Így maradhat fiatalos

Tudományosan igazolt tanácsok, hogy fiatalnak érezze magát! Például: netezzen, énekeljen, higgyen, egyen curryt

Szedje rendbe az életét
Azok az emberek, akiknek rend jellemzi a hétköznapjait, általában tovább élnek – állítja az amerikai Longevity Project, egy 80 éven át tartó kutatás. A kutatók szerint a magyarázat valószínűleg az, hogy a rendszerezett életbe beletartozik az egészséges életmód is, valamint a kockázatos magatartás kerülése.

Vásároljon, amíg tud
Vásároljon rendszeresen, és tovább fog élni – ezt állapította meg egy kutatás, amely 10 éven át vizsgált közel kétezer 65 évesnél idősebb tajvani lakost. Az eredmények szerint azok a férfiak, akik mindennap elmentek vásárolni, 28 százalékkal kevésbé voltak kitéve a korai halálnak, mint azok, akik ritkábban jártak csak a boltba; az arány a nők között 23 százalék volt. A vásárlással járó szociális érintkezés, a jótékony fizikai megerőltetés és a szellemi élénkség állhat a jelenség mögött.

Egyen curryt
Egy szingapúri kutatás eredménye szerint a curry serkenti a szellemi képességeket! Több mint ezer 60–93 éves vidéken élő indiai étrendjének a vizsgálata alapján állapították meg, hogy ha valaki mindösszesen csak évi két alkalommal evett curryt, már az is jobban teljesített a kognitív teljesítményt mérő teszteken, mint azok, akik egyáltalán nem fogyasztottak az ételből. A legtöbb currys fogásban használt sárga fűszerben, a kurkumában található vegyület, a kurkumin az, amely antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, továbbá gyulladáscsökkentő, rákellenes és a koleszterinszintet csökkentő hatása is van.

Énekeljenek együtt
Egy 68 időskorú résztvevő bevonásával lezajlott amerikai kutatás világított rá, hogy azoknak, akik kórusban énekeltek, jobb volt az egészségi állapota, kevesebb gyógyszert kellett szedniük, kevésbé voltak magányosak és kevesebbszer estek el már egy évvel a csatlakozás után is. Mindebben szerepet játszhat, hogy az éneklés hatással van a légzésre, de nem lebecsülendő a közösségi élmény jótékony érzelmi hatása sem. Ha tehát örömét leli benne, tehetségétől (vagy annak hiányától) függetlenül igyekezzen lehetőséget találni a közös éneklésre – legyen szó kórusról, családi dalolásról vagy templomba járásról.

Netezzen
Böngéssze az internetet, ezzel is dolgoztatva az agyát! Egy kutatás során 55–76 éves kor közötti résztvevők végeztek kereséseket az interneten, eközben pedig a vizsgálatok szerint az agyuk aktivitása fokozódott azokon a területeken, amelyek a nyelvtudásért, az olvasásért, az emlékezőkészségért és a vizuális képességekért felelősek. Az internetet rendszeresen használóknak az agyában a döntéshozásért és az összetett érvelésért felelős részek stimulálódtak.

Játsszon az unokákkal
Egy családokat vizsgáló East London-i kutatás mutatott rá, hogy a nagyszülő-unoka kapcsolatnak mindkét fél számára megannyi jótékony hatása lehet – legyen szó a családi értékek és hagyományok, vagy épp a mindennapi, gyakorlatias praktikák továbbadásának a lehetőségéről.

Ne menjen idejekorán nyugdíjba
A Longevity Project kutatói mutatták ki, hogy a hosszabb életet megélő, sikeres szakemberek többségükben, ha csak részmunkaidőben is, de dolgoztak tovább, hiába érték el a nyugdíjkorhatárt. A közvélemény azt sulykolja belénk, hogy a kemény munkával járó stressz káros lehet az egészségre – a kutatás azonban ezt annyiban legalábbis finomítja, hogy a sikerélmény viszont, még ha megterhelő kihívás előzte is meg, jótékony hatással lehet! Ha tehát jó egészségnek örvend, ne engedje el teljesen a munkáját!

Élvezze a korát
Álljon pozitívan ahhoz, hogy hány évet megélt már, és még több fog megadatni! Az Egyesült Államokban végeztek egy kutatást, amely során 50 éves és annál idősebb résztvevőkkel töltettek ki egy olyan kérdőívet, amely a jövőképüket volt hivatott vizsgálni. A kutatás folytatásaként 3 évtizeddel később azt sikerült megállapítani, hogy a pozitív, reményteli jövőképet megfogalmazó résztvevők átlagosan 7,5 évvel tovább éltek, mint pesszimista társaik. Ha a poharat inkább félig telinek látja, mint félig üresnek, abból az is következhet, hogy hatékonyabb stratégiákkal fog szembenézni a kihívásokkal, és valószínűbb, hogy képes lesz segítséget hívni, ha problémája akad.

Állni kell a sarat
A Harvard Egyetem kutatásai szerint ha állni tudja „balsorsa minden nyűgét s nyilait”, ahogy Shakespeare írta a Hamletban, akkor tovább fog élni. A mentális állóképesség, azaz ha meg tudja őrizni a rugalmasságát stressz, szorongás és depresszió esetében is, elengedhetetlen a túléléshez, sőt egyre jelentősebb lesz az idő előrehaladtával.

Ne higgye, hogy beéri kevesebb alvással
Gyakori az a tévhit, hogy ahogy idősödik az ember, egyre kevesebb alvásra van szüksége – márpedig a tudomány ezt már cáfolta. Az alvászavar szakértői szerint a 6 óránál kevesebb alvás már kimutathatóan rossz hatással lehet a hangulatára! Úgy segítheti a hatékony alvást, ha körülbelül ugyanakkor fekszik le és kel fel mindennap – mindeközben pedig beszünteti a késő esti interneten való szörfözést és a tévé kapcsolgatását.

Higgyen valamiben
A kutatások tanúsága szerint a vallási szertartásokhoz kapcsolt olyan pozitív érzelmek, mint a remény, a hit, a megbocsátás, az öröm, az együttérzés és a hála oldják a stresszt, sőt, szabályozzák a szervezetben található azon vegyületeket, amelyek védelmet nyújtanak az idegeskedés ellen. Amerikai kutatók állítása szerint a rendszeres templomba járás akár 2-3 évet is adhat az ember életéhez! Biztos válasz nincsen, lehet, hogy ez a hit erejének köszönhető, de lehet, hogy egyszerűen a valahova tartozás érzésének a pozitív hozadéka. Ami biztos, az az, hogy jótékony hatással lehet az egészségi állapotára, ha minden héten talál alkalmat arra, hogy hasonló gondolkozású emberek társaságában cserélje ki gondolatait az életről – legyen szó vallási vagy nem vallási közösségről.

Menjen sétálni a kutyájával
Ha befogad egy kutyát, annak fizikai és szellemi előnyei is lesznek! A sétáltatás nemcsak a fizikai állóképességét fogja fejleszteni, de segítségével megelőzheti a magányosság érzését is – állítja egy brit kutatás. A vizsgálat szerint a mindennapos sétának köszönhetően általánosan javul az egészségi állapot, a többi kutyatulajdonossal való találkozás és csevegés pedig növeli az általános elégedettség-érzetet. Ha nem áll módjában kutyát tartani, csatlakozzon egy barátjához, aki rendszeresen sétáltat!

Vote it up
221
Tetszett?Szavazzon rá!