Így egyen-igyon, hogy kímélje a fogait

Nem is gondolná, milyen nagy hatással van a szája egészségére az, hogy miként táplálkozik! Íme, néhány meglepő tanács

Lassítson!
Ha lassabban élvezi az ételeket, azzal nemcsak az emésztést segíti, hanem a száj egészségének megőrzését is. – A száj a kapu az egész testhez – emlékeztet Christine Botchway fogorvos. Ha valaki túl gyorsan eszik, például vezetés közben dobja be a reggelit, vagy a hűtő előtt állva gyorsan befalja, amit talál, azzal azt kockáztatja, hogy az étel nem oszlik kellőképp apró darabkákra, mielőtt folytatná útját az emésztőrendszerben. Ha lassabban eszik, jobban elkeveredik a táplálék a nyállal, amelynek így több ideje van azt könnyebben emészthetővé alakítani. – Ha kapkodva eszünk, akkor nem rágjuk eléggé meg az ételeket, ráadásul valószínűleg nem is vagyunk elég nyugodtak; mindez azt eredményezheti, hogy a táplálék nem lesz olyan apró, amennyire kellene. Ennek több következménye is lehet: nem szívódik fel elegendő tápanyag, ami hosszabb távon káros hatással lehet a száj szöveteire; de akár refluxot is eredményezhet, amely végeredményben ugyancsak árthat a fogaknak – magyarázza Botchway.

Ne egyen rendszeresen édességeket
Meg akarja őrizni fogai egészségét? A rendszeresség legalább olyan fontos kérdés az édességek és a ragadós finomságok fogyasztása terén, mint a minőség! – Minél tovább tartja a szájában ezeket, annál nagyobb kárt okoznak – állíta Tony Iacopino, a Manitobai Egyetem fogorvosi karának dékánja. A magyarázat egyszerű: minél tovább van a cukros étel a szájában, annál tovább tartja fenn a fogzománc számára ártalmas savas környezetet, amelyet a cukrot feldolgozó baktériumok hoznak létre.

– Ha rendszeresen fogyaszt édességeket, és újra és újra cukorral bombázza száját, azzal folyamatosan károsítja a fogait – figyelmeztet Botchway. Eleve a legtöbb étel, amit eszünk, feldolgozott étel, és tartalmaz cukrot, ami azt jelenti, hogy könnyen sokkal több cukrot fogyaszt, mint gondolná.

Étkezéskor nassoljon
Furcsán hangozhat, de az a legegészségesebb, ha közvetlenül a nagyobb étkezések előtt eszik édességeket vagy épp ragadós cukrokat, finomságokat. Mégpedig ezért: így ezt követően sokkal hatékonyabban mossa tisztára fogait a fő fogások fogyasztása során termelt nyál! Az sem a világ vége, ha közvetlenül étkezés után nassol – például kér desszertet. Ugyanis ilyenkor még mindig lehet elegendő nyál a szájában. Nem tud ellenállni a cukros üdítőitaloknak? Igyekezzen azokat is csak étkezéskor fogyasztani!

Evés után öblögessen vagy rágcsáljon
Persze a legjobb, ha fogat mos; ha erre nincs lehetőség, akkor legalább öblögessen egyet! – Ha öblögetni sincs lehetősége, akkor kapjon be egy darabka sajtot – ajánlja dr. Iacopino, aki szerint a sajt semlegesíteni képes a savas környezetet, megelőzve, hogy az kárt tegyen fogaiban. Megoldás lehet egy alma vagy bármi rostos rágcsálnivaló is, amely beindítja a nyálképzést, így mosva tisztára a fogakat, a szájat és a nyelvet is. A cukormentes rágó ugyancsak segíti a nyál termelését, ezzel mérsékelve a fogzománcot tönkretevő savasságot a szájban.

Igyon több vizet
Nyilvánvaló: minél több vizet iszik, annál könnyebben elősegítheti a nyáltermelést a nap során. Dr. Botchway ajánlása szerint érdemes minden egyes étkezéskor vizet is inni, ezzel segítve, hogy mindent kimosson a szájából. Botchway azt tanácsolja, a cukros üdítőitalokat és a koffeines termékeket is inkább vízzel helyettesítse; mivel ezek vízhajtó hatásúak (ráadásul a kávé és a tea is maradandó nyomot hagyhat a fogsoron). – Ha a száj kiszárad, nincs nyál, amely tisztán tarthatná – figyelmeztet Botchway, külön kiemelve, hogy a kiszáradt szövetekben könnyebben elszaporodnak a baktériumok.

Szívószállal igyon
Ha ragaszkodik a cukros, savas italokhoz, legalább használjon szívószálat! Lehet, hogy gyerekesnek fogja érezni magát, de ha szívószállal szürcsöli el az üdítőitalt, azzal korlátozhatja a fogak károsodását.

Vote it up
116
Tetszett?Szavazzon rá!