A repülés jövője

A légitársaságok versengése nyomán a turistaosztályon utazók is egyre több kényelmi szolgáltatásra számíthatnak

Kapcsolódó cikkek

Már az is elég baj, hogy hosszú sorokat kell végigállni a világ nagy repülőterein a becsekkolásnál, az útlevél-ellenőrzésnél és a beszállásnál. Azonban amikor az ember végre elfoglalja az ülését, még az ezzel járó megkönnyebbülés is hamar elillan, ha látja a zsúfoltságot, az ülések fölötti teli tárolórekeszeket, és rádöbben, hogy saját szendvicset kellett volna hoznia. Sokak számára a repülés már nem egy izgalmas élmény, hanem fáradságos tortúra.

A statisztikák szerint a következő húsz évben világszerte megduplázódik a légi utasok száma, s meghaladja majd a hatmilliárdot. Ennek a kihívásnak próbálnak megfelelni a légitársaságok, és nem is sikertelenül.

Amikor Jill és Jeremy Joseph nemrégiben a londoni Heathrow-ról Nizzába repült, hogy részt vegyen egy monacói orvoskonferencián, számos változást vettek észre a British Airways (BA) turistaosztályán: állítható fejtámlás, lekerekített bőrülés; újságtartó a szék tetején, hogy több hely legyen a lábnak; táblagéptartó töltő- csatlakozóval. A BA rövid távú járatainak fejlesztései között szerepelt a LED-es hangulatvilágítás is. Mindez része a légiipar törekvésének, hogy az új technológiákkal növeljék az utasok komfortérzetét.

A kényelem nem csak az ergonomikus ülést jelenti, ezért igyekeznek javítani a körülményeken a személyzet nagyobb odafigyelésével, az utastér környezetének átalakításával, a tágasság érzetének felkeltésével, az étkeztetéssel és a szórakoztatással.

– Úgy gondolom, a BA meghaladja az átlagot – fogalmaz Jeremy, akinek szemsebészként különösen fontosak a vizuális aspektusok, de a szolgáltatás minősége és a személyzet tapasztalata is. – Amikor légitársaságot választunk – teszi hozzá Jill –, szeretnénk azt érezni, hogy jó kezekben vagyunk. A hagyományos légitársaságok megadják ezt a biztonságérzetet, amely számunkra a kényelem egyik tényezője.

Új elképzelések
A légiipar Szent Gráljának nevezik a maximális számú utas és a kényelem sikeres összehangolását, amely figyelembe veszi az utastér adottságait. Jóllehet a pszichés tényezőknek is szerepük van a komfortérzet kialakításában, a légitársaságok számára az igazi feladatot az jelenti, hogyan lehet a lehető legjobban kihasználni a turistaosztályon utazóknak szánt teret.

A légitársaságok vezetői minden tavasszal Hamburgban gyűlnek össze az Aircraft Interiors Expón, a repülőgépbelsők szakkiállításán, ahol a beszállítók bemutatják a legújabb utastéri fejlesztéseket. Izgatott vezetők előtt vizsgáznak a merész tervek és prototípusok.

A legutóbbi kiállításokon sokféle szokatlan elrendezést is láthattak az érdeklődők. Februárban komoly visszhangot kapott, hogy az Airbus szabadalmaztatott egy „átalakítható utasszéksort”, amelyet az utasok eltérő szükségletei szerint lehet gyorsan módosítani – kezdve a kisgyermekes családoktól egészen a mozgásukban korlátozott emberekig.

A légitársaságok egymással versengve igyekeznek minél nagyobb kényelmet nyújtani a repülőgépek hátsó részében, így nem szokatlan, hogy az első és a business osztályon élvezett kényelmi szolgáltatások fokozatosan átkerülnek a turistaosztályra. Manapság itt is kezdenek megjelenni a teljesen kinyitható ágyak.

Az első lépést az Air New Zealand tette meg a „légidívánnyal”, amelynek lényege, hogy három ülést alakítanak át dupla ággyá. A törekvés immár Európát is elérte: az Air Astana a Kazahsztán és London, Frankfurt, Párizs és Hongkong közötti járatain „turista-hálóosztályt” vezetett be.

Noha számos légitársaság esetében szóba sem jöhet az ülőhelyek átalakítása, létezik módszer, amellyel komfortosabbá tehetők a meglévő ülések: a svájci textilgyártó vállalat, a Lantal pneumatikus kényelmi rendszerének (PCS) köszönhetően az utasok állíthatnak a párnák keménységén.

A Lufthansa, a Swiss és az Austrian Air, a JetBlue és az Edelweiss Air néhány gépén bevezetett PCS-párnák könnyebbek a hagyományosnál, és ez a súlycsökkenés újabb kényelemfokozók bevezetését teheti lehetővé.

Bátran a kézipoggyásszal
Az utasok ma sok mindent felvisznek az utastérbe, így a kényelem a megfelelő méretű tárolóhelytől is függ.

A petrolkémiai cégnél dolgozó kereskedő, Predrag Sasic hetente repül Zürichből Európa valamelyik nagyvárosába vagy a kontinensen túlra. Többféle légitársasággal utazik, business és turistaosztályon egyaránt.

