És ha nem a gluténtól van rosszul?

Egyre többen térnek át gluténmentes étrendre, holott nem is állapítottak meg náluk cöliákiát

Munkám során sok emésztési panaszoktól szenvedő emberrel találkozom. Az első kérdésük általában ez: – Ki kellene hagynom az étrendemből a glutént?

Erre általában azt felelem: valószínűleg nem. A cöliákiás pácienseknek ki kell zárniuk az étrendjükből a glutént, mert náluk ez a búzában, rozsban és árpában előforduló fehérje gyulladást vált ki a vékonybélben, ami tápanyaghiányos állapothoz vezethet. Aggaszt viszont, hogy egyre többen térnek át a gluténmentes étrendre, holott nem is állapítottak meg náluk cöliákiát. Talán ön is ismer ilyeneket: gyomorproblémáik voltak, például felfúvódás vagy fájdalom, esetleg kimerültség vagy fejfájás gyötörte őket. Amióta lemondtak a gluténról, jobban vannak, ha viszont engedtek a gluténes ételek csábításának, a tüneteik visszatértek.

Az ausztrál Monash Egyetem kutatóinak új eredményei azonban azt mutatják, hogy a cöliákiával nem diagnosztizált személyek körében sokkal ritkább a gluténintolerancia, mint azt korábban gondolták – a pácienseimmel szerzett tapasztalataim alapján én már régóta így vélem.

Könnyen lehet, hogy a gabonafélékben jelen lévő más tápanyagok, elsősorban az úgynevezett FODMAP-ok (lásd később) okozzák a tüneteket.

Létezik egyáltalán gluténintolerancia?
A kutatásban irritábilisbél-szindrómában (IBS) szenvedő, gluténmentesen táplálkozó pácienseket állítottak át alacsony FODMAP-tartalmú étrendre. (Ennél az étrendnél kerülni kell bizonyos zöldségeket, gyümölcsöket, gabonaféléket és hüvelyeseket.) A résztvevők mind arról számoltak be, hogy enyhültek a tüneteik. Majd közölték velük, hogy az étrendjükbe visszakerül a glutén (előre elkészített ételeket fogyasztottak), de nem mondták meg, hogy mikor, illetve mennyi glutént fognak enni. Egyesek sok, mások kevés glutént kaptak, s voltak, akik az eredeti mentes étrenden maradtak, ám még ők is tünetromlásra panaszkodtak. Tényleges gluténérzékenység csak a válaszadók 8 százalékánál volt kimutatható. Vagyis talán csak azért érzi magát rosszabbul a gluténtől, mert arra számít. Amikor pedig kizárja az étrendjéből a glutént – például a finomított szénhidrátokat –, azzal a FODMAP-okat is kizárja, s valójában emiatt érzi magát jobban.

Az igazi bűnös
Vannak, akiknek gondot okoz egyes FODMAP-ok közé sorolt tápanyagok megemésztése: a laktózé (tejcukor), a túl sok fruktózé vagy gyümölcscukoré (pl. alma, körte, méz), a rostokban lévő fruktánoké (pl. búza, árpa, rozs, hagyma, fokhagyma), a galakto-oligoszacharidoké (hüvelyesek) és a polioloké (gomba, karfiol). A szénhidrátoknak ez a csoportja szeleket, felfúvódást, kimerültséget, székrekedést, hasmenést okozhat az arra érzékenyeknél.

Mielőtt tehát lemondana a gluténról, vegye figyelembe, hogy talán a FODMAP-ok okozzák a panaszait. Lássuk tehát, mi lehet a helyzet a leggyakoribb problémák esetén!

• Hasi panaszok enyhítésére: Az alacsony FODMAP-tartalmú étrend inkább akkor segíthet, ha a gluténmentes étkezés ellenére is megmaradtak a bélrendszeri panaszai.

• Fejfájás és kimerültség megszüntetésére: E tünetek kapcsolatban állhatnak a gluténnal, de az okokat még kutatják. Talán itt is a FODMAP-ok a felelősek. Tudjuk, hogy a FODMAP-szegény étrend megváltoztatja a bélflórát, a baktériumok számát, s ez más területekre, például az agyműködésre is kihathat. Voltak olyan betegeim, akik arról számoltak be, hogy a FODMAP-tartalmú ételek elhagyása után az erejük visszatért, a közérzetük javult.

• A szénhidrát-túlfogyasztás elkerülésére: A gluténmentesség helyett inkább az egészségesebb szénhidrátok bevitelére ügyeljen. A legjobb teljes értékű gabonaféle a quinoa és a barna rizs. Bár gluténmentesek is, én azért kedvelem őket, mert kevés bennük a FODMAP, de annál több a tápanyag.

Vote it up
228
Tetszett?Szavazzon rá!