18 módszer, amellyel akár 100 évig élhet

Például: olvassa fordítva az újságot, pletykálkodjon jókat, egyen-igyon vöröset és mocorogjon sokat

Az európai nők átlagos várható élettartama alig tíz év alatt 81,8-ről 83,7 évre, míg a férfiaké majdnem három évvel, 75,3-ről 78 évre nőtt. Magyarázatot részben a javuló egészségügyi ellátás és a csökkenő gyermekhalandóság ad, továbbá a jobb iskolázottság. Minden jel szerint az aktív és hasznos élettartam tovább növelhető. Olykor meglepő módokon…

Vitázzon a partnerével
Ne fojtsa el az érzelmeit. A Jénai Egyetem kutatói megállapították, hogy azok az emberek, akik hangot adnak haragjuknak és más negatív érzéseiknek, jó két évvel tovább élhetnek azoknál, akik magukba fojtják az érzéseiket. Idővel ugyanis az elfojtott harag magas vérnyomást, álmatlanságot, szívproblémákat okozhat, és növelheti a rák kialakulásának a kockázatát.

Olvasson megfordított képes újságot
Ha mindennap szándékosan kilép a komfortzónájából, például olvasás közben fordítva tartja az újságot, az enyhe stresszt gyakorol az agyra, ami ellen az védekezni kezd. A védekezés részeként a korral összefüggő károsodásokat is regenerálja – állítja dr. Marios Kyriazis, a brit Hosszú Élet Társaság orvos tanácsadója. Javasolja, hogy az idősek írjanak bal kézzel (a balkezesek jobbal), érveljenek ellentétesen azzal, amit valójában vallanak, sőt hallgassanak olyan zenét, amit ki nem állhatnak. Íme, pár további elmefrissítő tipp!

Feküdjön le korábban
A kutatók úgy vélik, a kevés alvás negatívan befolyásolja a szervezet azon képességét, hogy meg tudjon birkózni a stresszel. – Azok, akik rendszeresen hat óránál kevesebbet alszanak éjszaka, nagy valószínűséggel idő előtt meghalnak – mondja Francesco Cappuccio professzor, a Nápolyi Egyetem alvásszakértője.

Már egy órával több alvás is elegendő lehet ahhoz, hogy hat hét alatt csökkenjen a vérnyomás. A Harvard Üzleti Iskolájának egyik felmérése kimutatta, hogy ha azok, akik korábban hét órát vagy annál kevesebbet aludtak éjszakánként, egy órával korábban feküdtek le, vérnyomásuk (s ezzel együtt a szívroham és a stroke kockázata) jelentősen csökkent. 

Fejhallgató hangerejétől megriadt idős nőEgyen vöröset
– Egy piros húsú paprika több C-vitamint tartalmaz, mint egy narancs, a céklában lévő nitrátok segítenek ellazítani az ereket, a paradicsom pedig (főként főzött állapotában) tele van likopinnal, ami rendkívül hatékony antioxidáns, s védelmet nyújthat a rák, a szívbetegségek, továbbá más egészségi problémák esetén – mondja dr. Susan Jebb, az angliai Cambridge-ben működő Orvosi Kutatási Tanács Emberi Táplálkozást Kutató részlegének vezetője.

Esténként egy pohár bor
Próbáljon megállni esténként egy pohár (125 ml) vörösbornál (ez 15 gramm alkoholnak felel meg). A kutatások szerint a vörösbor flavonoidokat és rezveratrolt juttat a szervezetbe. Ezek a vegyületek csökkenthetik a szívbetegségek és bizonyos ráktípusok kialakulásának kockázatát, illetve lassíthatják az idegrendszer progresszív betegségformáinak (például az Alzheimer-kór) előrehaladását.

De ha valaki rendszeresen napi 30 grammnyi alkoholt iszik, azzal már növelheti a szájüreg, a torok, a nyelőcső, az emlők és a belek rákos megbetegedésének és a májkárosodásnak a valószínűségét.

Gyakorolja a lendítést
Hatszázezer svéd bevonásával végzett vizsgálat arra utalt, hogy a golfozók élettartama átlagosan öt évvel hosszabb azokénál, akik nem golfoznak. – Egy golfjátszma átlag négy-öt órai szabadban tartózkodást jelent, hat-hét kilométer tempós gyaloglást, ami köztudottan jót tesz az egészségnek – mondja Anders Ahlbom, a Karolinska Intézet professzora.

Kezdjen mocorogni
A vizsgálatok azt mutatják, hogy már a legcsekélyebb aktivitás (például a fészkelődés) hatására felszabadul az agy egyik fehérjéje, a BDNF (agyi neurotrofikus faktor), amely John Ratey-nek, a Harvard Orvosegyetem pszichiáterének a véleménye szerint visszafordítja a sejtek öregedéssel összefüggő degenerálódását. Azt javasolja, hogy mobiltelefonunkon állítsunk be figyelmeztető jelzést, és óránként nyújtózkodjunk, ugrándozzunk vagy járjunk egyet.

Válasszon egészséges barátokat
A társasági élet, noha általában így gondolják, nem okvetlenül védi az egészséget. Az a fő, hogy egészséges életmódú emberekkel töltse az időt, a barátok ugyanis öntudatlanul is hatással vannak az ember viselkedésére.

A túlsúlyos barátok különösen ártalmasak lehetnek. A New England Journal of Medicine orvosi szakfolyóiratban közölt cikk szerint ha legjobb barátunk kövér, 171 százalékkal nagyobb eséllyel leszünk mi is kövérek, még ha az illető tőlünk több száz kilométerrel távolabb él is.