– A munkatervem állandóan változik, így sietve kell elérnem járatokat, néha az átszállás is feszített, és nincs időm csomagot feladni. Szívesen venném tehát, ha kicsit növelnék az ülések fölötti tárolóhelyet.

Kívánsága összecseng a légitársaságok szándékával, ugyanis a kézipoggyászok gyorsabb elhelyezésével értékes másodperceket lehet spórolni a be- és kiszállásnál.

A világ legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing, a „Space Bin”-nel kínál megoldást a problémára. Az új generációs csomagtartóban 48 százalékkal nagyobb a raktér, mint a 737-es repülőgép korábbi típusaiban, így 132 helyett 194 gurulós utazótáskát lehet benne tárolni. Tavaly októberben az Alaska Airlines vezette be elsőként, és két európai légitársaság, az Air Europa és a Jet2.com követi a példát.

Kapcsolatban maradni
Ma már a mindennapok részévé vált digitális eszközeinket is felvisszük az utastérbe. Ezt a légitársaságok támogatják is, hiszen az okostelefon és a táblagép olyan tempóban fejlődik, hogy azzal a háttámlákba épített szórakoztató rendszereik képtelenek lépést tartani. Miért kellene drága eszközökre költeniük, amelyek csak növelik a súlyt, hamar elavulnak és az utasok saját eszközeihez képest rosszabb minőséget nyújtanak? Egy infotechnológiai kutatás szerint a fedélzeti szórakozáshoz az utasok kétharmada a saját elektronikus készülékét használná.

Már meg is született erre a légitársaságok válasza: az International Airlines Group cégcsoport megállapodott a chicagói repüléstechnikai szolgáltatóval, a Gogóval, hogy szereljék fel műholdas széles sávú rendszerrel a BA 118 repülőgépét, az Aer Lingus négy Boeing 757-esét és legfeljebb tizenöt hosszú távú járatokon használt Iberia-repülőgépet. A telepítés jövő év elején kezdődik a BA-flottán, a befejezést 2019-re ígérik.

Fokozódik tehát a verseny az összekapcsolhatóságért, bár jelenleg az egyes légitársaságok saját döntésén múlik, hogy az utasok mikor és hogyan kapcsolódhatnak a mobilhálózatokhoz.

Lehet, hogy az utasok méltányolnák, ha a saját készülékeiken csatlakozhatnának az internethez, Predrag Sasic azonban az egyensúly megőrzésére figyelmeztet: – A rövid távú járatokon zenét hallgatok, hosszabb úton filmet nézek. Persze hasznos lenne, ha a hosszú távú járatokon el tudnám olvasni az e-maileket, hogy ne maradjak le semmiről. Másrészt az is jólesik, ha az ember néha elérhetetlen.

Az érzékekre hatni
Jó dolog az internetkapcsolat, azonban a légitársaságok az érzelmeinkre is szeretnének hatni a maguk sajátos eszközeivel. A hosszú távú járatokon utazók valószínűleg észrevették már, hogy a gépeken egyre gyakrabban használnak mesterségesen vezérelt, a napkeltét és a napnyugtát szimuláló LED-es hangulatvilágítást. A gyártók szerint ez segíthet csökkenteni a hosszú repülőút miatti fáradtságot. A Virgin és az Emirates járatai élen járnak ebben.

A hangulatvilágítás már a rövidebb repülőutakon is hódít: az Icelandair tavaly szereltette fel „Hekla Aurora” elnevezésű LED-es rendszerét az egyik 757-esére, amely színes villanófényekkel teremti meg a sarki fény érzetét az utastérben.

Nem a fény jótékony hatása jelenti az egyedüli hasznot. A LED-ek tízszer tovább bírják, mint a korábban használt világítóeszközök. A rendszert még arra is be lehet programozni, hogy étkezéskor meleg narancsszínben világítson, ínycsiklandóbbá téve a felszolgált ételeket.

Az érzékekre szagokkal is lehet hatni. Az Iberia saját, „Mediterráneo de Iberiá”-ra keresztelt utastéri illatot fejlesztett ki. Az újítás célja, hogy a gyümölcs-, virág-, fa- és cseppnyi citrusillattal fokozzák az utasok komfortérzetét.

Mi készül a konyhában?
Egy magára valamit is adó légitársaságnál rendkívül fontosak a repülés alatti étkezések. Egy jó étteremben már az illatok és a hangulat meghozza az étvágyat, az ételek azonban nem okozhatnak csalódást. Mivel a magasban a kabinnyomás miatt közel 30 százalékkal csökken az ízérzésünk és a szaglásunk, az európai légitársaságok újfajta technikákat használnak, hogy hagyományos tálalás mellett még ízletesebb ételeket kínáljanak.

Az utazók egyre gyakoribb elvárása, hogy 9000 méter magasan ugyanolyan finomat ehessenek, mint egy földi étteremben. Csakhogy számos konyhai eszköz nem felel meg a fedélzeti biztonsági előírásoknak. A szűk piaci résre iparág épül, amely repülőgépen használható kávéfőző gépeket, légkeveréses sütőket, serpenyőket és rizsfőzőket gyárt, hogy kielégíthessék a világlátott utazók egyre és egyre merészebb és igényesebb ízlését.

