Így erősítheti immunrendszerét

Olykor csodákat regélnek egy-egy immunerősítőről, hatása mégis kétséges. Mi az, ami tényleg megvédhet?

E-vitaminból sosem elég
– Az immunsejteknek is szükségük van a megfelelő tápanyagokra – mondja Simin Meydani, a Tufts Egyetem táplálkozástani kutatója, aki szerint e tápanyagok hiánya legalább akkora kockázat lehet egy járvány esetén, mint a rendszeres kézmosás elmulasztása. Az E-vitamin köztudottan jó immunerősítő, Patricia Seridan, az Észak-karolinai Chapel Hill Egyetem kutatója szerint sokan mégsem figyelnek oda a napi bevitelre. A szükséges napi adagnak legalább 15 mg-nak kellene lennie, amelyet már egy marék mandulából kinyerhet (10 gramm mandula 2,5 mg E-vitamint tartalmaz); az idősebbeknek és a gyengébb immunrendszerrel rendelkezőknek Meydani ennél többet, napi 200 mg-t ajánl. Ehhez azonban orvosi receptre kapható készítmény szükséges.

Egy szanatóriumban végzett kutatás során Meydani kimutatta, hogy a napi minimum betartása révén 20 százalékkal csökkent a megfázás és az influenza kockázata. Nem szabad azonban túlzásba vinni: napi 400 mg vagy annál több E-vitamin akár súlyos mérgezést is okozhat!

Ne fukarkodjon a szelénnel
Ez a nyomokban előforduló ásványi anyag segít az immunrendszernek enzimeket gyártani. Mivel Magyarország területén túlnyomórészt kevés a szelén a környezetben, az ivóvízzel nem jut elég a szervezetbe, ezért külső bevitelre szorul az ember. Patricia Sheridan 55 mikrogrammot ajánl, amelyhez elég egy tonhalas szendvics elfogyasztása.

Gyűjtse a napfényvitamint
A D-vitamin elengedhetetlen a szervezet megfelelő működése, így egyes baktériumölő fehérjék gyártásához – egy friss kutatás szerint a D-vitamin hiánya esetén 35 százalékkal nőhet a légúti fertőzések kockázata. Michael Holick, a Bostoni Egyetem professzora szerint sok ember nem kap elég D-vitamint, mert a szükséges napi adag nem érhető el kizárólag ételből. Holick ezért a napi 1000 NE (nemzetközi egység) D-vitamin mellett olyan multivitamin készítményt javasol, amely további 400 NE-t tartalmaz. A szakemberek szerint a fej és a végtagok napi 10 percnyi napoztatása is sokat segít.

Erősítsen, de mértékkel
Már egy kis testmozgás is felébreszti az immunrendszert, de az edzést sem szabad túlzásba vinni: ha napokra kikészíti magát, szervezete sebezhetőbb lesz. Egy 2006-os kutatás során a részt vevő nők egyik része heti ötször vett részt mérsékelt intenzitású testmozgásban, másik része pedig heti egyszer, és akkor is csak nyújtottak – a kutatás végül azt mutatta, a gyakorlatokat végzők között harmadakkora volt a megfázás esélye, mint a csak nyújtók között. – Pontosan nem lehet megmondani, mennyi testmozgás szükséges az immunrendszer erősítéséhez – állítja Thomas Lowder, a Houstoni Egyetem kutatója –, de az biztos, hogy már egy kevéssel is sok eredményt lehet elérni.