A jó alvás apró titkai

Hét ritkán emlegetett praktika az igazán pihentető alvásért. Itt van mindjárt a pulyka és a banán mint altató eledel

Frissítse fel az emlékezetét
A rossz alvásnak általában kézzelfogható tünetei vannak. De gondolt-e már arra, hogy feledékenysége hátterében a pihentető alvás hiánya állhat? Ha elpanaszolja orvosának, hogy sokszor nem jut eszébe egy ismerőse neve, és már kétszer is elfelejtett elmenni a fogászatra a megbeszélt időpontban, a jelenséget általában egyszerűen az öregedésnek tulajdonítja. Valószínűleg nem kérdezne rá, hogy ön hogyan és mennyit alszik, pedig fontos tudni. A kutatások szerint ugyanis az alvás mennyisége és minősége nagyban befolyásolja az emlékezőtehetséget, különösen a tények és események felidézésére való képességet. Legközelebb említse meg, hogy alvászavarai vannak. Orvosa ennek tudatában segíthet memória- és alvásproblémái megoldásában.

Fűben-fában...
Elgondolkozott már azon, hogy az orvosok miért kapják elő rögtön a recepttömböt, ha álmatlanságra panaszkodik a beteg? Azért, mert gyakran csak 10 perc jut egy páciensre, a tabletta pedig gyors és hatékony megoldás – de csak átmenetileg. Minden gyógyszernek, így az altatóknak is vannak mellékhatásai, könnyen hozzá lehet szokni, ezért sokan már nem is képesek elaludni nélkülük. Ráadásul általában egyre nagyobb adagokra lesz szüksége ahhoz, hogy álomba szenderüljön. Másnap reggel kábultan ébred, pedig az éjszakai alvás célja, hogy pihenjen és felfrissüljön. Mielőtt a legdrasztikusabb eszközhöz folyamodna, próbálja ki a jóval kíméletesebb gyógynövénykészítményeket, amelyek alapanyagai a bioboltokban, illetve a patikákban beszerezhetők. A macskagyökeret (valeriánát) tartalmazó táplálékkiegészítők is segíthetnek az álmatlanság leküzdésében. E növény feszültségoldó és alvásjavító hatása régóta ismert, de valószínűtlen, hogy azonnali gyógyírt jelentene problémáira. (Bizonyos mellékhatások sajnos ez esetben sem zárhatók ki.) Talán három hétig is szednie kell, mire érezni kezdi a javulást. Az is jó, ha lefekvés előtt kamillateát iszik. A macskagyökeret, a kamillát és a levendulát évszázadok óta alkalmazzák az idegek lecsillapítására és a nyugodt alvás elősegítésére. Tehet friss vagy száraz virágokat a párnája alá, illetve cseppenthet ugyanide egy kis illóolajat.

Készítsen salátafőzetet
Ez a módszer valamivel több időt igényel és egy kicsit bonyolultabb is a gyógyteakészítésnél, de megéri a fáradságot. Tegyen 3-4 nagy salátalevelet 200 ml vízbe és forralja kis lángon 15 percig. Vegye le a tűzről, adjon hozzá két mentaágacskát, hagyja állni néhány percig, majd szűrje át. Az italt lefekvés előtt kortyolgassa el. Bármilyen saláta megfelel, ezért nyugodtan használja a legolcsóbb, legkönnyebben beszerezhető fajtát. A főzet titka, hogy a salátában található egyik vegyület, a lectucarium nyugtató hatású.

Egyen pulykát vagy banánt
Szerepeljen az esti menüben némi pulyka- vagy csirkehús. Mindkettő jócskán tartalmaz egy álmosságot fokozó anyagot, a triptofánt. Most már tudja, miért csukódik le a szeme egy kiadós karácsonyi vacsora után. A banán ugyanígy ideális késő esti csemege.

Ellenőrizze a gyógyszereit
Az orvosnak a vizsgálat során mindig rá kell kérdeznie, hogy jelenleg milyen gyógyszereket szed, de néha olyan kevés az ideje, hogy elfeledkezik erről. (Persze az önnek felírt orvosságok a kórelőzményből is kiderülhetnek.) Ha álmatlanságra panaszkodik, nem biztos, hogy a doktornak eszébe jut összefüggést keresni a tünetei és a gyógyszerei között. Holott számos orvosság okozhat alvási problémákat. Ilyenek például egyes bétablokkolók, pajzsmirigygyógyszerek, orrcseppek, antidepresszánsok és kortikoszteroidok, valamint a koffeint tartalmazó készítmények, mint a recept nélkül kapható fájdalomcsillapítók és a köhögés, illetve megfázás elleni szerek. Legközelebb tehát, mielőtt alvászavarok miatt szakember segítségét kéri, írjon egy listát a jelenleg használt vagy a közelmúltban szedett gyógyszereiről – beleértve a vény nélkül beszerezhető termékeket, a gyógynövényeket és a táplálékkiegészítőket is –, és jegyezze fel azok napi adagját!

Szedjen vitamint
Többnyire ugyanabban az időpontban fekszik le, s kellően fáradt ahhoz, hogy egy jót aludjon. Már éppen kezdene elszenderedni, amikor megrándul a lába, és hirtelen teljesen felébred; ez a rángás kisebb-nagyobb megszakításokkal egész éjszaka folytatódik. Lehet, hogy ön „nyugtalan láb” szindrómában szenved, s hogy a probléma vitamin szedésével is orvosolható. Egy kutatás során megállapították, hogy a gyakori lábrángásra panaszkodó nők szervezetében jellemzően túl kevés volt a folsav, azaz a B9-vitamin, amely nélkülözhetetlen az agy és az idegek megfelelő működéséhez. A folsav legtöbbjüknél enyhítette a tüneteket. Próbáljon meg naponta egyszer 400-800 mikrogramm folsavat tartalmazó táplálékkiegészítőt bevenni. Emellett fokozottan ügyelni kell a szervezetében lévő B-vitaminok arányára, ezért szedjen mindennap 50 mg B-vitamin komplexet.

Jókor mozogjon
Köztudott, hogy a testmozgás – még egy séta is – hozzásegít a nyugodt alváshoz. Nem mindegy azonban, hogy mikor kerít sort erre a hasznos tevékenységre. Egy óra torna az egész szervezetet felpezsdíti, ezért nem célszerű közvetlenül lefekvés előtt végezni. A legjobb időpont a kora este. A szervezetnek ugyanis 4-6 óra kell ahhoz, hogy a mozgás után az anyagcsere és a testhőmérséklet visszatérjen a normál kerékvágásba, s ön nyugodtan pihenhessen.
 

Kíváncsi 1500 hasonló tippre? Kattintson!

Vote it up
305
Tetszett?Szavazzon rá!