen; egyensúlyzavar, nehézkes járás; elsárguló bőr; gyulladt, dagadt nyelv; emlékezetkiesés; téveszmék, hallucináció.

Túl kevés kalória?
A vegetáriánusokat az elhízás veszélye kevésbé fenyegeti, mivel étrendjük eredendően kevesebb kalóriát tartalmaz – kutatások kimutatták, hogy a vegetáriánus életmód a gyermekkori elhízás ellen is védelmet nyújthat. Ugyanakkor, mivel energia kell a szervezet működéséhez, nem szabad energiaszegény étrendet tartani! Kevés kalória kevés energiához vezethet, ami lassabb anyagcserével, étkezési zavarral, alacsony vércukorszinttel és depresszióval járhat, valamint hajlamosabbá teszi a szervezetet a betegségekre. De semmi ok a pánikra, elegendő kalóriához juthat, ha rendszeresen fogyaszt olajos és egyéb magvakat, illetve szárított gyümölcsöket. Egészítse ki salátáját szárított áfonyával, és szórjon rá mandulát; tökmagot pedig többféle fogásba is bele lehet csempészni!

Kimaradó ásványi anyagok?
A zöldségek és a gyümölcsök olykor nem biztosítanak elegendő ásványi anyagot. Így a vas, a kalcium vagy a cink hiánya problémát okozhat. A vashiány vérszegénységhez vezet, emiatt fáradtabb és gyengébb lesz a szokásosnál. A kalcium elengedhetetlen a csontok egészségéhez, valamint fontos a vérnyomás kordában tartásához, illetve enyhíthet a menstruáció körüli időszakban fellépő tüneteken. Végül a cinkhiány a tesztoszteronszintet és az ondóképződést is érinti. Hogy ne szenvedje hiányát az ásványi anyagoknak, igyon sok narancslevet, amely segít abban, hogy a vas a növényi alapú ételekből felszívódjon. Reggelire müzlit egyen, az étrendjében pedig minél nagyobb szerepe legyen a zöld levélzöldségeknek, a tofunak, a hüvelyeseknek, valamint az olajos és egyéb magvaknak.

Vote it up
158
Tetszett?Szavazzon rá!