Öt új szuperétel

Biztosan hallott már például az áfonya jótéteményeiről, ám akadnak más egészséges ételek is

Goji-bogyó
Mi is ez? A Himalájából származó gojit a világ egyik legegészségesebb ételeként tartják számon. Az apró, vörös, mazsolához hasonlító gyümölcsöt több mint kétezer éve alkalmazzák a kínai orvoslásban.

Miért nagyszerű? Kutatások tömkelege vizsgálta már a bogyós gyümölcsök kedvező hatásait az emberi egészségre és teljesítőképességre. A goji-bogyót kiemeli közülük egy sajátosság: fehérjékben gazdag, ami egy gyümölcstől elég szokatlan. Mivel nyersen fogyasztható, ezért veszteség nélkül hozzájuthat az értékes fehérjékhez. Összetétele ideális keveréke a szénhidrátoknak, fehérjének, zsírnak és élelmi rostoknak.

Hogyan fogyassza? Eheti úgy, mint a mazsolát, esetleg levesekhez és teához adva. A gojiból készült gyümölcslé is egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Kakaó
Mi is ez? A kakaó olyan bioaktív vegyületeket tartalmaz, melyekből antidepresszáns hatású vegyületek lesznek a szervezetünkben: ilyen például a szerotonin és a dopamin. A csokoládéban is megtalálható feniletilamin ugyanolyan kémiai válaszokat vált ki az agyban, mint amikor valaki szerelmes lesz. A kakaó továbbá – a vörösborhoz hasonlóan – hatékony antioxidáns vegyületeket, polifenolokat tartalmaz: a kutatók szerint ezek felelősek a csokoládé szív- és anyagcserevédő tulajdonságaiért.

Miért nagyszerű? A kakaó előnyeit nehéz felsorolni. Több vizsgálat kimutatta, hogy a kakaóból származó polifenolok csökkentik a vérnyomást, javítják az inzulinérzékenységet, megelőzik az LDL-koleszterin oxidációját, és emelik a jó HDL-koleszterin mennyiségét. Az étcsokoládéról pedig kiderült, hogy csökkenti a vérrögök kialakulásának esélyét, ezáltal a stroke és a szívroham kockázatát.

Hogyan fogyassza? A kakaó minden gyógyhatását közvetíti önnek az étcsokoládé, mely a legközelebb áll az alapanyagként felhasznált tiszta kakaóbabhoz. De akár eheti magát a kakaóbabot is. Első alkalommal lehet, hogy keserűnek fog tűnni, de hamar hozzá-, sőt rászokik majd. Társítsa a következőként említett goji-bogyóval – valóságos tápanyagbomba!

Açaí
Mi is ez? Az açaí (ejtsd: ászáj vagy ászái) egy brazíliai bogyós gyümölcs, mely telis-teli van antioxidánsokkal. Kedvezően hat a szív egészségére. Kivonatai hatására laboratóriumi kísérletekben elpusztultak a leukémiás sejtek. Segít a kimerültség leküzdésében, javítja az emésztést, elősegíti az alvást, megtisztítja a szervezetet a méreganyagoktól, a bőrt pedig egészségessé és fiatalossá teszi.

Miért nagyszerű? Az açaíban rengeteg az antioxidáns, az aminosav és az omega–3 zsírsav. Utóbbi különösen azok számára hasznos, akik szívbetegségben, diabéteszben, depresszióban és más betegségekben szenvednek. Emellett sok benne az egyszeresen telítetlen zsírsav, valamint az omega–6 és omega–9 is, melyek csökkentik az LDL-koleszterinszintet.

Hogyan fogyassza? Lehet, hogy nehezen fog hozzájutni, de ne adja fel: a bioboltokban többféle açaí-t tartalmazó gyümölcslevet is találhat. Mivel az açaí-termékek viszonylag magas olajtartalmúak, elsőre furcsának találhatja az ízüket, úgyhogy célszerű olyan gyümölcslevet választania, melyekben más gyümölcsökkel együtt szerepel.

Kaukázusi kefir
Mi is ez? A kefir úgy készül, hogy a részben fölözött tehéntejhez kefirszemcséket adnak, majd egy napon át hagyják erjedni. Ez alatt az idő alatt az élesztőgombák megerjesztik a tejet, csökkentik a pH-értékét, és megváltoztatják az állagát. A kész termék rendkívül egészséges élő mikroflórát tartalmaz.

Miért nagyszerű? Amellett, hogy 175 ml kefir fedezi a napi kalciumszükséglet 20%-át, még probiotikumokban is gazdag. Az 1908-ban orvosi Nobel-díjat kapott Ilja Iljics Mecsnyikov Bulgáriában élő embereken tanulmányozta, hogyan hatnak rájuk bizonyos káros baktériumok. Úgy sejtette, hogy az itteni lakosok jó egészségéért és hosszú életéért az a mikroba felelős, melyet az általuk fogyasztott joghurtban talált. Mecsnyikov maga is elkezdett aludttejet és joghurtot enni, s hamarosan javulást vett észre általános egészségi állapotán.

Hogyan fogyassza? A kaukázusi kefirt a tejtermékek pezsgőjének is nevezik, nem véletlenül. Miközben a kefirszemcsék megerjesztik a tejet, kialakul a kefir jellegzetesen csípős íze, melyet a folyamat során felszabaduló, kis mennyiségű szén-dioxid okoz.

Kendermag
Mi is ez? Első hallásra bizonyára a hippik és a marihuána ötlik az eszébe róla, pedig a kender is elsőrangú élelmiszer. THC-t szinte kimutathatatlan mennyiségben tartalmaz, viszont elképesztően sok benne az egészséges zsírsav, ásványi anyag és fehérje.

Miért nagyszerű? A kendermagban ideális az omega–3 és omega–6 zsírsavak aránya: ez segít az egészség hosszú távú megőrzésében. Egy egyesült államokbeli kutatás szerint a kiegyensúlyozott omega-zsírsavak csökkentik az érelmeszesedés és a hirtelen szívleállás kockázatát, valamint gyulladásgátló hatásuk révén mérséklik az artritisz tüneteit. A kendermagban az aminosavak teljes spektruma megtalálható, ezért teljes értékű fehérjeforrásnak számít. Az aminosavak a szövetek megfelelő növekedésében és működésében játszanak szerepet. Nagy éhínségek idején bizonyos civilizációk képesek voltak pusztán kenderen és vízen fennmaradni. A kender fehérjetartalma könnyen emészthető.

Hogyan fogyassza? Bármely más maghoz hasonlóan gyümölcsökkel, gyümölcsturmixokhoz, vagy nyersen salátára szórva. Mára már egyre több egészséges élelmiszert forgalmazó üzlet kínál kenderből készült termékeket, többek között kendermagolajat. Ezt a legjobb, ha salátaöntethez keveri; főzni ne próbáljon vele, mivel nem bírja a melegítést.

Végül egy utolsó megjegyzés az áfonyáról…
Továbbra is igaz, hogy mindenkinek érdemes áfonyát ennie, hiszen remek antioxidáns- és rostforrás. Emellett némi vashoz és C-vitaminhoz is juthat belőle, de ami a lényeg: nagyon finom!

Vote it up
253
Tetszett?Szavazzon rá!