Óvja szeme világát

Jó eséllyel kivédhető számos akár vaksághoz is vezető szembetegség. Íme, tizenegy tanács az ép szemért

A Prevent Blindness America szerint évente világszerte 50 ezer ember vakul meg nemtörődömség miatt, és 80 millió embert fenyeget akár vaksághoz is vezető szembetegség. Jó hír azonban, hogy a látásromlással járó legelterjedtebb betegségek, mint az időskori sárgafolt-elfajulás, a szürke és a zöld hályog, illetve a szemszárazság bizonyos mértékig megelőzhetők. A legfontosabb: ha dohányzik, szokjon le! A cigaretta ugyanis növeli az összes fenti kór kialakulásának esélyét! Íme, néhány további tanács a különböző szembetegségek elkerülésére.

Fogyasszon minél több áfonyát
A fekete áfonya a legnagyobb antioxidáns-tartalmú gyümölcs. Reggeli pirítósára kenjen áfonyalekvárt, vagy fogyasszon áfonyás étrendkiegészítőt – az áfonyában található antocianid nevű vegyület megvédi az ideghártyát a sorvadástól (szaknyelven makuladegenerációtól), az időskori vakság egyik leggyakoribb okától.

Hetente legalább kétszer egyen spenótot és halat
A spenót kivételesen gazdag a lutein nevű tápanyagban, amely megelőzheti az időskori sárgafolt-elfajulást és a szürke hályogot is. A halak pedig gazdagak az omega–3 nevű zsírsavban – még a konzervben kapható tonhal is nyújt némi védelmet. Ha nem szereti a halat, szedjen halolajkapszulát, hogy szervezete hozzájusson a szükséges omega–3-hoz. Kerülje azonban az omega–6 zsírsavat tartalmazó chipseket, előre elkészített sütiket és egyéb zsíros rágcsákat, mert ezek akár az omega–3 fogyasztását is hiábavalóvá tehetik – ráadásul el is hízhat tőlük.

Vöröshagyma helyett főzzön lila hagymával
A lila hagyma a vöröshagymánál jóval több kvercetint tartalmaz: ez az antioxidáns védelmet nyújthat a szürke hályog ellen.

Vigyázzon, ne száradjon ki a szeme
A szemszárazság nemcsak kellemetlen, könnyen vezethet a szaruhártya sérüléséhez vagy akár vaksághoz is, ha nem kezeli. A kocsi légkondicionálójából áramló száraz levegő úgy szívja a nedvességet a szemből, mint egy szivacs – inkább állítsa a légfuvallatot a lába felé, vagy vegyen fel napszemüveget vezetés közben, hogy védje magát. Ne fűtse túl a lakását se, mert a fűtés kiszárítja a levegőt, ami pedig kiszárítja a szemeket. Télen ezen légpárásítóval, vagy minél több növény beszerzésével segíthet. Ha pedig szemmagasság alá helyezi számítógépének monitorját, szeme kissé összehúzódik, miközben azt nézi, így csökkentve a párolgást, azaz a szemszárazság veszélyét is – állítja John Sheppard háziorvos, a Kelet-Virginiai Orvosi Iskola szemészeti vezetője. Egyes gyógyszerek is okozhatnak szemszárazságot – ilyenkor műkönnyel előzheti meg a problémákat.

Menjen sétálni legalább hetente négyszer
Egyes kutatások eredményei arra engednek következtetni, hogy a rendszeres testmozgás csökkentheti a szembelnyomást, ami fontos hatás a zöld hályogban szenvedő betegeknél. Az egyik vizsgálat azt mutatta, hogy hetente négyszer 40 perces élénk séta elég volt ahhoz, hogy a betegség enyhébb formáiban nem kelljen rendszeresen gyógyszert alkalmazni. Bár tudományos úton alátámasztani még nem sikerült, de lehetséges, hogy elegendő sétával akár a megelőzésben is segíthet.

A szabadban mindig hordjon napszemüveget
Kutatók bizonyították, hogy csökkenhet a szürke hályog és az időskori sárgafolt-elfajulás esélye, ha napszemüveggel védekezik a napfény ártalmas UV-sugarai ellen. A napszemüveg mellé vegyen kalapot vagy napellenzős sapkát, így csökkentve a napszemüveg alatt és fölött átszökő káros sugarak mennyiségét. Dr. Sheppard szerint vegyen napszemüveget felhős időben is, hogy a szél ellen védekezzen, ami szintén kiszáríthatja a szemét.

Egyen déli zöldségeket
A leveles és a fodros kelhez hasonló déli zöldségek gazdagok luteinben és zeaxantinban, amely megelőzheti a szürke hályog és az időskori sárgafolt-elfajulás kialakulását, illetve lassíthatja ezen betegségek súlyosbodását. Mivel antioxidánsban gazdagok, segíthetnek a fenti betegségek utáni regenerálódásban is.

Süssön céklát köretnek
A vakság két leggyakoribb oka a fejlett országokban az ideghártyát tápláló kis ereket károsító magas vérnyomás és a diabétesz. A cékla a benne található antocionanin nevű vegyületnek köszönheti mélyvörös színét – ez erős antioxidáns, amely védelmet nyújt a vérereknek.

Óvatosan a sóval
Kutatások szerint a sóban gazdag étrend növeli a szürke hályog veszélyét, így legjobb, ha igyekszik kerülni a sós ételeket! Használjon só helyett inkább fűszereket, és figyeljen előre elkészített vagy konzerv ételek vásárlásakor, hogy só-, illetve nátriummenteset válasszon!

Munka közben állítsa be óráját, hogy félóránként riasszon
Olvasás, illetve számítógépes munka közben fontos, hogy félóránként szakítsa meg a koncentrálást, és fókuszáljon fél percig egy távoli pontra. Ezzel megelőzheti a szem kifáradását.

Óvja szemét a különböző szennyeződésektől
A hölgyek lefekvés előtt használjanak sminklemosót, hogy ne kerüljön a szemükbe szempillafesték, amely megkarcolhatja a szaruhártyát. Az urak hasonló okokból vegyenek védőszemüveget, ha például asztalosmunkát végeznek vagy a kertben foglalatoskodnak. Az uszodában mindenki viseljen úszószemüveget, mert a klóros víz is káros lehet a szemnek. Fürdés után pedig minden alkalommal tiszta törülközőt használjon, így megelőzheti a kötőhártya-gyulladást.

Vote it up
227
Tetszett?Szavazzon rá!