Így szokhat le a dohányzásról

Egyre drágább a cigaretta, és már a vendéglátóhelyeken is tilos rágyújtani – remek alkalom a leszokásra

Mielőtt elszánná magát, tűzzön ki egy időpontot, amikor tényleg le fogja tenni a cigit – így lesz ideje lelkileg felkészülni rá. Ezt segíthetik a következő egyszerű praktikák:

• papíron, de legalább fejben vesse össze a dohányzás előnyeit és hátrányait
• készítsen egy listát az indokairól, amelyek miatt le szeretne szokni; ezt a listát vagy mindig hordja magával, vagy egy jól látható helyre tegye ki lakásában
• szóljon ismerőseinek a döntéséről, hogy majd segítsék kitartani
• mielőtt letenné a cigit, figyelje, hogy milyen szokásokhoz, eseményekhez, időszakokhoz társul a cigizés reflexként, és már jó előre kezdjen el gondolkozni, mivel válthatja majd ki.
• akár még a mobiltelefonját is bevetheti!

A következőket tegye a nagy napon
1. Munkahelyén cigiszünet helyett inkább játsszon egyet a számítógépén: egy menet aknakereső, pasziánsz vagy feketemacska – bármilyen jó játék megteszi! Azonban vigyázzon, nehogy túl sok ideje menjen rá, mert bár az egészségre nem káros, a számítógépes játékok ugyanannyira addiktívak, mint a cigi! Ha nincs lehetősége munkahelyén játszani, találjon egyéb 5-10 perces elfoglaltságot: gyümölcsevés, egy rövid séta, egy telefon.

2. A mindig kötelező, rituális cigik helyett inkább igyon egy gyógyteát. A dohányzás utáni vágy mindig étkezés után lesz a legerősebb – a teafőzés, majd az azt követő lassú kortyolgatás a cigiéhez hasonló stresszoldó hatást nyújt.

3. Terelje el érzékszervei figyelmét dióval. Minden cigaretta helyett törjön meg négy diót! Így a kezét is leköti, illetve eltereli a figyelmét a rágyújtásról.

4. Hordjon magával fahéj-ízesítésű fogpiszkálót, és kezdjen el gyorsan rágcsálni egyet, ha jelentkezik a cigizhetnék.

5. Menjen el akupunktúrás kezelésre. Ather Ali természetgyógyász szerint több jel is arra mutat, hogy a fülakupunktúra felettébb eredményesen csökkenti a dohányzás utáni vágyat. Ha hirtelen tör önre, tinóörömmaggal masszírozza az akupunktúrás pontokat.

Miért éri meg mindent megtenni a leszokásért?
Íme, a dohányzás káros hatásai

• többszörösére fokozza a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát
• növeli a tüdő, a húgyhólyag, a hasnyálmirigy, a száj, a nyelőcső és több más szerv rákos elbetegedésének, valamint a leukémiának a kockázatát
• csökkenti a termékenységet
• csontritkuláshoz vezet
• rossz hatással van a szellemi képességekre és a memóriára
• csökkenti a folsavszintet, ami súlyosbítja a depresszió és Alzheimer-kór tüneteit
• növeli az impotencia esélyét
• rontja a szagló- és ízlelőképességen
• terhes nőknél koraszülést okoz, a baba kisebb születési súlyú lesz
• a kamaszoknál növeli a depresszió esélyét
• növeli a cukorbetegség kockázatát
• a terhesség közbeni dohányzás növeli leendő gyermekénél a kóros túlsúlyosság és a diabétesz esélyét.

6. Változtasson hétköznapi beidegződésein. Ne a szokásos székbe üljön a reggeliző asztalnál, más útvonalon menjen dolgozni, munka utáni rágyújtással járó italozás helyett most inkább sétáljon. Ha a reggeli kávé vagy tea után otthon mindig automatikusan rágyújt, mostantól egy nemdohányzó kávézóban kezdje a napot.

7. Az első két hónapban váltson koffeinmentes kávéra. A cigi hirtelen megvonása túl sok koffeinnel párosítva az őrületbe kergetheti.

8. A meg nem vásárolt doboz cigik árát gyűjtse egy helyen, dobja például befőttesüvegbe, és tegye ki egy asztalra, hogy láthassa: nemcsak egészségtelen, de a dohányzás rengeteg pénzbe is kerül. Most viszont végre elkezdhet gyűjteni valamire, amire régóta vágyakozik!

9. Környezetét alakítsa nemdohányzóvá. Nemhogy lakásában és kocsijában, de egyáltalán puszta közelében is tiltsa mindenkinek meg, hogy rágyújtson! Akár készítsen kis figyelmeztető táblákat is, amelyeket kiakaszthat otthon vagy a kocsi visszapillantó-tükrére.

10. Ha nem bírt ellenállni, és rágyújtott, ne csüggedjen, és végképp ne adja fel! Van, akinek csak nyolcadik nekifutásra sikerül, de sikerül a leszokás! Olvassa el egy sorstárs történetét, aki sikerrel járt!

Vote it up
226
Tetszett?Szavazzon rá!