Így óvja szeme fényét

Négy remek régi és új módszer a látásproblémák megelőzésére. Popeye spenótjától az akupunktúráig

Fogyasszon halat
Evett mostanában olajos húsú halat? Csak nagyon keveset vagy semennyit? Mostanában gyakran viszket a szeme? Lehet, hogy a két dolog – a halban szegény étrend és a száraz szem – összefügg. Az olajos húsú halakban sok az omega–3-zsírsav, amitől olajosabb lesz a könnyünk, s ezáltal kevésbé szárad ki a szemünk, mi több, az esetleges gyulladások is könnyebben gyógyulnak. Egyen heti két-három alkalommal olajos húsú halat, például lazacot vagy makrélát, vagy szedjen naponta 3 g halolajat tartalmazó táplálékkiegészítőt.

Próbálkozzon akupunktúrával
Számos vizsgálat igazolta, hogy ez az ősi kínai kezelés segítheti a könnytermelést, bár a kutatók nem tudnak magyarázatot adni a hatásmechanizmusra. Ne aggódjon! A tűkkel még csak a szeme közelébe sem mennek majd. Ha még így is tart az eljárástól, keressen olyan terapeutát, aki akupresszúrával gyógyít, amivel ugyanolyan jó eredményeket lehet elérni. (Az akupresszúra során – az akupunktúrához hasonlóan – a test meghatározott pontjait stimulálják, de nem tűkkel, hanem enyhe masszázzsal.)

Táplálja a szemét spenóttal
Popeye-nek köszönhetően rengetegen esznek spenótot abban a hiszemben, hogy attól erősebbek lesznek. Bár ez a zöldféle nem csinál dagadó izmokat, mint a rajzfilmben, de ha nagy mennyiségű spenótot és egyéb levélzöldséget iktat étrendjébe, akkor jóval kisebb valószínűséggel lesznek idősödéssel együtt járó látásproblémái. A spenótban sok karotinoid – például lutein és zeaxantin – van, amelyek az ideghártya egészségét védik. A karotinoidok a levelekből hő hatására kerülnek ki. Ezért főzze vagy párolja a spenótot, de az is jó, ha 2 evőkanál olívaolajon, egy gerezd fokhagyma mellett addig pirítja, amíg fonnyadni nem kezd, s így fogyasztja.

Egyen fekete áfonyát
Tudta, hogy a brit pilóták a második világháborúban a bevetések előtt jókora adag feketeáfonya-dzsemet kanalaztak be, hogy jobban lássanak éjszaka? Ők már akkor is tudták azt, amit a tudomány csak most kezd felismerni: a fekete áfonya segít megőrizni a szem egészségét. A kutatások szerint a gyümölcsben rengeteg antioxidáns található, amely védi a retinát. Ha nem tudja beszerezni a friss gyümölcsöt, és nem akar sok lekvárt enni, vegyen be napi két szem 160 mg-os feketeáfonya-kivonatot.

Fontos a napszemüveg is
Ahogy a bőrét különböző faktorú napozókrémekkel óvja a káros sugárzástól, ugyanúgy a szemének is szüksége van védelemre Kiderült, hogy a napfény kockázati tényezőnek számít az olyan, akár vakságot is okozó betegségek szempontjából, mint az ideghártya időskori leépülése vagy a szürke hályog. Nem mindegy, milyen napszemüveggel óvja szeme világát. Olyan típust válasszon, amelynek lencséje az UVA-és UVB- (ibolyántúli A és B) fény legfeljebb 1 százalékát engedi át, s arcra simuló formájának köszönhetően oldalról sem tud a fény beszivárogni. A legjobb védelmet a szürke lencsék nyújtják. Léteznek ugyan UV-védő kontaktlencsék, de ezek nem takarják el az egész szemgolyót, ezért erős napsütésben – kontaktlencse ide vagy oda – célszerű napszemüveget is viselni.

Vote it up
246
Tetszett?Szavazzon rá!