Ételek fáradtság ellen

Egész nap kimerültnek érzi magát? Nézzen szét a hűtőben és a spájzban: többféle természetes megoldást is találhat

Szabályozza a kávéfogyasztást!
A kávét inkább többször kisebb mennyiségben kortyolgassa a nap folyamán. Ha egy túlméretezett adaggal indítja a reggelt, azzal a kimerültség egyre nagyobb hullámvölgyeibe taszíthatja magát. A Harvard Orvostudományi Egyetemhez tartozó Brigham and Women’s kórházban, valamint más intézményekben végzett kutatások szerint a gyakrabban kis mennyiségben fogyasztott koffein – kb. fél deci híg kávénak megfelelő mennyiség – hatékonyabban képes ébren tartani, mint a ritkább, de nagyobb koffeinadagok.

Tegyen próbát a teával!
Ha koffeinmentes élénkítőre vágyik, válassza inkább a teát! Egy vizsglat arra az eredményre jutott, hogy ha teát iszik napközben, ugyanannyira javul az ébersége és a teljesítménye, mint a kávétól, viszont a tea kevésbé nehezíti az elalvást.

Párosítsa a fehérjéket a jó szénhidrátokkal!
A 30-50 g fehérje mellett összetett szénhidrátokat is tartalmazó nassolnivalók gyors energiautánpótlást biztosítanak anélkül, hogy pár óra elteltével teljes lemerülés következne be. Kóstolja meg a következő ízletes párosokat:

• egy kis konzerv tonhal vagy lazac teljes kiőrlésű lisztből készült keksszel
• egy marék mazsola vagy aszalt áfonya olajos magvakkal (illetve készen kapható diákcsemege)
• egy szelet teljes kiőrlésű lisztből készült magos kenyér megpirítva, mogyoróvajjal

Tegyen citromkarikát az ásványvízbe!
Egy-két pohár frissítő, jéghideg szénsavas ásványvíz egy szelet citrommal feldobva kettős energiatöltetet ad. Először is, mivel a fáradtság hátterében nagyon gyakran kiszáradás áll, néhány pohár víz elfogyasztásával gyorsan helyreállíthatja az egyensúlyt. Mi több, a citrom vagy lime illata hatására éberebbnek és felfrissültnek érezheti magát, a jéghideg ital pedig ébredést parancsol érzékeinek.

Igyon egy keserűt!
A gyógynövényszakértők hagyományos kezelésmódja a kimerültségre, melyet a német orvosok máig is alkalmaznak, a keserű gyógynövényekből készült ital (gyomorkeserű) fogyasztása. Az alapgondolat az volt, hogy mivel ezen növények elősegítik az emésztést, ezért feltehetően segítik a szervezet energiaellátását is. Így ha a fáradtság oka a tápanyagszegény étrend, a gyomorkeserű fogyasztásával máris minden helyreállítható. Vitatkozhatunk rajta, vajon igaz-e ez vagy sem, annyi azonban bizonyos, hogy a régimódi gyomorkeserű modern kori átvétele nem haszontalan. Biztos önnél is lapul valahol a koktélkészítéshez használt alapanyagok között egy üveg Angostura vagy más keserű likőr. Nincs más tennivalója, mint hogy csepegtessen belőle pár cseppet egy nagy pohár jeges szódavízbe vagy tonikba. Ha más nem, az élénk íz mindenképpen felfrissíti és felüdíti.

Vasra fel!
Eleget alszik, mégis alig vonszolja magát? Lehet, hogy vashiányos vérszegénységben szenved, ami a kimerültség gyakori oka. A vas elengedhetetlen a hemoglobin termelődéséhez: a vörösvérsejtekben ez a molekula köti meg és szállítja a sejtekhez az oxigént, melyet az energiatermeléshez felhasználnak. Jobban ki van téve a vérszegénység veszélyének, ha erős a havivérzése, vegetáriánus (a húsból származó vas ugyanis jobban felszívódik, mint a növényi forrásokból származó), valamint, ha gyomorfekélye vagy más, belső vérzéssel járó betegsége van. Ha ön nem vegetáriánus és menstruál, célozza meg a napi 18 mg-ot; nem vegetáriánus férfiaknak és a változókoron túli nőknek 8 mg-ra van szükségük. Remek vasforrás például a konzerv májpástétom, de jó választás a vörös bab, a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, a spenót és az aszalt sárgabarack is. A vegetáriánus forrásból származó vasat jobban fel tudja dolgozni a szervezete, ha sok C-vitamint tartalmazó élelmiszerrel, például konzerv paradicsommal, mandarinnal, vagy egy pohár narancslével együtt fogyasztja.

Rágjon mentolos rágógumit!
Az élénkítő íz és illat felpezsdíti egy kicsit, nem is szólva magáról a rágásról (hiszen elég nehéz dolog alvás közben rágni).

Egyen egy tál búzakorpás gabonapelyhet!
Egy adag 800 mg foszfort tartalmaz. Ezt a fontos ásványi anyagot a szervezet a szénhidrátok, zsírok és fehérjék megemésztéséhez és energiává alakításához használja.

Reggelizzen sok rostot!
Egy tanulmány kimutatta, hogy azok, akik nagy rosttartalmú ételekkel indították a napot, éberebbek voltak a délelőtt folyamán. Feltehetően azért, mert az ilyen ételeket tovább tart megemészteni, mint például egy tál kukoricapelyhet vagy egy fánkot, így a vércukorszint kevésbé ingadozik. Az ilyen reggeli abban is segít, hogy több fehérjét fogyasszunk. Jó választás például a teljes kiőrlésű pirítós egy evőkanál mogyoróvajjal és egy marék aszalt gyümölccsel, egy tál magas rosttartalmú (adagonként legalább 5 g rostot tartalmazó) gabonapehely tejjel, vagy egy tál zabpehely meghintve 2 evőkanál őrölt lenmaggal és fél teáskanál fahéjjal.

Koktélozzon!
Nem, ne a martinira gondoljon: az alkoholtól csak még kimerültebbnek érzi magát. Gyors segítségként igyon meg egy kis pohár jéghidegre hűtött áfonyalevet pár csepp friss zöldcitromlével!

Győzze le az edzés utáni fáradtságot!
A sportolástól, de néha az erős stressztől is tejsav válik ki a szervezetben, mely kimerültséget okoz. Érdekes módon az almaecetben levő aminosavak ellenszerként működnek, sőt, az almaecet káliumot és olyan enzimeket is tartalmaz, melyek megszüntetik a fáradtság érzését. Ha legközelebb úgy érzi, kiütötték, keverjen egy-két evőkanál almaecetet egy pohár hideg zöldségléhez vagy vízhez.

Igyon valami édeset!
A nádmelasz régi ellenszere a fáradtságnak, talán amiatt, hogy vasat tartalmaz, így megelőzhető vele a vérszegénység. Tegyen egy próbát: oldjon fel egy evőkanálnyi fekete melaszt egy bögre forró vízben.

Vote it up
223
Tetszett?Szavazzon rá!