Így kerülje el a megfázást

Tudja például, hogyan kell tüsszenteni, köhögni? Milyen nyomelemet érdemes szedni a C-vitamin mellett?

Egy átlagos felnőtt évente két-három alkalommal fázik meg, egy gyermek még gyakrabban, kétéves koráig pedig egy kisbaba pedig akár tízszer is áteshet a taknyos-köhögős betegségen. Összegyűjtöttük, hogy mire kell figyelnie, ha csökkenteni szeretne a betegség veszélyén!

– Egy átlagos ember számára a megfázás tulajdonképpen semmiség. De az asztmás vagy épp krónikus légúti betegségben szenvedőknél komoly következményekkel is járhat – hívja fel a figyelmet Mel Borins háziorvos, a Torontói Egyetem adjunktusa.

Kerülje a tömeget
Azért gyakoribb télen a megfázás, mert a hideg miatt kevesebb időt töltünk a szabadban, és inkább zsúfolt helyeken vagyunk – legyen szó buszról, osztályteremről, öltözőről vagy épp a síliftről. A vírusok egyrészt a fertőzött kézzel, másrészt egy tüsszentést vagy köhögést követően a levegőn át terjednek. Igaz, hogy ezt a hideg időjárás sokszor kihívássá teszi, de a megfázás megelőzéséhez annyi már elég is lenne, ha a mozi helyett inkább sétálni menne. Sehogy sem tudja elkerülni a tömeget? Ez esetben különösen figyeljen az alapos kézmosásra! Továbbá, néhány kutatás szerint a náthát okozó rhinovírus ellen egy otthoni párásító is segíthet.

Ne öltözzön túl
Egész nap a hidegben volt? Ez még nem vezet megfázáshoz, azt ugyanis vírusok okozzák! Bár a friss levegőn kevésbé kell a kórokozóktól tartani, ugyanis ott nehezebben szaporodnak, ez nem jelenti azt, hogy ne kéne felkészülni a hidegre: ha a testhőmérséklet leesik, az az immunrendszer hatékonyságán is ront, azaz szervezete védtelenebb lesz, ha valóban vírusokkal találkozna. Ha huzamosabb időre kell kimennie a hidegbe, öltözzön rétegesen, és inkább természetes anyagokból, illetve kifejezetten sportolóknak készült ruhák közül válogasson – hogy öltözéke ne csak kényelmes, hanem meleg és száraz is legyen. Így megelőzheti a megfázást, ráadásul tovább maradhat a szabadban, testmozgást végezve a mostoha időjárás ellenére is – ami pedig kifejezetten jót tesz az immunrendszernek.

Rosszul tüsszent és köhög
Fontos tisztázni: mind a köhögés, mind a tüsszentés normális, elfogadott része az életnek! Ha azonban a kezébe tüsszent, illetve köhög, azzal a vírusok terjedését segíti, tehát mások egészségét veszélyezteti! Nem véletlenül tanítják ma már inkább azt az iskolában, hogy ne a kezüket, hanem a könyökhajlatukat tegyék a szájuk elé a gyerekek. A kéz tisztán tartása fontos a vírusok terjedésének megakadályozása érdekében, hiszen azzal közvetlenül érint különböző felületeket, másokat, ételt és így tovább. Érdemes továbbá odafigyelni arra is, hogy lehetőleg minél kevesebbszer nyúljon a saját arcához is: hiszen ilyen mozdulatok következményeképp kerül a legrövidebb úton a vírus az orron vagy a szájon keresztül a szervezetbe.

Ne elégedjen meg a C-vitaminnal
Lehet, hogy ahhoz van szokva, hogy egy pohár narancslé már felvértezi minden rossz ellen, de ez nincs feltétlenül így. Dr. Borins szerint a megfázás korai tüneteinek jelentkezésekor a C-vitamin mellett érdemes cinket is szedni, amely képes jelentősen lecsökkenteni a betegség időtartamát.

Beteg van a háznál?
Ha valaki megfázik a családban, gyakran pont a legfontosabbról feledkeznek meg: – Először is gyakran és alaposan kell kezet mosni. Másodszor el kell különíteni a beteg törülközőjét, evőeszközeit, poharát és így tovább – tanácsolja dr. Borins. Továbbá, bár a beteg ápolásával járó plusz teendők közepette sokszor nehezen kivitelezhető, de ilyenkor fontos, hogy gyakrabban mossa ki az ágyneműket és a terítőket, és egyáltalán, sűrűbben tisztítsa a gyakran használt felületeket. Az nem kérdéses, hogy a betegnek otthon kell maradnia, legyen az illető iskolás vagy már dolgozó felnőtt: a legkorábbi tünetek jelentkezésével már ágyba kell bújni!

D-vitaminból sosem elég
A D-vitamint a napsugarakból nyeri ki az emberi szervezet, télen ezeknek azonban híján vagyunk, így a vitaminszint sem éri el az egészséges értéket, akármennyi időt tölt is a szabadban. Márpedig a D-vitamin hiánya az immunrendszer működésének romlásához és így az emberi szervezet védettségének a csökkenéséhez vezet! – Szanatóriumi betegeken bizonyították be, hogy a D-vitamin-kiegészítést kapó  személyek kevésbé voltak kitéve az influenzának– állítja dr. Borins. Egy felnőttnek napi 400–1000 NE-nek megfelelő mennyiséget kellene fogyasztania a vitaminból akár tabletta, akár csepp formájában, hogy élvezhesse annak jótékony hatásait – legyen szó az influenza és a megfázás megelőzése mellett a csontok egészségének a megőrzéséről, illetve az olyan súlyos betegségek elleni védelemről, mint rák. Ha telenként napsütötte déli országokba utazik, az a D-vitamin megfelelő szintjének a fenntartása szempontjából jó ötlet – de még ez sem biztos, hogy elegendő.

Vote it up
111
Tetszett?Szavazzon rá!