A legegészségesebb és a legkárosabb italok cukorbetegeknek

Melyik jótékony hatású, és melyiket tanácsos csak módjával fogyasztani?

Ha ön cukorbeteg, akkor nem mindig könnyű kiválasztani a megfelelő innivalót. A legújabb kutatások még tovább bonyolítják a kérdést. A kávé vajon segít vagy árt az inzulinrezisztenciának? A zéró kalóriás diétás üdítőital netán elhízást okoz? Áttekintettük az aktuális kutatási eredményeket, és megkérdeztünk három vezető, cukorbetegségre szakosodott dietetikust, mi az, amit ők javasolnak ügyfeleiknek hét mindennapi itallal kapcsolatban. Mielőtt kortyolna egy nagyot, fontolja meg a következőket!

Igyon több vizet
Segíthet-e a vércukorszintet stabilizálni néhány pohár friss víz? A Diabetes Care nevű folyóiratban nemrégiben megjelent vizsgálat eredménye erre utal: a kutatók arra jutottak, hogy azoknak az embereknek, akik legfeljebb 2 pohárnyi vizet fogyasztottak naponta, 30 százalékkal nagyobb valószínűséggel volt magas a vércukorszintje, mint azoknak, akik ennél több vizet ittak. A kapcsolatot egy vazopresszin nevű hormon jelenti, amely segít a szervezetnek a hidratálás szabályozásában. A vazopresszin szintje megnő, amikor valaki dehidratált állapotba kerül (azaz kiszárad), és ez arra készteti a májat, hogy emelje a vércukorszintet.

Mennyit? A szakértők 6-9 pohár vizet javasolnak naponta a nőknek és valamivel többet a férfiaknak. Hozzá lehet jutni ehhez az értékes folyadékhoz gyümölcsökből, zöldségekből és más folyadékokból is, de a teljes vízszükséglet így nem fedezhető. – Ha nem szokása a vízivás, akkor igyon evés előtt mindig egy pohárral! – javasolja Constance Brown-Riggs orvos, szakíró, a Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia szóvivője – Néhány hét múlva már étkezések során is igyon egy pohárral!

Igyon több tejet
A tehéntej nem csupán a gyerekek itala. Kalcium-, magnézium-, kálium- és D-vitamin-forrás – ezekre pedig a szervezetnek számos alapvető életfolyamathoz szüksége van. Ezen felül a kutatások szerint még a súlycsökkenést is segítheti. Egy 322 fogyni vágyó emberre, köztük 2-es típusú cukorbetegekre és szívbetegekre kiterjedő kutatás során a legtöbb tejet (napi 3,5 dl-t) fogyasztók hozzávetőlegesen 2,5 kilogrammal többet fogytak a vizsgált időszak alatt, mint azok, akik a legkevesebb tejterméket, napi fél pohárnyit fogyasztották. – A sovány vagy zsírmentes tej kiváló ital a cukorbetegséggel élők számára – állítja Brown-Riggs. A Journal of the American College of Nutrition folyóiratban megjelent egyik vizsgálat szerint az egészséges étrend tejjel való kiegészítése akár 3-5 Hgmm-rel is csökkentheti a vérnyomást is.

Mennyit? A szakértők napi 2-3 alkalommal javasolják a tejtermékek fogyasztását, beleértve a zsírszegény és a zsírszegény tejet is. Úgy gondolja, hogy lehetetlen az, hogy ilyen sokat igyon belőle? Igyon egy pohárral reggelire, vagy válasszon tejalapú desszertet, például joghurtot, cukormentes pudingot vagy gyümölcsparfét! – Igya a tejet az étkezés során, ilyenkor kisebb a tejcukrot is tartalmazó tej okozta vércukorszint-ingadozás mértéke – javasolja Angela Ginn, a marylandi Baltimore-ban praktizáló dietetikus. Ne felejtsen el 12 gramm szénhidrátot számolni minden 2,5 deciliteres pohárral elfogyasztott tejhez!

Igyon több teát
Kalóriamentes, ízletes és elképesztő mennyiségű antioxidáns: ezek a tulajdonságok tették a teát – különösen a zöld és a fekete teát – népszerűvé a cukorbetegek körében. Egy kínai kutatás eredménye szerint a fekete tea – és nem a zöld és az oolong (ulong) tea – tartalmazza a legtöbb olyan anyagot, amely lassítja a cukor véráramba kerülését a bélből. Napi négy csésze tea elkortyolgatása 16 százalékkal csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának esélyét egy új német kutatás szerint. A tea továbbá csökkentheti a szélütés és a szívbetegség esélyét is. Kivételt jelentenek az édesített palackos jeges teák, amelyek rengeteg hozzáadott cukrot tartalmaznak.

