Tippek teniszkönyök ellen

Noha egy „úri” sportról nevezték el, sokakat érint a kar- és alkar inainak túlterhelése

Furcsa ízület a könyök: maximális hajlékonyságra termett, ám éppen emiatt hajlamos a sérülésekre is. Nagy szerencse, hogy a könyökproblémák enyhítésénél már némi gyengédség és odafigyelés is sokat segít.

A fájós könyök
A teniszkönyök (laterális epikondilitisz) a könyök külső oldalán lévő ínt érinti, míg a golfkönyök (mediális epikondilitisz) a belső oldalon húzódó ín gyulladása. Mindkét ínnek szerepe van a csukló mozgatásában: az oldalsó ín hátrahajlítja, a belső pedig lefelé hajlítja a csuklót.

Teniszkönyök: Kialakulhat egyrészt teniszezés közben is, valószínűleg a túlerőltetés vagy nem megfelelő ütőfogás következményeként, ám még gyakrabban olyan egyéb tevékenységek során, melyekhez ismétlődő markoló és csavaró mozdulatokra van szükség (ilyen például a vakolás és festés), vagy pedig egy emelő mozdulat okozta hirtelen megerőltetés során. Általában 40 és 60 éves kor között lép fel, amikor az inak már kevésbé rugalmasak, de az illető fizikailag még igen aktív.

Golfkönyök: Szintén okozhatja golfozás közben elszenvedett akut sérülés vagy ismétlődő erőltetés, de rendszerint inkább más mozgásfajtákkal, például ütős labdajátékokkal függ össze. A teniszkönyökhöz hasonlóan minden nyilvánvaló ok nélkül is kialakulhat.

Figyelmeztető tünetek
Az érintett terület érzékennyé válik, és kissé megduzzadhat. A csukló és könyök hajlításakor a fájdalom súlyosbodik. Teniszkönyök esetén a fájdalom a könyök külső felén levő kiálló csontrésznél jelentkezik, golfkönyöknél pedig a belső oldalon. A fájdalom mindkét állapotban pihentetés alatt is megmaradhat, és ha nagyon erős, akár az alvást is zavarhatja.

Kezelési lehetőségek
A gyulladás súlyosbodásának elkerülése érdekében fontos, hogy kerülje az ismétlődő csukló- és könyökmozdulatokat, valamint minden olyan mozgást, mely a fájdalom növekedésével jár.

 Segíthet, ha a könyökét rugalmas kötszerrel befáslizza.

 A könyökre helyezett melegítőpárna vagy törölközőbe csavart forró vizes palack enyhülést hozhat; alkalmazza jeges borogatással felváltva naponta kétszer 5-10 percig.

 A fájdalmat és gyulladást elmulasztó egyéb módszerek például a szájon át vagy gél formájában alkalmazott nem szteroid gyulladáscsökkentők, gyógytorna, ultrahang és TENS (transzkután elektromos idegstimuláció).

 Amennyiben egy konkrét sporttevékenység váltotta ki a problémát, ellenőrizze a játéktechnikáját!

 Ha az egyik fenti intézkedés hatására sem szűnik a fájdalom, szóba jöhet még a közvetlenül a gyulladt területbe adott kortikoszteroid-injekció.

Amint a duzzanat elmúlt, megfelelő gyakorlatokkal elkezdheti erősíteni az érintett terület izmait, hogy megakadályozza a probléma kiújulását. Továbbra is kerülje az ismétlődő mozgásokat, valamint az inak túlerőltetését!

Vote it up
164
Tetszett?Szavazzon rá!