Így nem fog társaságban szorongani

A szociális fóbia gyakori pszichés probléma. Ne hagyja, hogy eluralkodjon az életén

Egyen egy adag... savanyú káposztát?
Azok a szorongásra hajlamos emberek, akik naponta megesznek egy adag erjesztett ételt, kevesebbet aggodalmaskodnak és nyíltabban viselkednek társaságban, áll a Psychiatry Research szaklapban ismertetett felmérésben. És ez nem vicc. Az erjesztett ételekben – joghurtban, kefirben, kimcsiben és savanyú káposztában – lévő baktériumok jót tesznek a bélrendszernek. Márpedig ott képződik a szerotonin 80%-a: ez az „örömhormonnak” is nevezett anyag segít abban, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. A kutatók szerint különösen azoknak hasznos ez a tanács, akiknek családjában halmozottan fordul elő a probléma. Ha tehát legközelebb vakrandira készül, egyen egy kis savanyú káposztát – de ne felejtsen el utána fogat mosni.

Üsse ki a szorongást
A testedzés hatékony a szorongás ellen, derül ki az ausztráliai Queen’s Egyetemen végzett felmérésből. A rendszeres mozgás serkenti a vérkeringést, így felfrissíti az agyat, ezért más színben látjuk a környezetünket. A kutatók azt figyelték meg, hogy az aggodalmaskodók kevésbé érezték fenyegetőnek a világot és pozitívabban gondolkoztak testedzés után. Bármilyen mozgásforma megteszi, válassza hát ki az ön számára legélvezetesebbet, és gyakorolja rendszeresen.

Hívja fel a mamáját
A szorongás jobbára öröklött állapot, állítja a Norvég Közegészségügyi Intézet. Bár félelmeinket látszólag ijesztő körülmények váltják ki, valószínűbb, hogy a génjeink diktálják, miként reagálunk az ingerekre. De ne gondolja, hogy emiatt elbliccelheti az összes vállalati bulit. Sőt, a felmérés szerint a szorongás genetikai alapjának tudomásul vétele segített a résztvevőknek elfogadni és leküzdeni félelmeiket. Ha aggódik valami miatt, hívja fel a mamáját vagy bárkit, akitől egy kis biztatásra számíthat. Édesanyjától nemcsak azt tudhatja meg, hogy a családban más is hasonló érzésekkel küszködik, de azt is átérezheti, mennyi szeretetnek örvend.

Örüljön az élet adományainak (és a barátainak)
A szorongók egyik legnagyobb félelme, hogy valójában mindenki utálja őket. Az a feltételezés, hogy a barátai nem is a barátai, alapvetően hibás, állítják a St. Louis-i Washington Egyetem kutatói. Arról számoltak be, hogy a szociális fóbiában szenvedők úgy érzik, kapcsolataik feszültségekkel terhesek, de amikor kikérdezték barátaikat, kiderült, hogy ez nem igaz. Ne azon rágódjon, hogy szeretik-e önt az ismerősei, hanem azt vegye számba, hány barátja van, és hogyan gazdagítják az életét – amit nem árt néha közölni velük.

Beszéljen szakemberrel
Sokan azt hiszik, hogy antidepresszáns szerekkel vagy alkohollal kezelhetik a legeredményesebben szorongásaikat, de a Lancet Psychiatry folyóiratban ismertetett felmérés szerint a terápiás beszélgetés, különösen a kognitív viselkedésterápia (CBT) sokkal hatékonyabb a központi idegrendszerre ható szereknél. Ráadásul az ilyen terápiával mellékhatások nélkül tartósan meg lehet változtatni egy szorongós ember szemléletmódját. Ezzel szemben az alkohol és a tabletták csak addig hatnak, amíg a hatóanyag le nem bomlik, és utána visszatérnek és fokozódnak a rossz érzések. Ezekkel az egyszerű otthoni praktikákkal csökkentheti a szorongást.

Dédelgesse kedvencét
Igen, tudjuk, nem mindenütt örülnek, ha magával viszi négylábú barátját, de próbálja találkozóit, akár a születésnapi partiját is olyan helyre szervezni, ahol maga mellett tudhatja a kutyust. Vagy cicust. De lehet akár egy gyík is; a Nemzeti Egészségügyi Intézet kutatása szerint bármely házikedvenc jelentősen csökkentheti a szorongást.

Jógázzon
A jóga ötvözi a legjobb testedzési és lazítási technikákat, állítja a Queen’s Egyetem felmérése, és sokat javíthat a szociális fóbiában szenvedők állapotán. A mozdulatsorok hatására kevésbé látja sötéten a világot és ismerőseit, a légzőgyakorlatok előnyeit pedig akkor tapasztalhatja meg igazán, ha ismerkedéskor meg akar szólalni.

Színészkedjen
Jennifer Lawrence Oscar-díjas színésznő nyíltan beszélt szorongásairól, és mint mondta, kamaszkorában az segített a legjobban leküzdeni félelmeit, aminek későbbi sikereit köszönhette: a színészkedés. Nem érzi magát magabiztosnak és nyitottnak? Sebaj, játssza meg magát, és egy idő után olyan meggyőző lesz, hogy maga is elhiszi. Gyakorolja szorgosan a könnyed viselkedést, és végül már nem is kell színészkednie.

Segítsen a konyhában
Iszonyodik a társas összejövetelektől? Ajánlja fel segítségét. Azzal jelentősen csökkentheti szorongását, ha apró szívességeket tesz és segédkezik a feladatok elvégzésében, olvasható a Motivation and Emotion folyóiratban közölt felmérésben. A kutatók úgy vélik, a segítségnyújtás során mások érzéseivel foglalkozik a sajátjai helyett, és ezáltal céltudatossá válik. Így rögtön talál társalgási témákat a többiekkel, és az a gondja is megoldódik, hogy mit kezdjen a kezével beszélgetés közben.

Értékelje, ha megdicsérik
A szociális fóbia két félelmen alapul: az egyik a félelem a társas léttől, a másik a félelem mások véleményétől. De az emberek megítélése korántsem olyan kritikus, mint ahogy sokszor gondoljuk, olvasható az Amerikai Orvosszövetség folyóiratában megjelent egyik cikkben. Aki szorong, hajlamos nagyobb jelentőséget tulajdonítani a negatív vagy semleges megjegyzéseknek, mint a pozitívaknak – kivéve, ha azok másokra vonatkoznak. Tanulja meg értékelni a dicséreteket, higgyen azoknak, akik kedvezően nyilatkoznak önről, és ne ragadjon le a negatívnak minősíthető véleményeknél.

Ne bántsa a kövéreket – saját magát se
A túlsúlyos, elhízott emberek között sokan szoronganak, mivel attól tartanak, hogy a többség elítéli őket a testsúlyuk miatt, olvasható a Depression and Anxiety folyóiratban megjelent felmérésben. Mindnyájunknak meg kell tanulnunk, hogy ne ítélkezzünk mások fölött a testalkatuk vagy súlyuk alapján. Nem meglepő: aki képes mások jó tulajdonságaira figyelni, saját magával is elfogadóbb.

Vote it up
139
Tetszett?Szavazzon rá!