Amikor Predrag Sasic felesége, Mira, Zürichből az Air Serbia turistaosztályán Belgrádba repült, azt tapasztalta, hogy a légitársaság a nosztalgiára épít. – Az utaskísérők öltözete az egykori Pan Am-személyzet egyenruháját idézte, és rendes fém evőeszközöket adtak az ételek mellé. Mintha visszatértünk volna a hagyományos szolgáltatás időszakába.

Jön a szénszál
Manapság apró eltéréseket lehet felfedezni a repülőgépek alakjában is. Egyre több típusnak van úgynevezett szárnyacskája, más néven uszonyocskája, vagyis a szárnyakon látható hegyes vége. Ha a Boeing 787-es Dreamlinerén utazunk, észrevehetjük, hogy a hajtómű hátsó éle nem sima, hanem farkasfogas. Ezekkel a fejlesztésekkel csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a repülőjegyek ára, valamint a kabinzaj, ami tovább javítja a repülés élményét.

Mindezt az teszi lehetővé, hogy a repülőgépgyártásban egyre többször használnak szénszálas kompozit anyagot. Az alumíniumötvözeteket és az acélt kiszorító bámulatosan kemény és ellenálló anyag szénszálakból áll, amelyeket polimerekkel kötnek össze és erősítenek meg.

A legújabb Boeing- és Airbus-gépek, a Dreamliner és az A350XWB, közel 50 százalékban már szénszálas kompozit anyagból készülnek, ennek köszönhetően tartósabbak és könnyebbek.

A kompozit anyag esztétikai szempontokat is enged érvényesülni: lehetővé teszi a kabin könnyedebb kialakítását. Az Airbus „Airspace” elnevezésű kabintervét máris alkalmazták a gyártó új, A330neo repülőgépének megalkotásakor.

Az Airbus szerint az Airspace kabinok „sokkal megnyugtatóbbak, inspirálóbbak, szebbek és használhatóbbak” lesznek. Az újítások között szerepel az ülések fölötti méretesebb tárolórekesz, a tágasabb mellékhelyiség, a szélesebb ülés és folyosó, valamint az ülés alatti tér felszabadítása a láb számára.

Az emberi tényező
„Emlékeznek még, mi volt a Southwest Airlines előtt? Sehol nem voltak szexi nadrágot viselő utaskísérők” – mondta sokat sejtetőn a szőke légikisasszony az amerikai légitársaság 1972-es tévéreklámjában. Lehet, hogy néhány utas sajnálja a szemnek kedves egyenruhák eltűnését, de manapság a személyzet visszafogottabb képet mutat magáról. Magabiztosabbak, gondoskodóbbak, és lényeges a finom humorérzék.

– Júniusban éppen akkor repültem vissza Namíbiából Londonba, amikor napvilágot láttak az uniós tagságról döntő brit népszavazás eredményei – idézi fel Jeremy. – A kapitány figyelmet kért, és a kihangosítón keresztül tett egy szellemes megjegyzést, miszerint nem biztos, hogy az Európai Unióban érünk majd földet.

Mira szintén az emberi tényező fontosságát hangsúlyozza: – Annyira kellemes felszállni a szülőhazám légitársaságának repülőgépére, és máris érezni, hogy otthon vagyok. – Majd hozzáteszi: – A svájci személyzet ezt mindig egy kedves mosollyal éri el.

A légiutas-kísérői szolgáltatások a jövőben az egyre inkább személyre szabott utaskezelés irányába fognak fejlődni. A légitársaságok folyamatosan igyekeznek minél többet megtudni az utasaikról, hogy majd a fedélzeten megkérdezhessék tőlünk, kérünk-e a kedvenc italunkból, miközben utastársunkkal együtt a nevünkön szólítanak bennünket.

Ezeknek a személyes adatoknak az egyik része a légitársaságok törzsutasprogramjaira feliratkozó utasoktól származik, de az egyéni ízlések feltérképezésére a társaságok figyelemmel kísérik az online kérdőíveket, az utasok hozzászólásait, a közösségi médiában tett visszajelzéseket egyaránt. Úgyhogy ne lepődjön meg, ha a stewardess a legközelebbi repülőútja alkalmával ismerni fogja például az ön zenei ízlését.

Azért vannak dolgok, amelyeket sohasem helyettesíthet az okostechnológia. Jill és Jeremy Joseph Nizzából Londonba tartó gépén a pilóta időnként bemondta a Liverpool és a Sevilla között épp akkor zajló Európa-liga-döntő eredményét.

– Mivel az utasok nem láthatják a pilótákat repülés közben, az ember mindig szívesen hallja a kapitány hangját – mondja Jill. – Hálás vagyok, hogy a pilóták valódi mesterei a visszafogott fogalmazásnak.

Reméljük, hogy a jövő légi utazásában legalább ez az egy dolog változatlan marad.

Vote it up
151
Tetszett?Szavazzon rá!