Mennyit? 4-5 csésze tea a megfelelő adag a legtöbb embernek, figyeljen oda azonban, hogy a teában levő teofillin ne okozzon egész éjjel tartó álmatlanságot! Ihat többet is, ha hajlandó teofillinmenteset inni (sokan a teofillint koffeinnek hívják – bár a két vegyület hasonló, de nem ugyanaz). Nem mindegy, hogy mivel issza: kerülje a cukrot, a zsíros tejet és a tejszínt is!

Fogyassza módjával a kávét
Néhány vizsgálat felvetette, hogy a kávéfogyasztók esetében kisebb a 2-es típusú cukorbetegség kockázata. (A kávéban található klorogénsavnak nevezett vegyület a jelek szerint lassítja a glükóz véráramba kerülését a bélből.) Más kutatások szerint azonban a cukorbetegeknél a kávé megemeli a vércukorszintjét, illetve megnehezíti a szervezetük számára annak csökkentését. Összegezve: minden azon múlik, hogy önnél a vércukorszintre hogyan hat a kávé! – Sokkal lényegesebb kérdés az, hogy mivel issza a kávéját. A cukor, az édesített kávétejszín és a zsíros tej megemelheti a vércukorszintet, és hizlalhat – figyelmeztet Brown-Riggs.

Mennyit? A szakértők szerint napi 2-3 csésze kávé elfogyasztása még rendben van, de ha önnek magasabb a vércukorszintje, akkor érdemes kipróbálnia, hogy lemond a kávéról, hátha az segít! – Mindenkinek egyéni és egyedi módon reagál a szervezete a különböző ételekre – állítja Ginn.

Fogyassza módjával a diétás üdítőket
Vajon egy szénsavas, kalóriamentes ital jó választás? Vagy meglepő módon épp hogy hizlalhat, illetve megzavarhatja a cukoranyagcserét? A legújabb tudományos eredmények komoly vitát kavartak. Egyik-másikból az derült ki, hogy a diétás szénsavas italok rajongói nagyobb eséllyel szednek fel kilókat, mint azok, akik a normál üdítőket fogyasztották. Egy másik kutatás szerint a diétás üdítőitalt fogyasztók esetében 67 százalékkal magasabb a cukorbetegség kockázata, mint az ilyet nem fogyasztóké. Az egyik magyarázat az lehet, hogy azok az emberek, akik zéró kalóriás üdítőket ittak, úgy érezték, hogy emiatt később ők megengedhetik maguknak, hogy magas kalóriatartalmú édességeket fogyasszanak. Egy másik elmélet azzal magyarázza a jelenséget, hogy a diétás üdítőitalok az ízlelőbimbókat „kihegyezve” tartják az édes ízekre, ami valószínűbbé teszi, hogy fogyasztóik nem fognak ellenállni a süteményeknek vagy a fagylaltnak. Egy Harvardon végzett kutatás során mintegy 40 ezer férfit követtek nyomon 20 éven át. Ennek során figyelembe vették a testtömegindexet, a családtörténetet és az étrendet. Nem találtak összefüggést a diétás italok és a cukorbetegség között, amiből az is következhet, hogy a diétás üdítőitalokat fogyasztók nagyobb arányban lehetnek elhízottak, mint a többiek. Nem kell azonban máris feladni a diétás üdítőitalokat! Habár a kutatók között zajlik a tudományos vita, az Amerikai Cukorbetegek Egyesülete mégis egyértelműen azt javasolja azoknak, akiknek oda kell figyelniük vércukorszintjükre, hogy inkább ezeket az italokat fogyasszák, ne pedig a cukorral teli alternatíváikat.

Mennyit? Ha ön már rendszeres üdítőital-fogyasztó, akkor bizonyára rendben van, ha egy diétás italt elkortyol a cukros verzió helyett. De figyeljen oda arra, hogy egészséges folyadékot és italokat is fogyasszon, például vizet és teát! Ne úgy tekintsen a diétás üdítőre, mint csodaszerre, amely eltünteti az olyan ételek káros hatását, mint a chips, a mártások, az édességek, a sült krumpli, vagy a hamburger. Az Észak-Karolinai Egyetem vizsgálata szerint azoknak az embereknek, akik egyébként egészséges étrendjük részeként fogyasztottak diétás italokat, 30 százalékkal kisebb eséllyel volt inzulinrezisztenciája, mint azoknak, akik olajban sült vagy cukros ételeket fogyasztottak.

