Öt isteni köret

Ezek a finom, sok értékes tápanyagot tartalmazó köretek szinte bármely főétel ínycsiklandó kísérőiként beválnak

Bazsalikomillatú párolt zöldségek
Adjunk egy kis bazsalikomos csavart a zöldségeknek – a végeredmény finomabb és még egészségesebb

Elkészítési idő: 7-8 perc

Hozzávalók (4 személyre): 500 g brokkoli 1 evőkanál extra szűz olívaolaj ízlés szerint 3-4 nagy fokhagymagerezd, vékony szeletekre vágva 1 nagy vagy 2 kicsi piros kaliforniai paprika, megpucolva és felkockázva 1 kis karalábé, meghámozva és falatnyi darabokra vágva 8 szál friss bazsalikom, a levelek finomra aprítva

Elkészítés: 1. Vagdaljuk szét a brokkolit kis rózsákra, a torzsákat hámozzuk meg és vékonyan szeleteljük fel, majd tegyük félre. Egy nagy, teflonbevonatú serpenyőben vagy wokban nagy lángon hevítsük fel az olívaolajat. Tegyük bele a fokhagymát, a kaliforniai paprikát, a karalábét és a brokkoli torzsáit, sózzuk ízlés szerint, és 2-3 percig folyamatosan kevergetve süssük. 2. Ezután adjuk hozzá a brokkolirózsákat, keverjük el, majd tegyünk a zöldségekhez 6 evőkanálnyi vizet, épp annyit, hogy vékonyan bevonja az edény alját. Fedjük le, és közepesen magas hőfokon főzzük 3-4 percig a zöldségeket, amíg a brokkoli élénk zölddé és puhává, de még roppanóssá válik. 3. Keverjük hozzá a bazsalikomot, ismét fedjük le, és hagyjuk még pár másodpercig a tűzhelyen. Tálaljuk azonnal.

Keleties változat: a karalábét helyettesítsük 8 db lecsepegtetett, felezett vagy negyedelt vízigesztenyével, a brokkolirózsákhoz pedig adjunk még egy teáskanálnyi felaprított friss gyömbért és egy fél friss, piros vagy zöld, erek és magok nélküli, felaprított chilipaprikát. A főzés végén a bazsalikom mellett egy evőkanálnyi apróra vágott korianderzöldet is keverjünk a zöldségekhez.

Gyors változat: A brokkoli helyett használhatunk cukorborsót: 1-2 perc alatt elkészül, és a vizet sem szükséges hozzáadnunk. Tálaláskor tegyünk mellé citrom- vagy limegerezdeket: a levet ráfacsarhatjuk a zöldségekre.
 

Hercegnő-burgonyapüréHercegnő-burgonyapüré
Meg fog lepődni, mennyire más, mint a közönséges burgonyapüré, mégis milyen könnyedén elkészül

Hozzávalók: 4 nagyobb szem (kb. 1 kg) sütni való burgonya, meghámozva 1 evőkanál puha vaj vagy margarin 0,5 teáskanál só 1/8 teáskanál fehérbors 1/8 teáskanál őrölt szerecsendió 0,5 dl zsírszegény tej 1 nagy egész tojás és egy tojássárgája

A bevonathoz: 1 tojásfehérje 2 teáskanál hideg víz

Elkészítés: 1. Töltsünk meg félig vízzel egy nagyobb lábast, és erős lángon forraljuk fel. Tegyük bele az egész burgonyát, és kb. 25 perc alatt főzzük puhára, majd egy lyukas merőkanál segítségével tegyük át egy nagy tálba. 2. Melegítsük elő a sütőt 200°C-ra, és vajazzunk ki egy tepsit, vagy béleljük ki sütőpapírral. Gépi mixerrel alacsony fokozaton, körülbelül 3 perc alatt törjük össze a burgonyát, adjuk hozzá a többi összetevőt, állítsuk a sebességet közepesre, és verjük habosra a keveréket. 3. Egy nyomózsákba illesszünk csillag alakú adagolócsövet, kanalazzuk bele a burgonyapürét, és osszuk szét a tepsin 12 darab, körülbelül 5 cm átmérőjű halomba. (Ha előre szeretnénk elkészíteni, ezután lazán fedjük le fóliával, és tegyük a hűtőszekrénybe; így mintegy 4 órán át eláll.) 4. A bevonathoz egy pohárban verjük fel a tojásfehérjét a vízzel. Óvatosan kenjük meg vele a burgonyahalmokat, és 15 perc alatt süssük aranyszínűre.
 

