A szívbetegség elkerülésének tizenöt módja

Csak pár apró dologra kell odafigyelnie, és máris egészségesebbé teheti a szívét

Hetente többször egyen étcsokit
Több vizsgálat is azt igazolja, hogy az étcsoki jót tesz a szívnek. Ezt a hatását valószínűleg a flavonoidok nevű vegyületeknek köszönheti, amelyek rugalmasan tartják az érfalat. Ezen kívül segíthetnek a vérrögök kialakulásának megelőzésében, lassítják a „rossz”, az LDL koleszterin oxidációját, így csökkentve az esélyét, hogy az megtapadjon a verőerek falán.

Minden reggel szedjen B-vitamin komplexet
Svájci kutatók 200 férfinak és nőnek három B-vitamin (folsav, B6-vitamin és B12-vitamin) kombinációját adták, illetve néhányan placebót kaptak. A vitamint fogyasztóknál 40 százalékkal alacsonyabb homocisztein-szintet találtak – ez az anyag növeli a szívbetegségek kockázatát. A kontrollcsoportnál nem mértek változást. Azoknál, akik vitamint fogyasztottak, azt figyelték meg, hogy a szűkült verőerek tágabbá váltak.

Egy órával előbb feküdjön le aludni
A hét óránál kevesebbet alvóknál némileg megnő a szívbetegségek kockázata. A szakértők azt feltételezik, hogy az alváshiány növeli a stresszhormonok szintjét, a vérnyomást és a vércukor szintjére is hatással van. Ám ne aludjon többet kilenc óránál. Ugyanez a vizsgálat megállapította, hogy azoknál a nőknél, akik kilenc órát vagy annál többet aludtak, kismértékben megnőtt a szívbetegség kockázata.

Hetente legalább egyszer egyen halat
Azoknál a nőknél, akik hetente legalább egyszer halat ettek, egyharmaddal csökkent az infarktus, illetve a szívbetegség okozta halál esélye, mint azoknál, akik csak havonta egyszer ettek halat. Egy másik vizsgálat szerint a rendszeres halfogyasztás csökkenti a hirtelen halálhoz vezető pitvarfibrilláció kockázatát. Kattintson a halas receptekért!

Iktasson reggelijébe rostdús ételeket
Tudósok megfigyelték, hogy azoknál a nőknél, akik naponta 23 gramm rostot ettek naponta – főként gabonapehely formájában –, 23 százalékkal csökkent az infarktus kockázata azokhoz képest, akik csak 11 grammot fogyasztottak. Férfiaknál a rostban gazdag étrenddel 36 százalékkal lett kisebb az infarktus kockázata.

Szórjon lenmagot az ételeire
Adjon 30 gramm őrölt lenmagot a reggeli gabonapehelyhez vagy a joghurthoz. Ezáltal 2 gramm omega–3 zsírhoz jut, amely több vizsgálat szerint segít a szívbetegségeket megelőzni és csökkenti a halálos ritmuszavar kockázatát. Keverjen őrölt lenmagot a salátaöntethez: egy evőkanálnyi 7 gramm omega–3 zsírt tartalmaz.

Igyon naponta legalább két csésze teát
Úgy tűnik, mindegy, hogy fekete vagy zöld teát iszik-e, mindkettő egyaránt jót tesz. Egy 17 vizsgálat adatait általánosan értékelő elemzés szerint a naponta három csésze teát ivóknál 11 százalékkal csökkent az infarktus kockázata.

Keverjen mogyorót a zöldséges csirketálhoz
Már napi 40 gramm mogyoró is csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Egy másik lehetőség: liszt helyett panírozza őrölt mogyoróval a halat vagy a csirkét.

Egyen mindennap 15 szem cseresznyét
A vizsgálatok szerint a növényekben található színezőanyag, az antocián – amelytől olyan szép bordó lesz a cseresznye – csökkenti a vérben a húgysav szintjét, ami azért fontos, mert a magas húgysavszint az infarktus és a stroke veszélyét jelzi. Nincs szezonja épp a cseresznyének? Szórjon szárított cseresznyét salátájára, vagy igyon cseresznyelevet a reggelihez. Cseresznyés receptek!

Naponta egyen 10 deka babot
Ha így tesz, legalább 300 mikrogramm folsavhoz juttatja szervezetét. Azoknál, akik ennyi folsavat fogyasztottak, 20 százalékkal csökkent a stroke és 13 százalékkal a szívbetegségek kockázata, nagyobb arányban, mint azoknál, akik 136 µg B6-vitamint szedtek. Nem szereti a babot? Fogyasszon narancsot (55 µg), spenótot (58 µg 30 gramm nyers spenótban), római salátát (62 µg 30 grammban) vagy paradicsomot (27 µg 30 grammban).

Mindennap egyen meg egy narancsot
Vagy igyon meg egy pohár narancslevet. A narancs köztudottan gazdag C-vitaminban. A vizsgálatok szerint a C-vitaminban gazdag étrend csökkenti a stroke kockázatát, különösen dohányosoknál. Unja a narancsot? Fogyasszon helyette epret, kelbimbót vagy brokkolit, esetleg kápiapaprikát, pritamint. Mind bőven tartalmaz C-vitamint.

Kétóránként igyon meg egy pohár vizet
Egy vizsgálat adatai szerint azoknál a nőknél, akik naponta legalább öt pohár vizet ittak, felére csökkent az infarktus okozta halálozás azokhoz képest, akik két pohárnál kevesebbet fogyasztottak. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a megfelelő folyadékfelvétel jót tesz a vérkeringésnek. A kiszáradás ronthatja a keringést, és vérrögök képződéséhez vezethet. A tiszta víz a leghatékonyabb, a szóda hatástalan.

Hetente kétszer ízesítse ételét gyömbérrel vagy kurkumával
A gyömbér és a kurkuma is gyulladáscsökkentő hatású; ez azért fontos, mert a gyulladás elősegíti az érelmeszesedést.

Mindig menjen vécére, ha szükségét érzi
A telt hólyag stresszhatást jelent, ez pedig igénybe veszi a szívet.

Tartson a konyhapolcon multivitamint
Legyen reggelije része egy multivitamin. Egy vizsgálat résztvevői hat hónapig szedtek napi egy multivitamint, és utána alacsonyabb gyulladást jelző fehérjeszintet mértek náluk, mint azoknál, akik nem kaptak multivitamint.

Vote it up
264
Tetszett?Szavazzon rá!