Igyon kevesebb szénsavas üdítőt és cukros gyümölcslevet
3,5 dl-es palackonként vagy dobozonként 10 teáskanál cukorral felfegyverkezve az édes üdítők „az egekbe küldik” a vércukorszintet! Ezen felül fokozzák az elhízás, a magas vérnyomás, a stroke és a szívbetegség kockázatát. Napi egy plusz cukros ital 150 üres kalóriával és 40-50 gramm vércukorszint növelő szénhidráttal terheli meg étrendjét, és átlagosan 7,5 kg testsúly növekedéshez vezethet évente, állítják a Harvard School of Public Health kutatói. A kutatások azt mutatják, hogy a cukor (legyen szó répacukorról, vagyis kristálycukorról vagy magas fruktóztartalmú kukoricaszirupról) hatására a hasi elhízás mértéke nő, és testszerte gyulladás lép fel, kevésbé reagál az inzulinra, ami nagyban növeli a cukorbetegség és a szívbetegség kockázatát. – Ha ön cukorbeteg, akkor a szénsavas üdítőitalokról és más cukorral édesített italokról lemondva tarthatja kordában a leghatékonyabban a vércukorszintjét, csökkentheti testsúlyát és javíthat egészségi állapotán – jelenti ki Ginn. – Ha átvált egészségesebb italokra, sok száz kalóriát és rengeteg szénhidrátot spórol meg magának. Gyakran ez az első, amiről tanácsadóként egy újonnan cukorbetegséggel diagnosztizált pácienssel beszélek. Egy Észak-Karolina államban végzett vizsgálatban azok a diétázók, akik kihagyták a szénsavas üdítőitalokat, nagyobb valószínűséggel fogytak le, mint akik előszeretettel fogyasztották azokat.

Mennyit? Semennyit, ideális esetben! Vagy legalább tekintse legalább annyira „bűnözésnek” a szénsavas üdítőitalt, mint amennyire a desszertet! Ha szereti a szénsavas üdítőket, akkor vegyen vissza a fogyasztásukból azáltal, hogy egy-két hétig kisebb adagokat iszik, vagy pedig keverje fele-fele arányban szokásos üdítőitalát annak diétás változatával, illetve hígítsa szódavízzel, hogy csökkentse a kalória- és szénhidrát-bevitelt! Legyen a teljes cukormentesség a célkitűzés: a víz és a szódavíz (beleértve a gyümölcsös íz változatokat is) az ideális italok és a diétás szénsavas üdítőital esetleg egy alternatíva.

Igyon kevesebb gyümölcslevet
A csomagolás többnyire színpompás gyümölcspéldányokkal hirdeti az ital minőségét. A dzsúz ugyanakkor vajon tényleg egészséges a vércukorszint és a testsúly szempontjából? A rendszeres gyümölcsléfogyasztás összefügghet a 2-es típusú cukorbetegség fokozott kockázatával, mutat rá egy kutatás, amelynek ereményei a Diabetes Care folyóiratban jelentek meg. A valódi gyümölcs sokszor jobb megoldásnak bizonyul. Egy pohárnyi 100%-os narancslé 56 kalóriát, 12 gramm szénhidrátot és 0 gramm rostot tartalmaz, míg egy kisebb friss narancs 45 kalóriát, 11 gramm szénhidrátot és 2 gramm vércukorszintet szabályozó élelmi rostot. Nem kérdés, melyik az egészségesebb. – Mindemellett egy kevés 100%-os gyümölcslevet azért elfogyaszthatnak a cukorbetegek – állítja Dawn Sherr regisztrált dietetikus. – A cukorbetegek egyszerűen legyenek tudatában az elfogyasztott gyümölcslé mennyiségének és a napi kalóriatervnél vegyék számításba az így bevitt szénhidrát mennyiségét!

Mennyit? A gyümölcslé szerelmesei inkább egyenek gyümölcsöt vagy váltsanak sószegény zöldséglevekre, amelyeknek sokkal alacsonyabb a kalória- és szénhidráttartalma, mint a gyümölcsleveké. Ha igazán sóvárog a gyümölcslé után, akkor próbáljon étkezésenként legfeljebb 1,3 dl-t fogyasztani. Mérje meg a vércukorszintjét ezután, és folytassa ezt a rutint három-négy napon át azonos ételekkel, kísérleti jelleggel. Ha a vércukorszint nem emelkedik 1,5 mmol/l-nél nagyobb mértékben, akkor ez azt jelenti, hogy ez a kevés gyümölcslé még belefér.

Vote it up
138
Tetszett?Szavazzon rá!