Újfajta edzésmódszerek

Manapság sok edzőteremben belekóstolhat az ember az ősi kínai mozgásformáktól kezdve számos táncstílusba, de akár a bokszba is. Melyik kinek jó?

Tajcsi
Az ősi kínai meditatív mozgásművészet (jelentése körülbelül „a legfőbb törvény”, „legfelsőbb ököl”) lassú, egyenletes mozdulatsorokból épül fel, melyek nemcsak a testet, de a szellemet is erősítik. A legtöbb mozdulatsort állva kell végezni. A belső nyugalom kulcsfontosságú a gyakorlatok helyes végrehajtásához.

A tajcsi előnyös hatásait számos vizsgálat igazolja: minden életkorban fejleszti az egyensúlyérzéket, növeli a rugalmasságot, javítja a szív és az érrendszer állapotát. Mérsékeli az ízületi fájdalmakat és az ízületek mozgáskorlátozottságát, csökkenti az elesés veszélyét, a magas vérnyomást, növeli a légzőkapacitást. Különösen hasznos idősebb, akár krónikus betegségben szenvedő emberek esetében.

Pilates (ejtsd: pilátesz)
A módszert a német származású Joseph Pilates dolgozta ki az első világháború idején. A precízen végrehajtandó mozgások sorozatának célja az egyensúlyérzék fejlesztése, a rugalmasság fokozása és a gerinc erősítése. Mindez lassú, egyenletes légzéssel egészül ki. Az edzéseken időnként a szintén Pilates által kifejlesztett gépeket is igénybe veszik.

A technika enyhíti a fájdalmakat és erősíti a mélyizmokat. Egyesek szerint ezzel a módszerrel hatékonyabban kezelhető a fájdalmas alsó háti szakasz, illetve növelhető a rugalmasság, mint a hagyományos orvosi módszerekkel. Megfelelően képzett (nem egy hétvégi gyorstalpalót elvégzett) tréner mellett a sérülés kockázata nagyon alacsony.

Fitneszlabda
Bizonyára mindenki látott már boltban vagy edzőteremben óriási fitneszlabdát. A has és a hát erősítésére kiválóan alkalmas eszköz az egyensúlyérzéket is nagyszerűen fejleszti. De miből áll egy edzés? Ha például háttal ráfekszik a labdára, csinálhat felüléseket. A felülésekhez szükséges izomerőn kívül további erőfeszítést kíván az egyensúly megőrzése is. Ha csípőszélességű terpeszben ráül a labdára, és megpróbálja felemelni az egyik lábát, kiderül, hogy nem könnyű az egyensúlyozás.

A fitneszlabdával végzett gyakorlatok viszonylag kis intenzitásúak, ám erősítik az izmokat, és növelik a rugalmasságot. A labdát otthon is használhatja, a gyakorlást könyvek, DVD-n kapható vagy Youtube-on megnézhető oktatófilmek segítik.

Csak haladóknak!
Kickbox
(ejtsd: kikboksz) A 21. század legintenzívebb mozgásformája. Csak azoknak való, akik jó kondícióban vannak, és nagy erőfeszítést, sok energiát kívánó, a testet erősítő sportot keresnek. Az edzéseknek a nyújtás is része. A kickbox alapvető mozdulatai a rúgások, az ütések, az elhajolások. Csak akkor vágjon bele, ha készen áll a kemény munkára!

Kettlebell (ejtsd: ketlbell) Az intenzív – nem igazán kezdőknek való – sportág orosz eredetű; tekegolyószerű vassúlyokat a kézben tartva kell végezni (mégsem egyszerű súlyemelgetésről van szó). A Pilateshez és a jógához hasonlóan a hangsúly itt is a mélyizmok erősítésén van, de maga a mozgás gyorsabb. Ez a típusú erősítő óra csak az edzettebbeknek ajánlott!