Óvja meg élénk szellemét

Négy egyszerű módszer a szellemi leépülés megelőzésére

Ne cigarettázzon
A memóriát és a kognitív funkciókat vizsgáló felmérésekben a dohányzók eredményei gyengébbek, mint a nemdohányzókéi.

Senki nem tudja, vajon a dohányzás közvetlenül gyengíti-e az emlékezőképességet, vagy csupán azért állhat kapcsolatban az emlékezetvesztéssel, mert olyan betegségeket idéz elő, melyeknek következtében romlik az agyműködés. Ráadásul a dohányzás növeli az agyvérzés és a magas vérnyomás kockázatát, e kettő pedig az emlékezet romlásáért is előidézi.

Mindenesetre, ha dohányzik, érdemes abbahagynia. Akik abbahagyják a dohányzást, kevésbé épülnek le szellemileg, mint a továbbra is dohányzók.

Igyon módjával
Míg a mértéktelen italozás ronthatja az emlékezőképességet, a mértékletes alkoholfogyasztás előnyös hatású lehet. A kutatások szerint napi egy adag (10 gramm) alkohol csökkentheti az elbutulás veszélyét. A túlzott alkoholfogyasztás azonban mérgezi az idegsejteket és a Korsakoff-szindróma fő kockázati tényezője – ez a kórkép hirtelen és visszavonhatatlan memóriavesztéssel jár.

Ha ön nagyivó, de mérsékli az alkoholfogyasztást, akkor abbamarad a további memóriavesztés, sőt a károsodott memóriafunkciók bizonyos mértékben akár még javulhatnak is.

Barátkozzon
Az öregedéssel foglalkozó MacArthur vizsgálatok és egyéb kutatások azt bizonyítják, hogy a másokkal fenntartott szoros kapcsolatok jótékonyan hatnak az idősek gondolkodási képességeire. Társas kapcsolatot jelent a barátokkal, rokonokkal vagy gondozókkal fenntartott kapcsolat.

Egy 2003-ban közölt kanadai cikk a gondolkodásban bekövetkező hanyatlás szempontjából fő kockázati tényezőnek azt tartja, ha nincs valakinek a barátokkal, a családtagokkal kapcsolata.

A vizsgálat, melynek során 4 éven át 65 év feletti embereket kísértek figyelemmel, kimutatta, hogy azok az emberek, akik gyakran járnak társaságba és akiknek szoros társas kapcsolataik vannak, nagy valószínűséggel inkább megőrzik jó agyműködésüket, míg a kognitív funkciók elvesztésének veszélye lényegesen nagyobb azoknál, akiknek kevés a kapcsolata a környezetükkel.

A társas programok gyakran intellektuálisan serkentőek, ami viszont elősegíti a memória jó működését. A társas kapcsolatok az élet nehéz időszakaiban támaszt is jelenthetnek, így csökkenthető az a káros hatás, amit a stressz az agyra gyakorol.

Vigyázzon a fejére
Az emlékezetromlás oka sokszor a fejsérülés, ami egyben az elbutulás későbbi kifejlődésének kockázatát is növeli.

Megfelelő felszerelés használatával elkerülhetők a gyorsasági sportokban, továbbá a test test elleni küzdelem során fellépő fejsérülések.

Az agysérülések leggyakrabban autóbalesetnél következnek be, a sérülés mértéke nagyban csökkenthető, ha bekapcsolja a biztonsági övet.

Biciklizéshez, motorkerékpározáshoz, görkorcsolyázáshoz és síeléshez viseljen bukósisakot.

Az agyrázkódás veszélye kisebb, ha fogvédőt használ, mely az ütés erejét részben az állra terheli át olyan sportok esetében, mint a küzdősportok, a kosárlabda, a jéghoki, a rögbi és az amerikai futball.
Forrás: health.harvard.edu/IM

Vote it up
42
Tetszett?Szavazzon rá!