Így enyhítheti az irritábilisbél-szindróma tüneteit

Magyarországon népbetegség lett az IBS: közel kétmillióan szenvednek tőle

Figyelje a tüneteket
A nem fertőzéses eredetű tartós hasmenés leggyakoribb oka az ételintolerancia, amely IBS-hez hasonló tünetekhez is vezethet. Érdemes feljegyeznie, hogy mit eszik, így rátalálhat a kiváltó ételekre. A leggyakoribb gyanúsítottak a tejtermékek, a búza, a marhahús és a szója. Ajánlott továbbá azt is felírni, ha esetleg kiemelkedően ideges napja volt, ugyanis a stressz is könnyen IBS-t válthat ki. Ha tudja, hogy mi váltja ki a tüneteket, könnyebben tudja majd az okokat elkerülni.

Ha valamit nehezebben emészt meg, azt inkább ne egye
A Journal of the American Dietetic Association című dietetikus folyóiratban közölt cikk szerint az esetek negyedében az IBS-t az erjedő, elégtelenül felszívódó szénhidrátok okozzák, illetve intenzitását fokozzák. Ilyenek többek közt a fruktóz (gyümölcscukor), a fruktánok (megtalálható a búzában és a hagymában) és a szorbit. Nem mindenkinek a szervezete képes megemészteni ezeket, a bélben maradva pedig erjedni kezdenek. Ez haspuffadáshoz, hasi görcsökhöz, hasmenéshez vezethet. Ügyeljen az alacsony szénhidrát-, illetve cukortartalmúként árusított ételekre, amelyekben cukorpótlóként gyakran előfordulnak! Óvatosan bánjon továbbá a cukormentes üdítőkkel, cukrokkal és rágókkal is, valamint a mesterséges édesítőszerekkel. Ha az IBS tünetei jelentkeznek valamelyiknek a fogyasztása után, húzza ki az étrendjéből!

Változtasson étkezési szokásain
Ha hirtelen túl sokat eszik, könnyen lehet, hogy az IBS-tüneteket is súlyosbítja. Egy-egy nagyobb étkezés helyett inkább gyakrabban, de kis adagokat egyen – a kisebb mennyiségű táplálékot könnyebben megemészti a szervezete, így a tünetek is gyorsan enyhülni fognak.

Próbálja ki a borsmentát
Több kutatás is vizsgálta már a borsmentaolajat. A Teheráni Orvostudományi Egyetem vizsgálatában például 90 IBS-ben szenvedő önkéntes vett részt. A nyolchetes vizsgálat során a résztvevők egyik része késleltetett hatóanyag-leadású borsmentaolaj-kapszulát kapott napi három alkalommal, míg a másik része placebót szedett. A kutatás végeztével a borsmentaolajat szedő résztvevők közül 14-en a fájdalmak és a kényelmetlenségek teljes megszűnéséről számolt be.

Egy másik, Tajvanon zajlott vizsgálat alatt az IBS betegek étkezés előtt 15-30 perccel vették be a borsmentaolaj-kapszulát; a kezelés eredményeként a haspuffadás, a bélhangok és a bélgáz jelentős mértékben enyhültek, továbbá a hasi fájdalom is csökkent, vagy esetenként teljesen meg is szűnt. Hogy élvezze a borsmenta jótékony hatását, igyon borsmentateát vagy egy pohár vízhez adjon néhány csepp borsmentaolajat.

Használjon több kurkumát
A kurkuma gátolja a rendellenes izomgörcsöket. Ha ki szeretné használni jótékony hatásait, igyekezzen napi három alkalommal 300-400 milligrammot fogyasztani.

Egyeztessen orvosával probiotikumok szedéséről
A probiotikumok rendszeres szedése serkentheti a jótékony baktériumok elszaporodását. Ezek visszaszorítják a bélgázt, a felfúvódást és a hasonló tüneteket okozó mikrobákat. A Gastroenterology című folyóiratban 2013-ban közölt vizsgálat szerint probiotikumok szedésével visszafordítható a stressz bélflórára gyakorolt rossz hatása, így enyhíthetők az IBS tünetei. Az élőflórás joghurt például remek probiotikumforrás. Ha érzékeny a tejtermékekre, kipróbálhat probiotikus étrendkiegészítőket is.

Kerülje a serkentőszereket
A koffein, a dohány és az energiaitalok irritálják a bélrendszert, és hasmenést okozhatnak. Ha IBS-s tünetei vannak, fontos, hogy ezeket a serkentőket ne fogyassza!

Kezelje a stresszt
Önmagában az idegesség nem okoz IBS-t, ha azonban az már kialakult, a stressz bizonyítottan tovább ronthat a helyzeten. A szakirodalom áttekintő elemzése során a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) kutatói bebizonyították az idegesség és az IBS közötti kapcsolatot: többek között azt, hogy az IBS-ben szenvedők 40 százaléka egyben nagymértékű stressznek van kitéve. A Gastroenterology folyóiratban megjelent 2013-as vizsgálat szerint az idegesség a bélflóra egyensúlyának felborításával fokozza az IBS tüneteit. A tünetek enyhítése érdekében fontos a stressz kezelése: erre alkalmas a jóga, a meditáció és különböző légzőgyakorlatok elsajátítása.

Vote it up
193
Tetszett?Szavazzon rá!