A vegán étrend nem hóbort!

Félreértések, legendák, tévhitek a vegán filozófiáról – és mindezek cáfolata, továbbá a veganizmus előnyei

Kapcsolódó cikkek

Több legenda és mítosz is kering arról, mit jelent pontosan a vegán étrend. Valójában a veganizmus többről szól, mint hogy mi kerülhet a tányérra: a vegán filozófia kiterjed az élet egyéb területeire is, így például az öltözködésre (bőr, szőr, gyapjú, toll és egyéb állati eredetű anyagok kerülése) vagy az állatokon tesztelt árucikkek bojkottálására is.

Ha csak félig-meddig vegán, már az is használhat az egészségnek
Nem kötelező szigorú vegán étrend, elég, ha csak a hét egy részében kerüli az állati eredetű ételeket – így is részesülhet a diéta kedvező hatásaiból. Szemben az állandó húsevőkkel, az azt kerülők között kisebb az elhízás veszélye, és az átlagos testtömegük is 5-20 százalékkal alacsonyabb. Minden vegetáriánus étrend segít a kisebb testtömegindex elérésében, valamint csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegség veszélyét. Ha a hús nélküli diéta előnyei nem volnának elegendőek, önmagában a minél több zöldség és gyümölcs fogyasztása csökkenti egyes rákos betegségek előfordulásának esélyét, főleg a végbélrákét.

Az elegendő fehérjéhez ott vannak a zöldségfélék
A szokványos előírások szerint egy 60 kilós nőnek napi 50 gramm fehérjére van szüksége – ezt könnyen eléri egy vegán is, hiszen például egy csésze spenót 5 grammot tartalmaz, ugyanannyi lencse 18 grammot, a tempeh,ez a szójaféle pedig 41 grammot.

Sőt! Friss kutatások már azt mutatták ki, hogy a zöldségfélékkel ellentétben a túl sok állati eredetű fehérje árthat a szívnek, illetve a vesének is.

A vegán diétához olcsóbb a bevásárlás
A vegán étrend követése nemcsak az egészsége miatt, hanem anyagilag is kedvezőbb lehet. Ha odafigyeléssel gabonafélékből, hüvelyesekből, olajos és egyéb magvakból kiindulva tervezi a diétáját, sokat spórolhat, hiszen ezek nagy mennyiségben olcsóbban vásárolhatók meg. Ugyanígy pénztárcakímélő, ha követi, mely zöldségeknek és gyümölcsöknek van épp szezonja.

Nem kell lemondani a sütikről sem
Lemondani? Épp ellenkezőleg: sorra nyerik a vegán sütemények a versenyeket! Hogy ez hogyan lehetséges tojás és tejtermékek nélkül? A muffint például próbálja meg almalével elkészíteni, hogy ne legyen száraz, de gusztusos színt kapjon. A palacsintát pedig tej helyett készítheti szódavízzel is!

A vegánizmus nem csak divathullám
Bár valóban csak a közelmúltban terjedt el és lett különböző környezetvédelmi mozgalmak hátszelét meglovagolva közismert, a vegánizmus valójában az ókori Indiáig és a görög kultúráig vezethető vissza, ahogy fellelhető több vallás ősi eszköztárában, így például a buddhizmusban is.

Nem szorul étrendkiegészítőkre, csak mert vegán diétát követ
Csak egy példa a sok tévhit közül: az agy és az idegrendszer megfelelő működéséhez létfontosságú a B12-vitamin, amely azonban csak állati eredetű ételekben található meg. Azonban ez pótolható étkezési élesztővel, amelyet szórhat tésztára, tofus és ricottás fogásokra vagy épp friss popcornra is.

Nicsak, ki lett vegán?
Napjainkban a vegán étrend egyáltalán nem megy már ritkaságszámba: egy 2012-es Gallup felmérésen a válaszadó felnőtt amerikaiak 5 százaléka vallotta magát vegetáriánusnak, és 2 százalékuk állította, hogy vegán diétát követ. Olyan hírességekről köztudott, hogy vegánok, mint Alec Baldwin és Woody Harrelson színészek, Bill Clinton politikus vagy épp az élsportoló Carl Lewis és Mike Tyson!

Vote it up
192
Tetszett?Szavazzon rá!