Ártalmas! Vagy mégsem annyira?

Mindenhol azt olvassuk, hogy mennyire káros zsír, a cukor vagy a mesterséges ízesítő – ám a helyzet nem ilyen egyszerű

Zsír
Az emberi szervezet természeténél fogva igényli a zsírt, részben mert az agy működéséhez van rá szüksége. Meg kell tanulni megkülönböztetni a jó zsírokat a károsaktól, és sok, az agy számára egészséges zsírt fogyasztani. Az agy is nagyrészt zsírból áll: zsír alkotja a sejteket körülvevő membránt, és zsír szigeteli el egymástól az információáramlás autópályájaiként szolgáló idegrostkötegeket. Ezek után nem meglepő a következő: a zsír az agyműködés fenntartásának és védelmének legfontosabb tápanyaga – az alacsony zsírtartalmú vagy a zsírmentes diéta kifejezetten káros lehet az agyra. Amire a legnagyobb szükség van, azok az omega–3 zsírsavak: aktiválják az idegsejtek fejlődését meghatározó géneket, javítják és megőrzik az agysejteket, segítik a sejteknek a jelek továbbítását, és serkenthetik még új sejtek létrehozását is. Kutatások kimutatták, hogy elegendő omega–3 nélkül az agy nem tud megfelelően működni, hiánya akár Alzheimer-kór kialakulásához is vezethet. Sajnos az emberek többsége megközelítőleg sem fogyaszt megfelelő mennyiségben jó zsírt.

Mesterséges ízesítő
Mind a természetes, mind a mesterséges ízesítő laboratóriumi körülmények között készül. Annyi a különbség, hogy a természetes ízesítőt természetes forrásból választják le; azonban ez még nem jelenti azt, hogy a természetes mindenképp egészségesebb is lenne. A Scientific American folyóirat szerint a kókuszból készült természetes ízesítő valójában nem is kókuszból készül, mint ahogy arra számítanánk, hanem a fa kérgéből Malajziában. A kéreg eltávolítása miatt azonban elpusztul a fa, így felemelve a végtermék árát; mindeközben a mesterségeses előállítás sokkal biztonságosabb és olcsóbb. Az a finom természetes eperből készült ízesítő, mmmm... ami lehet, hogy inkább valamilyen természetes baktériumos fehérjéből készült?

Cukor
Azt senki sem állítja, hogy ész nélkül lehet tömni magunkba a cukrot – de az igazi cukor jobb választás a mesterséges édesítőnél. Túl sok mesterséges édesítő fogyasztása esetén a szervezete nem fogja tudni felbecsülni az érkező kalória mennyiségét; ezért fog sóvárogni a második sütire, ha cukormentes kólát iszik. A természetes cukorra a szervezet inzulin kiválasztásával reagál, így jelezve, hogy elegendő cukorhoz jutott.

Mikrós ételek
Ártott kissé a nyolcvanas évek csodájának, a mikrohullámú sütő renoméjának, hogy elterjedt róla: főzés közben hatására tönkremennek a tápanyagok. Azóta kutatások bizonyították, hogy például a mikrózott brokkoli C-vitamin-tartalmának 80 százalékát is megőrizheti. Míg a zöldségek mikrózása igenis jó ötletnek tűnik, a mikróban készülő popcornról le kellene mondani – egyes vizsgálatok szerint akár rákot is okozhat.

Ömlesztett sajt
A Discovery magazin szerint az ömlesztett sajtok néha egyenesen előnyösebbek lehetnek a hagyományos sajtoknál. Végig szokta olvasni a szupermarketben vásárolt rendes sajt összetevőinek listáját? Általában szerepel rajta egy olyan tétel, hogy „természetes enzimek” – azaz borjú vagy sertés gyomrából kinyert tejoltó enzimek. A tejoltó enzimek hatására a tejben csomósodni kezd a kazein, amelynek eredményeképpen megindul a tej alvadása; ezt a préselés és a baktériumok segítségével való erjesztés követi. Azonban az így készített sajt szétválik és zsíros lesz, ha megolvasztják (ez a folyamat részlegesen visszafordítható nátrium-citrát hozzáadásával). Az ömlesztett sajtok készítésekor azonban szó sincs baktériumos eljárásról, így teljesen más szerkezet jön létre, ami finom, egyenletes állagú sajtot eredményez. Minden hűhó ellenére, végeredményben az úgynevezett ömlesztett sajt is csak simán sajt.

Vote it up
253
Tetszett?Szavazzon rá!