Így szedje, hogy használjon

A sokféle divatos táplálékkiegészítő tényleg javíthat az egészségi állapotán, ám csak bizonyos feltételek mellett

Manapság számtalan táplálékkiegészítő recept nélkül is kapható. Ezek a készítmények nagyon sokat javíthatnak az egészségi állapotán és a közérzetén. Van azonban néhány buktató, amelyet el kell kerülni a szedésükkor. Az alábbi nyolc tanács megfogadásával elkerülheti a táplálékkiegészítők káros mellékhatásait.

Étkezéskor vegye be! Ha a multivitamin-tablettákat akkor szedi, amikor éppen eszébe jut, az nagyjából olyan eredményes, mintha locsolókannával akarna tüzet oltani. Amennyiben a tablettában lévő vitaminok és ásványi anyagok nem tudnak felszívódni, akkor jótékony hatásuk sem érvényesül. A felszívódás maximalizálása érdekében a legtöbb vitamint és ásványi anyagot étellel a legjobb a szervezetbe juttatni.

Szedjen gyermekvitaminokat, ha nyelési nehézségei vannak. A folyadék vagy pasztilla kiszerelésű vitaminok nagy segítséget jelentenek azoknak, akik küszködnek a tabletták bevételével. Nyugodtan vásároljon gyermekvitaminokat, csak ne feledje elolvasni a használati utasítást, és az adagolást a felnőtt szervezet igényeihez igazítsa.

Ne kávéval! A kávé „kioltja” a táplálékkiegészítők egyes előnyeit. Kutatások igazolják, hogy a kávé fogyasztása akadályozza a szervezetben a kalcium, a mangán, a cink, a réz, valamint az A-, B- és C-vitamin felszívódását. Ezért javasolt, hogy táplálékkiegészítők bevétele előtt negyedórával, illetve utána ugyanennyi ideig ne igyon kávét vagy teát. Az a legjobb, ha a tablettákat szoba-hőmérsékletű vízzel veszi be.

Juttasson szervezetébe D-vitamint! A szert sokan napfényvitaminnak” nevezik, mert fény hatására a bőr is elő tudja állítani. A D-vitamin tucatnál is többféle rosszindulatú daganat ellen nyújt védelmet, segít megőrizni a csontok erejét, csökkenti a 2. típusú cukorbetegség és a szklerózis multiplex kialakulási kockázatát, serkenti az immunrendszer és az agy működését, s egyéb előnyei is vannak. Azoknak tehát, akik nem jutnak elegendő napfényhez (ez a téli hónapokban a legtöbbünkre érvényes), naponta 1000 NE-t (nemzetközi egység) kell fogyasztaniuk élelmiszerek (részben akár D-vitaminnal dúsított tej vagy narancslé) vagy táplálékkiegészítők formájában. Aki sokat van a szabadban és napsütés is éri, annak napi 400 NE elegendő.

Figyeljen a kalciumforrásra! Mindennap mintegy 700 mg elemi kalciumot kell elfogyasztanunk az ételekkel és a táplálékkiegészítőkkel. (Várandós nőknek és szoptató anyáknak ennél is többet.) Ha a készítmények között válogat, olyat keressen, amely kalciumcitrátot tartalmaz, mert az jobban felszívódik, mint a kalcium-karbonát. Mivel azonban a kalcium-citrát kalciumtartalma kisebb, ebből többet kell fogyasztania.

Gyomorrontásra borsmentát! Ez a hagyományos gyógymód a gyomorrontástól a felfúvódásig sokféle emésztési zavar esetén alkalmazható. A borsmentaolaj serkenti az emésztőnedvek elválasztását és fokozza az epe áramlását, ezáltal elősegíti a zsírok lebontását. Gyomorégés vagy refluxpanaszok fennállásakor viszont nem ajánlott a szedése, mert ellazítja a nyelőcső és a gyomor közti záróizmot, s emiatt súlyosbíthatja az efféle problémákat!

Kerülje az afrodiziákumokat! Veszélyes dolog a szexuális teljesítőképesség fokozását szolgáló növényi és egyéb alapú készítményeket az interneten beszerezni. E termékek jelentős része olyan vegyületeket, növényi és más anyagokat tartalmaz, amelyeket nem tüntetnek fel a címkén. Ezek károsak is lehetnek, megzavarhatják az ön által szedett egyéb gyógyszerek hatását, vagy akár életveszélyes allergiás reakciókat is kiválthatnak. Merevedési zavarok esetén inkább forduljon háziorvosához. Az érintettek 70 százalékánál szervi betegség, például érszűkület vagy cukorbetegség áll a probléma hátterében.

Óvakodjon a szennyező anyagoktól! Azt gondoljuk, hogy a gyógyszertárban vagy a bioboltban vásárolt termékek csak biztonságosak lehetnek. Eszünkbe sem jut, hogy némely gyógyszer veszélyesen sok nehézfémet tartalmazhat. Indiai gyógynövénykészítmények használata miatt például egyes országokban már ólom-, arzén- és higanymérgezéses esetek is előfordultak. A nehézfémmérgezés tünetei közt szerepel a fejfájás, az izom- és ízületi fájdalom, a rosszullét, a zavarodottság és az emlékezetkiesés. A Dél-Ázsiából származó ajurvédikus gyógynövénykészítmények vizsgálata kimutatta, hogy jelentős hányadukban potenciálisan ártalmas koncentrációban fordulnak elő nehézfémek.