Öt bőrfiatalító étel

Az antioxidánsokban gazdag élelmiszerek segítenek kivédeni a napsugárzás káros hatásait

Az antioxidánsok és a napfény
Bár egyre több ember használ rendszeresen naptejet, és többségük, amikor csak teheti, kalappal és lenge, hosszú ujjú ruhával árnyékolja magát, teljesen senki nem kerülheti el a nap sugarait. Egy 2002-ben elvégzett, úgynevezett placebo-kontrollos, kettős vak vizsgálat (azaz amikor sem a résztvevő, sem a vizsgálatot közvetlenül végző nem tudta, mit kap az illető) kimutatta, hogy az antioxidánsok fogyasztása segít megóvni a bőrt a Nap káros hatásaitól: bizonyos élelmiszerek olyan tápanyagokat tartalmaznak, melyektől a bőr képes regenerálódni és megfiatalodni. De vajon tudta-e, hogy a vérben keringő antioxidánsok mennyisége a napozás hatására csökken? Ijesztő, ugye? Fontos tehát, hogy a bőrben állandóan jelen legyenek az antioxidánsok. Íme, az öt legjobb étel és ital, mely biztosítja ezt!

Meggy
A savanykás, lédús meggy a melatonin nevű antioxidáns legnagyszerűbb forrása. A cseresznye is tartalmazza ugyanezt az anyagot, de a meggyben több van. A melatonin megvédi bőrét az ultraibolya-sugárzástól. A kutatók továbbá felfedezték, hogy ez a hasznos vegyület a már leégett bőr helyreállítását is segíti, mivel elősegíti az új sejtek növekedését. A meggy és cseresznye C-vitaminban is gazdag, mely elengedhetetlen a kollagén termelődéséhez: ez alkotja a bőr természetes „állványzatát”, valamint megelőzi a ráncok kialakulását. Íme, pár meggyes finomság!

Gomba
A gomba nemcsak a kebab vagy pizza finom kiegészítője: tele van olyan bőrvédő tápanyagokkal, mint a szelén. A csiperke (sampinyon) büszkélkedhet minden élelmiszer közül az egyik legnagyobb szeléntartalommal. (Feltéve, hogy szeléndús táptalajon nőtt – sajnos, Magyarországon sok helyen probléma a táptalaj szelénhiánya.) Ez a nyomelem szükséges az emberi szervezet legerősebb antioxidáns enzimének, a glutation-peroxidáznak az előállításához. Ez az enzim semlegesíti a napozás közben a bőrben is keletkező, szabad gyököknek nevezett káros vegyületeket. A gomba ráadásul remek B-vitamin-forrás, ami szintén elősegíti az új, fiatal bőrsejtek keletkezését.

Zöld tea
A forró zöld tea nem épp a legnépszerűbb eleme a piknikkosaraknak, a belőle készült jeges tea azonban a nyár legsokoldalúbb frissítője lehet. Tudósok felfedezték, hogy a zöld tea egyik antioxidánsa, az epigallokatechin-3-gallát (EGCG) gátolja a bőrben keletkező gyulladásokat: az EGCG semlegesíti a szabad gyököket, ezáltal véd azok káros hatásaival szemben is. Ráadásul még a ráncok és más bőrhibák megelőzésében is részt vesz. A Journal of Nutrition folyóirat 2011-es közlése szerint azoknál a nőknél, akik 12 héten át zöld teából származó polifenolokat tartalmazó italt fogyasztottak, a bőr rugalmasabb és puhább lett, kevésbé hámlott, és a nedvességtartalma is megnőtt. A fekete tea nemkülönben hasznos: kvercetin nevű antioxidánsa szintén bőrvédő hatásáról ismert.

Gránátalma
Szórjon pár szem gránátalmamagot a nyári salátákra, a Wisconsini Egyetem egy nemrég elvégzett kutatása szerint ugyanis jót tesz vele a bőrének. A gránátalma különösen gazdag antioxidánsokban: kimutatták róla, hogy a bőr számára előnyös gyulladásgátló hatása van. A tudósok azt is felfedezték, hogy a gránátalma tápanyagai csökkentik az UVB-sugárzás bőrsejtekre gyakorolt rákkeltő hatását.

Zsíros halak
Igaz, az omega–3 zsírsavak nem antioxidánsok, mégis, ha felveszi nyári étrendjébe a lazacot és más zsírosabb húsú halakat, azzal óvhatja a bőrét a napsugárzás okozta káros kipirosodástól. A „jó” zsírok ezen kívül segítenek megőrizni a bőr nedvességtartalmát és ragyogását. További jó hír, hogy a hal remek szelén- és fehérjeforrás: mindkét tápanyag szükséges a bőr regenerálódásához.
 

Persze az ételeken kívül is számos más szépségápolási praktikát ajánlhatunk!

Vote it up
181
Tetszett?Szavazzon rá!