Dr. Consuelo López Nomdedeu, a madridi Nemzeti Közegészségügyi Intézet táplálkozási szakértője szerint ez párokra is igaz: – Ha egy nő felszed pár kilót, a férje gyakran „követi”. Olyan közeget teremtenek, amelyben a súlygyarapodás normális jelenség.

Szobanövényt a kezében tartó idős nőÁlljon neki kertészkedni
– A kertészkedés a kardiovaszkuláris edzést ruganyossággal, állóképességgel és izomerővel egészíti ki. Eme előnyökre ráadásul jóval élvezetesebb módon tesz szert, mintha órákig gyalogolna a futópadon – mondja dr. Roger Henderson brit családorvos és antiageing-szakértő.

Már 45 percnyi rózsametszéssel vagy 25 perces ásással is akár 150 kilokalóriát égethetünk el, a francia Nemzeti Kertészeti Társaság számításai szerint.

Maradjon szexuálisan aktív
Egy 45–59 éves, dél-walesi férfiak részvételével végzett vizsgálat kimutatta, hogy a rendszeres szexuális életnek védő hatása van – azok a walesi férfiak, akiknek hetente kétszer orgazmusuk volt, felére csökkentették korai halálozásuk esélyét.

Azonkívül, hogy felpörgeti a vérkeringést és csökkenti a stresszt, a szex következtében DHEA, a tesztoszteron egyik előanyaga szabadul fel, amely elősegíti a szövetek regenerálódását és gyógyulását; természetes antidepresszáns is, különösen a nőknél.

Maradjon ágyban téli hétfőkön
Tizennyolc százalékkal nagyobb eséllyel halunk meg hétfőn, mint vasárnap (ez alighanem összefügg azzal, hogy újra munkába kell menni), és 25 százalékkel nagyobb eséllyel télen, mint nyáron, állítja dr. Sarah Brewer londoni családorvos, a Jó formában hatvan felett című könyv szerzője. Mindezért a biológiai óránk okolható, mely befolyásolja a vérnyomást, a pulzust és az agy tevékenységét.

Szórjon kevesebb sót
Ha minden sózás fél gramm sót jelent, napi egy hintéssel kevesebb 3,5 grammos heti sóbevitel-csökkenést eredményez. A legtöbb ember 9 gramm sót fo­gyaszt naponta, 3 grammal többet a kelleténél. Ez a kis változtatás a helyes irányba terelhet bárkit, és csökkenti a stroke és a szívbetegség kockázatát.

Kezdjen jógázni
Egy szívbeteg páciensekkel végzett indiai vizsgálat kimutatta: a hosszan tartó nyújtás (jóga formájában) mérsékelt aerob gyakorlatokkal és étrendi megszorításokkal együtt csökkentette a koleszterinszintet, és visszafordította az artériák megkeményedésének folyamatát.

Ha nem nyújtjuk rendszeresen az ínszalagjainkat és az izmainkat, akkor egyre rövidebbek lesznek – míg végül a mozgásterünk beszűkül és az ízületeink megterhelődnek. Íme, pár egyszerű nyújtó gyakorlat!

Pletykálkodjon
Egy jó kis traccsparti emeli a nőknél a progeszteron hormon szintjét, amitől csökken az idegesség és a stressz, állítják a Michigani Egyetem kutatói. Alig 20 perc elteltével a pletykálkodó lányok progeszteronszintje magasabb volt, mint a nem pletykálkodóké.

De ebből nem csupán a nők profitálnak. A stockholmi Karolinska Intézet kutatói szerint a szoros barátság és az erős társas kapcsolatok középkorú férfiak körében nagymértékben csökkentik a szívroham és a halálos kimenetelű szívkoszorúér-megbetegedések kockázatát.

Bokszot imitáló idős nőAludjon külön ágyban
Ha megosztja valakivel az ágyát, az megzavarja az alvását, és kihat az egészségére is – mondja dr. Neil Stanley, aki a Surrey-i Egyetem alváslaboratóriumát vezeti.

Ha a pár egyik tagja alvás közben megmozdul, 50 százalék annak az esélye, hogy a másikuk is így tesz; a horkolás csak tovább ront a helyzeten. – Az emberek úgymond szeretik maguk mellett érezni a másikat alvás közben. Csakhogy ehhez ébren kellene lenniük.

Napi egy csésze tea
Rotterdami tudósok kimutatták, hogy a fokozott teafogyasztás segíthet megelőzni az ischémiás szívbetegséget. Azok, akik naponta 1-2 csésze teát ittak, 43 százalékkal kisebb valószínűséggel haltak meg szívbetegségben, mint a napi egy csészénél kevesebbet fogyasztók.

Lélegezzen szívószálon át
Szánjon naponta pár percet arra, hogy szívószálon át mélyen, hosszan lélegezzen; ezzel az egyszerű gyakorlattal előbb-utóbb mélyebben fogja beszívni a levegőt, ami javíthatja a tüdőfunk­ciókat és a tüdő kapacitását (ezek a korral egyébként csökkennek), lassítja a pulzust és csökkenti a vérnyomást – állítja dr. Mike Moreno, aki könyvet írt az öregedés megállításáról.

Nevessen sokat
A humor fokozhatja a fertőzésekkel szembeni védekezőképességet, mondják a Norvég Tudományos és Műszaki Egyetem kutatói. A nevetés hét éven át tartó vizsgálatával kimutatták, hogy azok, akik a világot igen mulatságosnak találták, 35 százalékkal kisebb eséllyel hunytak el a vizsgálat alatt. Azok, akiknél rákot diagnosztizáltak, hetvenszer nagyobb valószínűséggel érték meg a vizsgálat végét, ha az életük fontos része volt a nevetés.

Vote it up
351
Tetszett?Szavazzon rá!