Rostos tévedések

Általában egészséges a rostos ételek fogyasztása, ám bizonyos esetekben gondot okozhatnak egyes rostfélék. Tudja meg, melyek és mikor

Rostokból korántsem eszünk eleget, pedig kutatások sora igazolja, hogy mennyire fontosak az emésztés, az anyagcsere és a keringés szempontjából. (A legtöbben sokkal kevesebbet fogyasztanak az ajánlott napi bevitelnél, ami nőknél 21–25 gramm, férfiaknál pedig 30–38 gramm naponta.)

Az is igaz viszont, hogy ha túl sokat eszünk bizonyos rostfajtákból, az problémákat okozhat. Kate Scarlata dietetikus gyakran tapasztalja az ügyfeleinél: – Elkezdenek rostban gazdag ételeket enni, és nem értik, hogyan fájhat ennyire az egészséges táplálkozás – mondja. Ha ön ismeri a rostok hatásait, az sokat javíthat az életminőségén. Íme, néhány alapvető tudnivaló:

Hasmenés? Vigyázzon az oldhatatlan rostokkal
Gyakran vagy kiszámíthatatlanul tör önre a mellékhelyiség sürgős felkeresésének ingere? – Akkor a „gyorsító” rostok lehetnek a legfőbb ellenségei – állítja Tamara Duker Freuman dietetikus. Nagyobb mennyiségű oldhatatlan rost van például a szemes búzában, a búza- és kukoricakorpában, a levélzöldségekben, a brokkoliban és a paradicsomban – ezek segítik a bél összehúzódásainak beindulását. Freuman azt tanácsolja hasmenéses pácienseinek, fogyasszanak inkább több oldható rostot (lásd a következő pont példáit). A betegek beszámolói szerint ez az étrendi módosítás sokat javított az életükön. Íme, pár házi praktika hasmenés ellen!

Székrekedés? Vigyázzon az oldható rostokkal
Ezek a rostok, amelyek többek között a zabpehelyben, a babban, az almában, az eperben és az áfonyában találhatók nagy mennyiségben, lassítják az emésztést (az oldhatatlan rostokkal éppen ellentétes hatásúak). Ideálisak a hasmenéssel küzdők számára – de sokkal kevésbé azoknak, akik már amúgy is székrekedéstől szenvednek. A szorulásra hajlamos személyeknél általában az a legjobb megoldás, ha oldható és oldhatatlan rostokat egyaránt fogyasztanak. További házi szerek székrekedés ellen!

Haspuffadás és szelek? Vigyázzon a fruktánnal és a GOS rostokkal
Ezeket a rostokat nagyon hamar lebontják a mikroorganizmusok, ami kellemetlen haspuffadáshoz és szelességhez vezethet. Sok fruktán van például a fokhagymában, a hagymában, a görögdinnyében, a kesudióban és a pisztáciában; de a számos ételben használt inulin nevű adalék is fruktánban gazdag.

GOS-ból (galakto-oligoszacharidokból) főleg a babfélék tartalmaznak sokat. Ne feledje, hogy ezek az ételek nem eredendően egészségtelenek, ám ha az emésztőrendszere érzékeny rájuk, talán jobban teszi, ha kevesebbet eszik belőlük. Íme, pár további bélgázt okozó étel.

Vigyázzon a rosttal dúsított ételekkel
Ha az orvosa azt tanácsolta, fogyasszon több rostot, egyszerű megoldásnak tűnhet, ha a számos előre csomagolt ételhez hozzáadott „étrendi” rostokat választja. Ma már a müzliszeletektől a túróig nagyon sok mindenhez adnak rostokat, amelyek nagy mennyiségben fogyasztva haspuffadást és szelességet okozhatnak. (Az összetevők listáján keresse az „inulin” és a „cikóriagyökér-kivonat” kifejezéseket.)

És még valami: – A rostok egészségre gyakorolt hatását vizsgáló kutatások zöme a nyers vagy kismértékben feldolgozott élelmiszerekből származó rostokra vonatkozott – mondja Freuman. – Sokkal kevésbé egyértelmű, hogy a hozzáadott rost fogyasztása ugyanolyan előnyökkel jár-e, mint a zöldségeké, gyümölcsöké és a teljes kiőrlésű gabonából készült termékeké.

Vote it up
183
Tetszett?Szavazzon rá!