A weben vásárol?

A gyártók olykor rafinált trükkökkel próbálják rávenni önt a vásárlásra, például „bértollnokokkal”. Így vegye figyelembe mások értékeléseit

Legyen óvatos, ha online vásárlói véleményekre hagyatkozik egy-egy termék kiválasztásakor, mert ezeknek közel 30 százaléka az eladásait növelni kívánó és versenytársait lefőzni igyekvő cégektől származik, vagyis hamis. Ha el akarja kerülni, hogy rászedjék, az alábbi figyelmeztető jelekre ügyeljen:

1. Hevenyészett profil A legtöbb oldalon megtekinthetők a véleményíró korábbi értékelései a felhasználónevére történő kattintással. Óvatosságra int, ha az illetőnek csupán egy véleményezése volt, ha csak egy bizonyos típusú terméket (például diétás kapszulát) értékel, ha kizárólag pozitív véleményt ír, vagy ha mindössze egyetlen cég termékeit értékeli.

2. A kompenzáció jelei Világosan utal rá, hogy fizetett véleményíróról van szó, ha a profiloldalán hasonló termékek hasonló értékeléseit találjuk. Néhányan még be is ismerik, hogy ajándékkártyát vagy ingyenes terméket kaptak cserébe az értékelésért.

3. Túl sok részlet A hamis értékelésekben – kivált az egészségügyi termékekről szólókban – gyakran se vége, se hossza a különféle állításoknak és pozitív jelzőknek. A sok felsorolt „tény” valójában marketingszöveg.

4. Túl kevés részlet Az érem másik oldala: a hamis értékelések általánosságokon alapulnak, hogy a különböző termékekhez egyszerűen csak másolni kelljen őket.

5. Egyes szám első személy Elsőre talán az ellenkezőjét gondolnánk, ám a Cornell Egyetem kutatói megállapították, hogy a hamis vélemények gyakran tartalmazzák az „én”, „engem”, „nekem” és „számomra” névmásokat, hogy a hozzászólás ezáltal minél személyesebbnek tűnjön.

6. Termékalternatíva megnevezése Könnyen tetten érhető a versenytárs által írt hamis negatív vélemény, ha az nagyon dicsér valamely termékalternatívát, kivált, ha fel is tünteti a kultivált árucikk elérhetőségének linkjét.

7. Egycsillagos és ötcsillagos vélemények A hamis véleményezők gyakran imádják vagy épp utálják az értékelt terméket. Azok, aki a valódi véleményükről írnak, többnyire árnyaltabban, mértéktartóbban fogalmaznak.

8. Véleménycsoportosulás A hamis értékelések gyakran dömpingszerűen érkeznek: egy-egy új termékre vélemények özönével próbálják felhívni a figyelmet. Intő jel, ha minden ötcsillagos értékelés 24 órán belül született, vagy ha a csoportosan érkező értékeléseket hosszas hallgatás váltja fel.

9. Szuperrövid értékelések A fizetett értékelők célja, hogy a terméket egészében a lehető legjobbra minősítsék, méghozzá minél kevesebb erőfeszítés árán, ezért csak bejelölik az öt csillagot, és sebtében írnak valami ilyesmit: „Csodás kiszolgálás!”

10. Szóismétlés Az értékelés megkönnyítése érdekében a cégek olykor sablonszöveget kínálnak, amit a véleményírónak csak be kell illesztenie a megfelelő mezőbe.

11. Teljes márkanevek Az igazi értékelő nem foglalkozik vele, hogy kiírja a termék teljes nevét. A hamisítók viszont ügyelnek arra, hogy a jobb keresőoptimalizálás érdekében a szövegben szerepeljen a cég, a modell stb. teljes elnevezése.

12. Pálfordulás Egyes értékelők esküsznek, hogy elmarasztaló véleményük volt a termékről, de annak nagyszerűsége láttán meggondolták magukat. Lehetséges volna, hogy olyasmit vásároltak, ami eleve nem tetszett nekik?

13. Túl! Sok!! Felkiáltójel!!! A valódi véleményíró sokféle írásjelet használ, az „álértékelő” viszont előszeretettel támaszkodik felkiáltó- és hangulatjelekre.

Vote it up
101
Tetszett?Szavazzon rá!