Éhesre eszi magát?

Úgy érzi, állandóan éhes? Lehet, hogy az alábbi étkezési szokások okozzák csillapíthatatlan étvágyát

Bizonyos fűszerek
Az alábbi fűszerek nagyon egészségesek, de étvágyfokozó hatásuk miatt jobb, ha nem viszi túlzásba a fogyasztásukat.

Mustár Az ételekhez adott mustár fokozza a nyál és az emésztőnedvek termelését – ez az étvágy növelésében segít, ha valamiért kevesebbet eszik, mint kellene.

Kurkuma Ez az élénk aranysárga fűszer adja a currypor jellegzetes színárnyalatát. A tradicionális indiai gyógyászatban elterjedt étvágynövelő és emésztést segítő szer.

Gyömbér Széles körben használják a reggeli rosszullét enyhítésére. Ugyan valóban csökkenti a terhesség során fellépő hányingert, az már nem biztos, hogy hányás ellen is jó. A gyömbér emellett étvágyfokozó, valamint a hasi görcsöket is oldja. Helyi kezelésként alkalmazva csökkenti a fájdalmat és a duzzadást.

Petrezselyem Állítólag növeli az étvágyat, és hatásos a reuma ellen.

Kevés fehérje
A fehérjék segítenek meggyőzni az agyat és a gyomrot, hogy már eleget ettünk és jóllaktunk. Ha kihagyja az ételeiből, az éhség egyenesen egy zacskó chipshez fogja hajtani – mondja dr. Mark Hyman, a holisztikus gyógyászat úttörője. Egy nemrég végzett vizsgálatban azok az önkéntesek, akiknek a napi fehérjefogyasztása az összes bevitt kalória 15 százaléka alá esett, sokkal éhesebbek voltak reggeli után, és napközben többet nassoltak, mint azok, akiknél a fehérjemennyiség meghaladta a fenti értéket. Az extra rágcsálással akár havonta egy kilót is hízhattak volna, ha ezen az úton haladnak tovább. Tanulság: ne tartogassa vacsorára a fehérjéket.

Dr. Hyman szerint jó trükk, ha reggel chíamagot eszik: ez a bioboltokban beszerezhető mag nagyon gazdag fehérjékben, alacsony a glikémiás terhelése, és rengeteg hasznos omega–3 zsírsavat tartalmaz. Dr. Hyman azt tanácsolja, áztassa pár percig vízben, így a tápiókapudinghoz hasonló finomságot kapunk. – Én nagyon szeretem áfonyával, remek reggeli.

Elterjedt (és könnyen becsomagolható) fehérjebomba például a kemény tojás és a görög joghurt.

Egy ital vacsora előtt
Általánosan elfogadott nézet, hogy étkezések előtt egy kis pohár ital – száraz fehérbor vagy sherry – étvágygerjesztő hatású. A legtöbb hagyományos aperitif enyhén keserű, és viszonylag kevés alkoholt tartalmaz. Az aperitifekről azt tartják, hogy „megnyitják” az emésztőrendszert, és az étkezés előtt stimulálják az étvágyat. A kis alkoholmennyiség megindítja a savtermelést, így a gyomor készen áll az étel megemésztésére. Mindazonáltal nincs bizonyíték arra, hogy az alkoholos italok bármely típusa jobb étvágyserkentő lenne, mint a többi.

A cukor-só páros
Az utóbbi pár évtizedben az élelmiszergyártók rájöttek, hogy mindnyájan látszólag kielégíthetetlen vágyat érzünk a cukorra és sóra. Válaszként döbbenetes és szívgyilkos mennyiségeket kezdtek belezsúfolni ebből a két anyagból az ételeinkbe. Olyan világban élünk, ahol az üveges tésztaszósz egy adagja több cukrot tartalmazhat, mint a vanília jégkrém. Megeshet az is, hogy a reggeli gabonapelyhekkel több sót fogyasztunk el, mint a sült krumplival. Ennek az ízlelőbimbók elleni totális támadásnak az a veszélyes mellékhatása, hogy egyre több ételt kívánunk meg. A magyarázat a következő: a feldolgozott ételek az ízek közötti ingázásra késztetnek. Eszünk valami rettenetesen édeset, és szinte azonnal ellensúlyozni szeretnénk valami sóssal. Részben azért van ez így, mert a só és a cukor külön-külön stimulálja az étvágyat; tudományos kifejezéssel élve érzékspecifikus jóllakottságot okoznak. Tehát előfordulhat, hogy egy sós étel után úgy érzi, teljesen teleette magát, az édes-éhséget érzékelő szenzorai viszont továbbra is kielégítetlenek maradnak. (Az érzékspecifikus jóllakottság magyarázza, hogyan fér el a gyomrunkban varázsütésre egy kis desszert is a bőséges ebéd után.)

Diétás ételek
Azt már tudjuk, hogy számos alacsony zsírtartalmú étel ízfokozóként több cukrot, szénhidrátot és nátriumot tartalmaz. Előzetes kutatások azonban arra utalnak, hogy a fogyókúrás ételek túlevést is kiválthatnak. A Nutrition című folyóiratban megjelent egy vizsgálat, amely felveti, hogy a diétás üdítőitalokban levő mesterséges édesítőszerek növelhetik az étvágyat. Bár még további kutatásra van szükség a bizonyításhoz, már most jobban jár, ha inkább a hagyományos változatokból fogyaszt egy kisebb adagot. Hasonlítsa össze a tápértékadatokat: ha a kalóriák száma ugyanannyi lesz, és a nem diétás változatban kevés a telített zsírsav, maradjon ennél. Jusson eszébe: szükségünk van bizonyos tápanyagokra és egészséges zsírokra. A tejtermékekben levő kalcium például segíti a fogyást, az omega–3 zsírsavak pedig a szív egészségét védik, mondja Carolanne Nelson dietetikus. – Ezért javaslom mindenkinek, hogy válassza a hagyományos salátaöntetet a zsírszegény helyett, mivel az olyan egészséges olajokat tartalmaz, mint például az olíva vagy repce.

Vote it up
228
Tetszett?Szavazzon rá!