Öt tanács cukorbetegeknek

Néhány apró változtatással éveket adhat az életéhez. Például ügyeljen rá, hogy sötét legyen a hálószobában

A diabétesz népbetegség, világszerte immár 350 millió embert érint, Magyarországon pedig a felnőtt lakosság több mint 5 százalékát. Márpedig ez egyre több szívrohamot és stroke-ot, illetve rövidebb várható élettartamot is jelent, mivel ezek kockázatát a cukorbetegség többszörösére emeli. „Táplálkozzon tudatosan és végezzen rendszeres testmozgást” – egyszerű tanács, mégsem könnyű teljesíteni. A következő néhány konkrét példa viszont nagy segítség lehet.

Köretként egyen salátát
Tálaljon salátát a magas széndhidrát-tartalmú ételek mellé, mint a tészták, a krumplis vagy rizses főztök, és ne felejtse le a salátáról az ecetes öntetet. Egy friss kutatás szerint másfél evőkanál ecetes salátaöntet 42 százalékkal csökkentheti az étkezés utáni vércukorszint-kiugrást.

Így készítse el a tésztát
Fontos, hogy szervezete reagáljon a vércukorszint-csökkentő hatású hormonra, az inzulinra. Ebben is segíthet, ráadásul még finom is, ha a tésztát, természetesen némi zöldséggel, extraszűz olívaolajban szotírozza, vagyis nagy lángon, gyakori mozgatással hirtelen kisüti. Egy túlsúlyos nőkkel végzett vizsgálat szerint ez a módszer jelentősen növeli az inzulinérzékenységet. A kutatás elemzői szerint magas szénhidrát-tartalmú ételek szotírozásával pórázon lehet tartani a vércukorszintet.

Mozogjon rendszeresen
Egy új kutatás szerint már napi egyetlen alkalom mérsékelt testmozgás is segíthet megzabolázni a vércukrot – a szakaszosan végzett kisebb gyakorlatok ugyanolyan hatékonynak mutatkoznak, mint a folyamatosan végzett edzés. Igyekezzen beiktatni a napi rutinjába legalább 30-45 percnyi testmozgást. Ezt azonban nem fontos egyben elvégezni: végezzen gyakorlatokat például tévézés közben a reklámblokkok idején, illetve igyekezzen további hasonló kieső perceket találni.

Legyen sötét a hálószobában
Ha nem alszik esténként 7-8 órát, a cukorbetegség súlyosbodásának veszélye 40–90 százalékkal növekedhet, állítja egy vizsgálat eredménye. Hogy jobban és hosszabban aludjon, próbálja minél hatékonyabban elsötétíteni a hálószobát: még a leggyengébb fényforrás, mint az olvasólámpa vagy egy bekapcsolva felejtett monitor is lassítja a melatonin, az alvási hormon termelését. Ha ágyban akar olvasni, viseljen sárga lencséjű szemüveget, amely kiszűri a melatoninnak kifejezetten ártalmas kék fényeket. A számítógépekre pedig kifejlesztettek olyan ingyenesen letölthető szoftvert, amely ugyanezt a célt szolgálja, ez az F.lux, letölthető innen (sajnos a menüje angol nyelvű).

Krumpli helyett dió?
A krumpli kettős átoknak bizonyult egy nemrég befejeződött kutatás során: nemcsak növeli a vércukorszintet, hanem hizlal is. Ezzel szemben a dió, bár magas a zsírtartalma, segíthet a fogyásban, feltéve ha chips vagy hasábburgonya helyett fogyasztja; a pisztácia, a mandula és a mogyoró pedig képes a vércukrot szinten tartani.