Úszás – pró és kontra

Tényleg fogyaszt? Gátolja az öregedést? Jó az ízületeknek? Segít az asztmásokon? És vajon nem túl ártalmas a klór?

Asztma
– Az úszást olykor úgy jellemzik, hogy ez a tökéletes testmozgás az asztmások számára – mondja Greg Smith, az új-dél-walesi Asztmaalapítvány vezetője. Az alapítvány egyik vizsgálata során 73 gyermeket vontak be egy úszási programba, s közel a felük azt mondta, hogy így kevesebb vagy más típusú gyógyszerre térhettek át. A gyerekcsoport kétharmada arról számolt be, hogy kevesebb gyógyszerre volt szüksége a tünetmentes állapot fenntartásához. A víz fölött párásabb a levegő, így kisebb a valószínűsége annak, hogy a légutak izmait görcsös összehúzódásra késztetve rohamot idéz elő, magyarázza Smith.

Segít az ízületeknek
– Az úszás kiváló, az egész testet igénybe vevő testmozgás, amely nem terheli meg az ízületi gyulladásban szenvedők ízületeit – mondja Robert Robergs, az Új-mexikói Egyetem testmozgás-élettani laboratóriumának a vezetője. A víz felhajtóereje segít enyhíteni a csontok és ízületek terhelését. Derékig a vízben állva testsúlya 50 százalékát kell megtartania; ha a melléig ér a víz, 25, ha pedig a nyakáig, akkor mindössze 10 százalékát.

Öregedésgátlás
Az Indiana Egyetemen megállapították, hogy azoknál a 40 év feletti, hosszú ideje úszó személyeknél, akik hetenként legalább ötször úsznak, az átlagosnál kevesebb jele észlelhető az öregedésnek. A kutatást vezető dr. Joel Stager szerint alacsonyabb a vérnyomásuk és a vérük triglicerid- és koleszterinszintje; jobb a tüdőfunkciójuk, és az izomtömegük is nagyobb.

Izomépítés
Az úszás az összes fő izomcsoportot megmozgatja, és mivel a víznek 12-szer nagyobb az ellenállása, mint a levegőnek, ez a testmozgás hatékonyan erősíti az izmokat. A csontsűrűség növelésére, fenntartására viszont már nem annyira alkalmas: ahhoz súlyzós vagy hasonló, súlyterheléssel járó gyakorlatokat kell végezni.

A klór árt a tüdőnek
A Dél-afrikai Sporttudományi Intézet egy vizsgálata szerint jelentősen nagyobb a testmozgás kiváltotta légzési problémák gyakorisága azon úszók körében, akik klórozott vizű uszodákba járnak. 2010-ben pedig brüsszeli kutatók állapították meg, hogy a fedett uszodákban úszni tanuló csecsemőknél nagyobb az asztma és a gyakran kiújuló hörghurut kialakulásának a kockázata. Úgy gondolják, hogy a klórtartamú gáz különösen súlyosan károsítja az egészen kicsi gyermekek tüdejét.

Irritáció
A klór elpusztítja a bőrkiütést és a külső hallójárat gyulladását okozó mikrobák többségét, de a hasmenést előidéző Cryptosporidiummal már nehezen birkózik meg. Ha pedig túl alacsony a klór koncentrációja, a közte és a vizelet, illetve a verejték anyagai közötti reakciókban klóraminok képződhetnek, amelyek bőr-, szem- és légúti irritációt okozhatnak. – A sokak által használt uszodák vizében akár 3-4 ppm (milliomodrész) klórra is szükség lehet a klóramin-reakciók megakadályozásához – mondja Tom Griffiths, a Pennsylvaniai Állami Egyetem vízbiztonsági kutatója.

Fogyás
Az úszás nagyszerű módszer ugyan a kondíció javítására, de a fogyást nem feltétlenül gyorsítja fel. Robert Robergs magyarázata szerint a tudósok úgy vélik, hogy a vízbe merülő testben olyan bonyolult idegi folyamatok indulnak el, amelyek csökkentik az anyagcsere sebességét, és emiatt a szervezet kevesebb energiát éget el.

Lehet egy másik ok is, mondja Louise Burke, az Ausztrál Sportintézet professzora: – Az úszás egyeseknél étvágyfokozó hatású, s ezért többet esznek, mint szeretnének.

Az ítélet
Az úszás mindenki számára kitűnő mozgásforma az edzettségi állapot fenntartására, de különösen azok számára, akiknél az egyéb típusú testmozgások fájdalmat okoznak. De ha fogyni szeretne, bele kell húznia: egy 70 kilogrammos úszó lendületes gyorsúszással is csak percenként 8,35 kcalt éget el. Egyes szakértők azt tanácsolják, hogy az asztmában szenvedők kerüljék el azokat az uszodákat, ahol a klór koncentrációja jelentősen meghaladja a 0,5 ppm értéket. De akkor hogyan védekezzenek a klóraminok ellen? – Lehetőség szerint olyan uszodát válasszanak, ahol klórmentes fertőtlenítőszert, például monoperszulfát-alapú oxidálóanyagokat használnak – javasolja Griffiths –, és ahol rendszeresen cserélik a vizet. A fedett uszodákban UV-fénnyel üzemelő fertőtlenítőrendszernek kell lennie, illetve jól működő szellőzőrendszernek, amely friss levegőt fúj a csarnokba, és a forgalmasabb időszakokban eltávolítja onnan a klóraminokat.

Vote it up
301
Tetszett?Szavazzon rá!