Vadrizs almávalVadrizs almával
A diódarabokkal, almával és csirkealaplével kombinált, egyszerű és egészséges köret bármilyen főétel remek kiegészítője

Elkészítési idő: 50 perc

Hozzávalók: 2,5 dl nyers vadrizs 5 dl csirkealaplé 1 evőkanál olívaolaj 1 nagy fej felkockázott vöröshagyma 1 vékonyan felszeletelt zellerszár 1 közepes méretű, savanykás alma, apróra vágva vagy lereszelve 0,5 dl aprított petrezselyem 0,5 dl aprított, megpirított dió 1 teáskanál szárított majoranna ¼ teáskanál só, ugyanannyi bors

Elkészítés: 1. A vadrizst tegyük fém szűrőbe, és folyó hideg víz alá tartva mossuk meg, közben mozgassuk át a kezünkkel, hogy alaposan kitisztuljon. Közepes méretű edényben nagy lángon forraljuk fel a csirkealaplevet. Keverjük bele a rizst, várjuk meg, amíg újra forrni kezd, ekkor vegyük takarékra, és lefedve főzzük 40 percig, amíg a rizs az alaplé legnagyobb részét magába szívja. A felesleget öntsük le. 2. Közben egy nagy serpenyőben közepes lángon hevítsük fel az olajat. Adjuk hozzá a hagymát és a zellerszárat. 5 perc alatt pároljuk puhára a zöldségeket, majd keverjük hozzá az almát, petrezselymet, diót, majorannát, sót és borsot. Gyakori kevergetés mellett főzzük további két percig. 3. Végül keverjük a megfőtt vadrizst az almás-diós zöldségekhez, és 2-3 perc alatt melegítsük át.
 

Sütőtök-gratinSütőtök-gratin
Tízgrammnyi fehérjét és tekintélyes adag karotint tartalmaz, így egészségesebb aligha lehetne

Elkészítési idő: 15 perc + 45 perc

Hozzávalók: 1 kb. 1 kg-os sonkatök kimagozva, meghámozva, hosszában és keresztben 4 részre vágva 1 közepes, vékonyra szeletelt vöröshagyma 3,5 dl kiengedett mélyhűtött kukorica 2,25 teáskanál extra szűz olívaolaj 0,8 dl reszelt parmezán

Elkészítés: 1. Melegítsük elő a sütőt 200°C-ra. A sütőtök darabjait hosszában negyedeljük el, majd mindegyik darabot vágjuk fel 1 cm vastag kockákra. Tegyük egy nagy tálba a hagymával, kukoricával és az olajjal együtt, és keverjük össze alaposan. (Egy nagyobbfajta sütőtök felvágása nem mindig könnyű; a legjobban egy széles pengéjű, erős szakácskéssel boldogulhatunk.) 2. Rendezzük el a zöldségeket egy 30 x 20 cm-es sütőtálban. Süssük körülbelül 40 percig, amíg a sütőtök megpuhul; a félidőben egyszer keverjük át. Szórjuk a parmezánt a zöldségekre, és süssük még 5 percet, hogy a sajt megolvadjon és aranyszínűre piruljon. 3. Változat: újszerű tésztaétellé varázsolhatjuk a receptet, ha az előkészített, felkockázott és megsütött zöldségekhez egy üveg jó minőségű paradicsomos tésztaszószt keverünk, és az egészet frissen kifőzött, forró tésztával tálaljuk.
 

Sajtos burgonyapuffancsSajtos burgonyapuffancs
Ejtse ámulatba a vendégeit, vagy akár a családot egy szürke hétköznapon

Elkészítési idő: 15 + 30 perc

Hozzávalók (12 személyre): 90 dkg sárga burgonya 3 tojás • 0,6 dl étolaj 0,8 dl maceszliszt 1 teáskanál só 0,5 teáskanál sütőpor 2 szál felkarikázott újhagyma 1 bögre reszelt ementáli sajt

Elkészítés: 1. Melegítsük elő a sütőt 190°C-ra, és vajazzunk ki négy 12 darabos mini muffintepsit. 2. Hámozzuk meg a burgonyát, és reszeljük le nagy lyukú reszelőn, vagy aprítsuk össze egy késes konyhai mixerben. 3. Közepes méretű tálban villával verjük fel a tojást, és adjuk hozzá az olajat. 4. Egy másik tálban vegyítsük össze a maceszlisztet, a sót és a sütőport, majd keverjük hozzá a tojáshoz. Tegyük hozzá a burgonyát, újhagymát és a reszelt sajtot. 5. A keveréket kanállal osszuk szét a muffinformákban, és 25-30 perc alatt süssük aranyszínűre.

Vote it up
252
Tetszett?Szavazzon rá!