Ételallergia? Van megoldás!

Akkor is táplálkozhat egészségesen, ha bizonyos ételekre allergiás, csak tudni kell, mit mivel helyettesíthet

Az étkezés legtöbbünk számára örömforrás, másoknak viszont veszélyes aknamező, ahol bizonyos ételek nemcsak kellemetlen mellékhatásokat, de akár életveszélyes reakciókat is kiválthatnak. A legjobb megoldás természetesen az, ha messziről elkerüli a baj forrásait, és másféle, de ugyanolyan tápláló ételekkel rakja meg a tányérját – ám ez néha nem könnyű feladat. Íme, néhány segítő ötlet!

Ha nem ehet gluténtartalmú ételt…
Azok számára, akik érzékenyek a búzában, árpában, kamutban, rozsban, tönkölybúzában és tritikáléban előforduló glutén nevű fehérjére, egy köznapi péksütemény is tiltott dolog. De szerencsére a gluténallergiásoknak sem kell teljesen lemondaniuk a gabonaféleségekről. A hajdinából, kukoricából és más szemes terményekből őrölt liszt is kiváló, rostokban és B-vitaminokban gazdag. Figyeljen rá, hogy minden magféleséget, amit használ, gluténmentes környezetben tároljon és készítsen el.

Ha nem ehet búzát…
Viszonylag kevés embernél fordul elő IgE által közvetített gabonaallergia egy bizonyos (egyébként nagyon fiatal) életkor felett. Ha önnek mégis gabonaallergiája van, jobb, ha tudja, ez az egyik legerősebben jelentkező ételallergia. Első lépésként hagyjon fel a búza és minden olyan étel fogyasztásával, amely tartalmazhatja azt; ilyen például a búzakeményítő vagy a szójaszósz. A teljes kiőrlésű lisztből készült gabonatermékek alternatívájaként válasszon olyan értékes, minél kevésbé feldolgozott gabonahelyettesítőket, mint a kukoricaliszt, barna rizs vagy köles, melyek biztosítják ugyanazt a B-vitamin- és rostmennyiséget.

Ha nem ehet tejtermékeket…
A tej nem mindenkinek tesz jót, és bár a rizs-, mandula- és szójaitalok remekül illenek a gabonapehelyhez vagy a kávéhoz tej helyett, nem tartalmazzák annak minden fontos tápanyagát. Ezért próbáljon meg más forrásból minél több kalciumhoz jutni, például zöld levélzöldségekből, csonttal együtt fogyasztott szardíniából, vagy kalciummal dúsított narancsléből, szója- vagy rizstejből. Akár választhatja a joghurtot is, mivel az ebben tenyésző hasznos baktériumok lebontják a tejben lévő laktózt.

Ha nem ehet tojást…
A tojás különösen értékes, alacsony zsírtartalmú fehérjeforrás – szerencsére a hal, csirkehús, szójabab és más hüvelyesek szintén. Ha sütésnél hiányolja a tojást mint kötő, lágyító és levegőssé tevő alapanyagot, próbálkozzon őrölt lenmaggal, banánnal, tofuval, aszalt szilvával vagy tojáspótlóval.

Ha nem ehet szóját …
A szójában előforduló fehérjék egy része allergiás reakciókat válthat ki: többek között bőrkiütést, asztmát, emésztőszervi tüneteket és anafilaxiás sokkot. Ha le kell mondania a szójáról, még mindig bőségesen hozzájuthat az önt megillető fehérjeadaghoz hal, szárnyas- és vöröshúsok, olajos magvak és tejtermékek fogyasztásával.

Ha nem ehet halat vagy a tenger gyümölcseit…
A halra, kagylóra és más tengeri herkentyűkre adott allergiás reakció nagyon súlyos lehet, még anafilaxiához is vezethet. Kár, mert a tengeri állatok húsa ízletes, kevés zsírt és sok fehérjét tartalmaz. Szerencse, hogy a legtöbb halra allergiás ember fogyaszthatja a tenger gyümölcseit, aki pedig az utóbbiakra allergiás, gyakran nyugodtan ehet halat. Ha önnek mindkettőt kerülnie kell, a csirke, bab és a tojás tökéletesen pótolja az így keletkező fehérjehiányt.

Ha nem ehet földimogyorót és más magokat…
A földimogyoró és olajos magvak által okozott allergia nem tréfa: gyermekeknél a legelterjedtebb, életveszélyes allergiás tüneteket az efféle magokban levő fehérjék váltják ki. Bár gazdagok fehérjében, az így fel nem vett mennyiséget alacsony zsírtartalmú tejtermékekkel is pótolhatja. A hal és az olívaolaj szintén jó alternatívát nyújt.

Vote it up
233
Tetszett?Szavazzon rá!