A D-vitamin-hiány kilenc jele

Ha gyakran lebetegszik, fáradtnak érzi magát vagy verejtékezik a homloka, talán nincs elég D-vitamin a szervezetében

Mindennap sétál a napon (természetesen megfelelő napvédő használatával). Rendesen táplálkozik. Eleget alszik. Betartja az egészségügyi szakértők ajánlásait, egyet kivéve – nem jut elég D-vitaminhoz. Ritkán fordul elő, de a kórosan alacsony D-vitamin-szint gyerekkorban angolkórhoz, a felnőtteknél csontlágyuláshoz vezet. Megfelelő kezelés nélkül ezek a betegségek csontfájdalmakat, gyenge, törékeny csontokat, izomfájdalmat és -gyengeséget okozhatnak, állítják a Cleveland Klinika orvosai. Ám a legújabb kutatások szerint már a viszonylag kis mértékű D-vitamin-hiány is összefüggésbe hozható olyan betegségekkel, mint a diabétesz, az artrózis és a rák. Az alábbi jelek arra utalnak, hogy ön nem jut elég D-vitaminhoz. Ha ezeket tapasztalja, kérdezze meg orvosát, nincs-e szüksége vérvizsgálatra. Ez alapján lehet a tényleges D-vitamin-szintet megállapítani. Ennek eredménye alapján lehetséges, hogy D-vitamin-pótlásra van szüksége.

Állandóan fáradt
Ha nem jut elég D-vitaminhoz, akkor is kimerültnek érezheti magát, ha eleget alszik. – Egyre több bizonyíték utal arra, hogy a D-vitamin-hiány fáradékonyságot és alvászavarokat okozhat – mondja dr. Catherine G. R. Jackson, a fresnói Kalifornia Egyetem kineziológia és edzéstudományi professzora. A North American Journal of Medical Sciences szaklapban megjelent felmérés szerint a kimerültségre panaszkodó emberek többségénél alacsony D-vitamin-szintet mértek. A vitaminpótlás enyhítette tüneteiket. A fáradtság mögött még ezek az okok állhatnak.

Búskomor
A depresszióra utaló tünetek összefügghetnek a D-vitamin-hiánnyal. Egy kaliforniai D-vitamin-pótlással kapcsolatos tanácsadással foglalkozó intézet munkatársai szerint az agyban több olyan helyen találtak D-vitamin-receptorokat, amelyek a depresszióhoz kapcsolhatók. Több felmérés is kimutatott összefüggést a D-vitamin szintje és a depressziós tünetek között. Ám még nem világos, hogy a depresszió miatt csökken-e a D-vitamin-szint vagy a vitamin hiánya okozza-e a depressziót. Figyeljen oda a depresszió rejtett tüneteire.

Gyakran verejtékezik a homloka
A gyöngyöző homlok a D-vitamin-hiány egyik jellegzetes tünete. Ha akkor is izzad, amikor a testhőmérséklete vagy fizikai igénybevétele ezt nem indokolja, alighanem több D-vitaminra van szüksége.

Fáj a csontja
A kevés D-vitaminhoz jutó felnőttek gyakran panaszkodnak csont- és izomfájdalmakra, különösen télen. Reggelente az ízületeik is merevebbek. – Ezeknek a fájdalmaknak nagy része az egyik klasszikus D-vitamin-hiányos betegség, a csontlágyulás tünete – mondja dr. Sonya Angelone, a Táplálkozástudományi Akadémia szóvivője. A lágy csontok könnyebben görbülnek és törnek, mint az egészségesek.

Erekciós problémát tapasztal
Az erekciós zavarokért a D-vitamin-hiány is okolható. A Journal of Sexual Medicine-ben közölt felmérés szerint a súlyos erekciós problémával küzdő férfiak D-vitamin-szintje lényegesen alacsonyabb volt, mint az enyhébb zavartól szenvedőké. Azok a férfiak, akiknél erekciós problémát állapítottak meg, gyakran szívbetegek is voltak, amit szintén összefüggésbe hoztak a D-vitamin hiányával. Több szakértő is állítja, hogy a D-vitamin-hiány kezelése csökkenti az erekciós zavarok kockázatát, állítja dr. Angelone.

Hajlamos a fáradásos csonttörésre
– Amikor a csont egészsége szóba jön, a legtöbben a kalcium hiányáról beszélnek. Hozzá kell azonban tenni, hogy D-vitamin nélkül a kalcium nem tud megfelelően hasznosulni – mondja Jennifer Giamo táplálkozási szakértő, okleveles személyi edző (aki már hét maratont futott végig). – A D-vitamin, különösen a D3, amely fokozza a kalcium felszívódását a bélből, megakadályozza a csontok elvékonyodását, meggyengülését. – A Journal of Foot and Ankle Surgeryben megjelent felmérés azt mutatta ki, hogy a megerőltető edzésprogramot végzőknek magasabb D-vitamin-szintre van szükségük, hogy csökkentsék a fáradásos csonttörés kockázatát.

Fizikai teljesítőképessége nem az igazi
A kevés D-vitamin kihathat a kondíciójára és az izomteljesítményére. – Eleinte talán észre sem veszi, hogy romlik a formája – állítja Paige Waehner személyi edző, szakíró. A Health & Fitness Journal közölte azt a felmérést, amely kimutatta, hogy a D-vitamint tartalmazó kiegészítők javítottak azoknak a fizikai teljesítményén, akiknél korábban vitaminhiányt állapítottak meg. – A D-vitamin hiánya kihathat a gyulladások lefolyására. Az intenzív testedzés után a szervezet gyulladásos állapotba kerül – magyarázza Giamo. – Ha a D-vitamin szintje megfelelő, az edzés után a szervezet hamarabb leküzdi a gyulladást. – Ám Giamo figyelmeztet, ha valaki megfelelő mennyiségben jut D-vitaminhoz táplálkozás útján, nem ajánlott kiegészítők fogyasztása, mert azok már nem fokozzák a teljesítményét, s a regenerálódás sem lesz gyorsabb. – A D-vitamin zsírban oldódó hormon, amely nem távozik a szervezetből, ezért túlzott fogyasztása káros is lehet – teszi hozzá Giamo.

Nem tudja kialudni magát
Egy felmérés során azt állapították meg, hogy azoknál, akiknek megfelelő volt a D-vitamin szintje, 16%-kal kisebb az alvászavar kockázata, olvasható a Journal of Sleep Researchben. Egy másik felmérésben 1500 olyan beteget vizsgáltak két éven keresztül, akik nem tudtak eleget aludni. – A D-vitamin-kiegészítők fogyasztása mérhetően javította az alvásukat – mondja dr. Jackson.

Minden nyavalyát elkap
Legyen az megfázás, vírusos fertőzés, influenza, ön elkapja. – A D-vitamin-hiányt összefüggésbe hozták az immunrendszer működésével – állítja dr. Jackson. – A környezetében fellelhető kórokozók könnyebben megbetegíthetik, ha az immunrendszere nem működik megfelelően. – Az Archives of Internal Medicine című folyóiratban közölt felmérés szerint azok a felnőttek, akiknél alacsony D-vitamin-szintet mértek, gyakrabban számoltak be megfázásról, köhögésről vagy felső légúti fertőzésről. A magasabb D-vitamin-szintű embereknél ráadásul gyorsabban véget ért az influenza.

Vote it up
120
Tetszett?Szavazzon rá!