És ha nem a gluténtól van rosszul?

Egyre többen térnek át gluténmentes étrendre, holott nem is állapítottak meg náluk cöliákiát

Kapcsolódó cikkek

Munkám során sok emésztési panaszoktól szenvedő emberrel találkozom. Az első kérdésük általában ez: – Ki kellene hagynom az étrendemből a glutént?

Erre általában azt felelem: valószínűleg nem. A cöliákiás pácienseknek ki kell zárniuk az étrendjükből a glutént, mert náluk ez a búzában, rozsban és árpában előforduló fehérje gyulladást vált ki a vékonybélben, ami tápanyaghiányos állapothoz vezethet. Aggaszt viszont, hogy egyre többen térnek át a gluténmentes étrendre, holott nem is állapítottak meg náluk cöliákiát. Talán ön is ismer ilyeneket: gyomorproblémáik voltak, például felfúvódás vagy fájdalom, esetleg kimerültség vagy fejfájás gyötörte őket. Amióta lemondtak a gluténról, jobban vannak, ha viszont engedtek a gluténes ételek csábításának, a tüneteik visszatértek.

Az ausztrál Monash Egyetem kutatóinak új eredményei azonban azt mutatják, hogy a cöliákiával nem diagnosztizált személyek körében sokkal ritkább a gluténintolerancia, mint azt korábban gondolták – a pácienseimmel szerzett tapasztalataim alapján én már régóta így vélem.

Könnyen lehet, hogy a gabonafélékben jelen lévő más tápanyagok, elsősorban az úgynevezett FODMAP-ok (lásd később) okozzák a tüneteket.

Létezik egyáltalán gluténintolerancia?
A kutatásban irritábilisbél-szindrómában (IBS) szenvedő, gluténmentesen táplálkozó pácienseket állítottak át alacsony FODMAP-tartalmú étrendre. (Ennél az étrendnél kerülni kell bizonyos zöldségeket, gyümölcsöket, gabonaféléket és hüvelyeseket.) A résztvevők mind arról számoltak be, hogy enyhültek a tüneteik. Majd közölték velük, hogy az étrendjükbe visszakerül a glutén (előre elkészített ételeket fogyasztottak), de nem mondták meg, hogy mikor, illetve mennyi glutént fognak enni. Egyesek sok, mások kevés glutént kaptak, s voltak, akik az eredeti mentes étrenden maradtak, ám még ők is tünetromlásra panaszkodtak. Tényleges gluténérzékenység csak a válaszadók 8 százalékánál volt kimutatható. Vagyis talán csak azért érzi magát rosszabbul a gluténtől, mert arra számít. Amikor pedig kizárja az étrendjéből a glutént – például a finomított szénhidrátokat –, azzal a FODMAP-okat is kizárja, s valójában emiatt érzi magát jobban.

Az igazi bűnös
Vannak, akiknek gondot okoz egyes FODMAP-ok közé sorolt tápanyagok megemésztése: a laktózé (tejcukor), a túl sok fruktózé vagy gyümölcscukoré (pl. alma, körte, méz), a rostokban lévő fruktánoké (pl. búza, árpa, rozs, hagyma, fokhagyma), a galakto-oligoszacharidoké (hüvelyesek) és a polioloké (gomba, karfiol). A szénhidrátoknak ez a csoportja szeleket, felfúvódást, kimerültséget, székrekedést, hasmenést okozhat az arra érzékenyeknél.

Mielőtt tehát lemondana a gluténról, vegye figyelembe, hogy talán a FODMAP-ok okozzák a panaszait. Lássuk tehát, mi lehet a helyzet a leggyakoribb problémák esetén!

• Hasi panaszok enyhítésére: Az alacsony FODMAP-tartalmú étrend inkább akkor segíthet, ha a gluténmentes étkezés ellenére is megmaradtak a bélrendszeri panaszai.

• Fejfájás és kimerültség megszüntetésére: E tünetek kapcsolatban állhatnak a gluténnal, de az okokat még kutatják. Talán itt is a FODMAP-ok a felelősek. Tudjuk, hogy a FODMAP-szegény étrend megváltoztatja a bélflórát, a baktériumok számát, s ez más területekre, például az agyműködésre is kihathat. Voltak olyan betegeim, akik arról számoltak be, hogy a FODMAP-tartalmú ételek elhagyása után az erejük visszatért, a közérzetük javult.

• A szénhidrát-túlfogyasztás elkerülésére: A gluténmentesség helyett inkább az egészségesebb szénhidrátok bevitelére ügyeljen. A legjobb teljes értékű gabonaféle a quinoa és a barna rizs. Bár gluténmentesek is, én azért kedvelem őket, mert kevés bennük a FODMAP, de annál több a tápanyag.

Vote it up
224
Tetszett?Szavazzon rá!