Étkezzen színesen

Az élénk színű ennivalókban sokféle, a betegségek leküzdését elősegítő vegyület található

A helyes táplálkozás kulcsa a szín, közkedvelt ételeink zöme mégis seszínű. Orvosként több mint két évtizede foglalkozom táplálkozástudománnyal és a rákbetegség megelőzésével. Meggyőződésem, hogy színtelen étrendünk nagyban hozzájárul a leggyakoribb betegségek, köztük a szívbetegség, a rák, valamint a rohamosan terjedő, egymással összefüggő elhízás és cukorbetegség kialakulásához.

Bármilyen meglepő, ha minden nap eszünk zöldséget és gyümölcsöt, az még nem garancia arra, hogy a fontos tápanyagokból elegendő jut a szervezetünkbe. Ez azért van így, mert a két leggyakrabban fogyasztott kedvenc, a jégsaláta és a sült krumpli aligha nevezhetők bőséges tápanyag-forrásnak. A magyarázat: színtelenek. Az élénk színű ennivalókban ugyanakkor rengeteg a betegségek leküzdését elősegítő úgynevezett fitovegyület.

Ahhoz, hogy e döntő fontosságú anyagokból elegendő jusson a szervezetbe, nem kell mást tenni, mint a szokásos, teljes kiőrlésű gabonából, fehérjéből és egészséges zsiradékból álló étrendet kiegészíteni úgy, hogy az alábbi hét színcsalád mindegyikét képviselje egy-egy adag (egy kis gyümölcs, egy pohár ivólé, egy-két csészényi zöldség). Igazán roppant egyszerű!

A betegek azt mondják, hogy ezt a színkódra épülő étrendet nem is érzik diétának, pedig aki követi, valószínűleg lead néhány kilót, mert a zöldségfélék és a gyümölcsök automatikusan háttérbe szorítják a magasabb kalóriatartalmú kenyérféléket és nassokat. Emellett így több vitamin, ásványi anyag és rost jut a szervezetbe.

PIROS/LILA
Ezek az ételek antociánokat, hatékony antioxidánsokat tartalmaznak, melyek gátolják a vérrögök kialakulását, ily módon csökkentik a szívbetegségek és a stroke kockázatát.

aszalt szilva áfonya (vagy szósz) cseresznye eper málna padlizsán piros alma piros körte piros paprika piros szőlő szeder szilva vörösbor vörös káposzta

PIROS
Minden paradicsomból készült étel, még a ketchup is, bőségesen tartalmaz likopint, a rák leküzdését segítő antioxidánst. Ide tartozik még a:

görögdinnye guava rózsaszín grapefruit

NARANCSSÁRGA
A narancssárga ételekben lévő béta-karotin óvja a szem és a bőr egészségét, továbbá csökkentheti bizonyos rákbetegségek kialakulásának kockázatát.

édesburgonya kajszibarack mangó sárgadinnye sárgarépa sütőtök

NARANCSSÁRGA/SÁRGA
A narancssárga család e rokonai gazdagok béta-cryptoxantinban, a sejteket a károsodástól megóvó antioxidánsban.

ananász • mandarin • narancs • nektarin • őszibarack • papaja • sárga grapefruit

SÁRGA/ZÖLD
További védelem a szemnek: ezek az ételek luteint és zeaxantint tartalmaznak, melyek hozzájárulhatnak a szürkehályog és a sárgafolt-elhalás megelőzéséhez.

avokádó cukkini (héjastul) kiwi vagy fejes saláta kukorica spenót uborka (héjastul) zöldbab zöldbelű cukordinnye zöldborsó zöld vagy sárga paprika zöld zellerszár

ZÖLD
A zöld ételek bővelkednek olyan izotiocianát nevű természetes vegyületekben, mint a szulforafán és az indolok, melyek mind a rák leküzdésében szerepet játszó enzimek termelésére serkentik a májat.

brokkoli káposzta karfiol kelbimbó kelkáposzta kínai kel mangold

FEHÉR/ZÖLD
A fokhagyma és a hagymafélék a daganatok ellen hatásos allicint tartalmazzák. A gombában más betegségek leküzdését segítő anyagok vannak. Ezekben a zöldségfélékben sok a flavonoid, ami megóvja a sejteket a károsodástól.

articsóka endívia metélőhagyma póréhagyma spárga zeller

Vote it up
76
Tetszett?Szavazzon rá!