Így higgadjon le

A dühkitörés ugyanolyan káros az egészségre, mint a harag elfojtása. Úgy célszerű kiengedni a gőzt, hogy senkit sem forráz le vele

Próbálja ki a következő technikákat, hogy a mérgét a szívből a fejébe terelje, vagyis engedje ki a gőzt, de közben senkit nem bánt meg.

Első lépés: Kérdezze ki magát
Dr. Brian Baker szívbetegségekkel foglalkozó pszichiáter, a Torontói Egyetem pszichiátriaprofesszora azt ajánlja, mindig tegye fel magának a következő kérdéseket, ha mérgesnek érzi magát:

Mi dühített fel? Miért érzem így magam? Jogos-e a haragom? Valóban megéri-e dühbe gurulnom?

A kutató szerint ez a kiértékelés segít, hogy racionálisan gondolkodjon, és irányítani tudja érzelmeit és viselkedését. Ha úgy véli, dühe helyénvaló, döntse el, milyen eredményt akar elérni, majd készítsen egy tervet és kövesse. – A harag azonban az esetek igen nagy részében nem jogos, és inkább arra van szükség, hogy megnyugtassuk magunkat – állítja Baker.

Második lépés: Változtasson gondolkodásmódján
A dühös érzések gyakran abból erednek, ahogy a dolgokat szemléljük. Úgy gondolja, főnöke csúnyán nézett önre, és máris elkezd forrni az agyvize. – Ezen a ponton a legjobb, amit tehet, ha megpróbál más nézőpontból tekinteni a helyzetre – mondja Ken Prkachin, a Northern British Columbia Egyetem pszichológiaprofesszora.

– Mondja azt magának: lehet, hogy fáj valamije, vagy épp rossz napja van, netán felbosszantotta valami – javasolja Prkachin. A különféle értelmezések megfontolása megnyugtat, mivel eltereli a figyelmet a dühről, és új perspektívát kínál.

Harmadik lépés: Ragadjon tollat
Az írás rákényszeríti önt, hogy összeszedje a gondolatait és tisztán lásson – tehát hogy használja a fejét ahelyett, hogy elveszítené. – Arra is esélyt ad, hogy kiszellőztesse érzéseit, valamint létrehozzon egy jól átgondolt tervet arról, hogyan fogja kezelni a kérdést – állítja Kevin Kelloway, a halifaxi Saint Mary’s Egyetem menedzsment- és pszichológiaprofesszora. – Ha az eset a munkahelyén történt, és a helyzet netán kiéleződik, ön már felkészült lesz, és jegyzetekre is hivatkozhat – mondja.

Negyedik lépés: Mérlegelje az előnyöket és hátrányokat
– Kérdezze meg magától: ha feldühödöm, ez segít elérni a céljaimat, vagy pedig több kárt okoz, mint hasznot? – tanácsolja Wolfgang Linden, a British Columbia Egyetem klinikai pszichológiaprofesszora. Hozzáteszi: ha annyiban hagyja a dolgot, ez nem jelenti feltétlenül a harag elfojtását. Egyszerűen csak ad némi időt magának arra, hogy alaposan kigondolja, mit akar mondani.

Ötödik lépés: Ne vegye a szívére
A mérges emberek jellemzően bizalmatlanok mások szándékait illetően. Sok dolognak, ami bosszant minket más emberekben – a lassúság, gorombaság, hanyagság –, valójában nincs semmi köze hozzánk. Ha erre emlékezteti magát, a lappangó dühöt semlegességgé, sőt akár empátiává is változtathatja. – Mondja magában: ennek az embernek nem az a célja, hogy engem bántson – javasolja Ken Prkachin –, vagy: a viselkedése nem agresszíven irányul ellenem.

Vote it up
221
Tetszett?Szavazzon rá!